Z życia szkoły
Nauczyciel z klasą
Rozpoczęcie roku szkolnego 2006/2007 było wydarzeniem historycznym dla naszej szkoły. Dokonało się bowiem to, co było marzeniem uczniów, nauczycieli i rodziców. Dzięki staraniom i wysiłkom władzy gminnej i szkolnej – oddano do użytku nowoczesny obiekt sportowy, pierwszy na wsi. Była to uroczystość podwójna, a mianowicie Gminna Inauguracja Roku Szkolnego 2006/2007 w Gąskach.
I półrocze obfitowało w różne imprezy i wydarzenia szkolne :
* 4 września 2006 r. – uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego połączone z otwarciem hali sportowej,
* 6 – 7 października 2006 r. – dwudniowe pożegnanie lata – II Jesienne Manewry Sportowe – zmagania sportowe, teatralno – muzyczne i pobudzające kreatywne myślenie,
* 7 października 2006 r. – „Święto pieczonego ziemniaka” – impreza integrująca klasy VI,
* 12 października 2006 r. – Gminne Obchody Dnia Edukacji Narodowej – 11 nauczycieli otrzymało certyfikat „Nauczyciel z klasą”,
* 13 października 2006 r. – „Żeby innych zapalać, trzeba samemu płonąć” – apel z okazji DEN przygotowany przez uczniów kl. VIb,
* 18 października 2006 r. – Międzynarodowa akcja zbierania monet groszowych „Góra grosza”,
* 26 października – „Widziadło” –III Przegląd twórczości klas integracyjnych,
* 9 listopada 2006 r. – Gminny Konkurs Pieśni Patriotycznych , nagrody i wyróżnienie otrzymali:
II miejsce – Oddział Przedszkolny
II miejsce – zespół wokalny z klas I – IV
II miejsce – Justyna Olszewska kl. VIa
Wyróżnienie: Anna Jarząbska kl. Va,
* 10 listopada 2006 r. – akademia poświęcona Sybirakom – w części artystycznej wystąpili uczniowie naszej szkoły,
* 14 listopada 2006 r. – „Gdzie macie Polskę” – apel szkolny z okazji Dnia Niepodległości,
* 6 grudnia 2006 r. – „Mikołajki na sportowo i wesoło”:
- ślubowanie klasy I
- coroczne spotkanie Mikołajkowe dla osób starszych i samotnych (poczęstunek, przedstawienie teatralne i upominki)
- spotkanie rodziców z psychologiem szkolnym
- turniej piłki nożnej
- rambit klas umysłowo-sportowy
- pokaz sprawności fizycznej sekcji karate z Olecka.
Patronat prasowy imprezy – „Gazeta Olsztyńska”- „Głos Olecka”,
* 12 grudnia 2006 r. – Szkolny Dzień Bezpieczeństwa – spotkanie z policjantem,
* 22 grudnia 2006 r. – apel z okazji Świąt Bożego Narodzenia przygotowany przez kl. Vb, oraz pożegnanie pani kucharki – Walentyny Kaszkiel odchodzącej na emeryturę,
* 10 stycznia 2007 r. – spotkanie przedstawicieli: Kuratorium Oświaty, Wydziału Edukacji i Komendy Policji z uczniami, rodzicami, nauczycielami i pracownikami szkoły – celem spotkania było badanie skali zagrożenia przemocą i agresją wśród uczniów.
Jest mi bardzo miło poinformować , że nauczyciele z naszej szkoły:
Janina Rękawek – n-el historii
Agnieszka Poświata – n-el j. polskiego
Maryla Dąbrowska – n-el przyrody i kształcenia zintegrowanego
Teresa Uździło - n-el przyrody i kształcenia zintegrowanego
Beata Grzeda – n-el oddziału przedszkolnego
Marta Liszewska – Banas – pedagog wspomagający
Barbara Krajewska – pedagog wspomagający
Teresa Więcko – wychowawca świetlicy
Jolanta Czuper- wychowawca świetlicy
Wojciech Tatarczuk – wychowawca świetlicy
Katarzyna Kondratowicz – logopeda (koordynator programu w szkole)
Po intensywnym przepracowaniu całego roku szkolnego 2005/2006 w ramach programu NAUCZYCIEL Z KLASĄ, w czasie wakacji uzyskaliśmy tytuł Nauczyciel z klasą
Każda z czterech sprawności, które należało zrealizować, podlegała recenzji nauczycieli z partnerskich i podanych przez organizatora szkół oraz ocenie specjalnie do tego celu powołanej komisji.
Organizatorem programu było CENTRUM EDUKACJI OBYWATELSKIEJ oraz ,, GAZETA WYBORCZA”, a patronowało akcji
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ.
Wraz z nowym rokiem szkolnym Centrum Edukacji Obywatelskiej i ,, Gazeta Wyborcza” ogłosili -w ramach akcji edukacyjnej ,, Szkoła z klasą” – nowy program
,, Nauczyciel z klasą”. Patronem akcji jest Minister Edukacji Narodowej.
Nasz szkoła została już wyróżniona certyfikatem:
,, Szkoła z klasą”, uważamy jednak, że nie można poprzestać na dotychczas zdobytych laurach.
Grupa nauczycieli zdecydowała się podjąć nowe wyzwanie.
W jej skład weszli:
Janina rękawek – n-el historii
Agnieszka Poświata – n-el j. polskiego
Maryla Dąbrowska – n-el przyrody i kształcenia zintegrowanego
Teresa Uździło - n-el przyrody i kształcenia zintegrowanego
Beata Grzęda – n-el oddziału przedszkolnego
Marta Liszewska – Banas - pedagog wspomagający
Barbara Krajewska – pedagog wspomagający
Teresa Więcko – wychowawca świetlicy
Jolanta Czuper- wychowawca świetlicy
Wojciech Tatarczuk – wychowawca świetlicy
Katarzyna Kondratowicz – logopeda (koordynator programu w szkole)
Program trwa od września 2005 r. do czerwca 2006 r. Zadania, które zrealizowali nauczyciele, były podzielone na cztery bloki tematyczne odpowiadające czterem „sprawnościom nauczyciela”:
•Nauczycielu, odejdź od tablicy.
•Nauczycielu, pracuj metodą projektów.
•Nauczycielu, oceniaj uczniów tak, by pomagać im się uczyć.
•Uczeń też człowiek.
W ramach powyższych zasad nauczyciele tworzący zespoły zadaniowe wspólnie:
- opracowali plan uczestnictwa w programie
- ustalili zasady współdziałania wewnątrz szkoły i współpracy z zespołami realizującymi program w innych szkołach, wskazanych im przez Organizatorów.
- przygotowali prezentacje i (ew.) warsztaty dla rady pedagogicznej.
Każdy z nauczycieli realizujących program dostał do realizacji zadania związane z czterema wymienionymi powyżej blokami tematycznymi. Oprócz podjęcia się tych działań oraz ich prezentacji w internecie, nauczyciele uczestniczący w programie mieli obowiązek recenzować pracę nauczycieli z trzech innych szkół, wskazanych im przez Organizatorów.
Szkoła zamieściła na stworzonej przez Organizatorów stronie internetowej szkoły: plan działań; ich rezultat - w postaci prezentacji sposobu realizacji wszystkich zadań, prace i komentarze uczniów, a także krótki raport z realizacji programu, zgodnie z harmonogramem, zamieszczonym przez Organizatorów na stronach internetowych programu.
Nasza szkoła została połączona przez Organizatorów w parę ze Szkołą Podstawową im. Batalionów Chłopskich w Pradłach, z którą współpracowaliśmy przez cały czas trwania programu. Współpraca polegała na wymianie doświadczeń pomiędzy poszczególnymi nauczycielami i zespołami zadaniowymi w formie krótkich recenzji prezentacji, zamieszczanych na platformie programu zgodnie z harmonogramem. Szkoła współpracująca była równocześnie jedną ze szkół – recenzentów. Szkoła (czyli zespół zadaniowy) dokonała recenzji prezentacji zadań, zrealizowanych przez nauczycieli pracujących w zespołach zadaniowych, w trzech innych szkołach, wskazanych jej przez organizatorów. Powyższe działania szkoła realizowała zgodnie z instrukcją i harmonogramem dostępnymi na stronach internetowych programu.
Efekty naszej pracy można oglądać na szkolnej stronie internetowej w folderze,, Nauczyciel z klasą',
WYNIKI KOŃCOWE VIII BIEGÓW PRZEŁAJOWYCH „KU SŁOŃCU” - 2 czerwca 2006r.
KATEGORIA 1999 i młodsze DZ. DYSTANS 500 m
MIEJSCE IMIĘ I NAZWISKO NAZWA SZKOŁY
I ANNA KOSA SP CICHY
II OLIWIA JUREWICZ SP CICHY
III EWELINA ŻELAZKO SP GĄSKI
IV AGATA OLSZEWSKA SP GĄSKI
V WIKTORIA KRZYSKÓW SP 4 OLECKO
VI DOMINIKA BEST SP STOŻNE
KATEGORIA 1999 i młodsze CHŁ. DYSTANS 500 m
MIEJSCE IMIĘ I NAZWISKO NAZWA SZKOŁY
I KAROL WÓJCIK SP GĄSKI
II JAKUB SOBOLEWSKI PRZED. Z O. I. OLECKO
III MIROSŁAW SOKALSKI SP GĄSKI
IV MACIEJ BUJNOWSKI PRZED. Z O. I. OLECKO
V MATEUSZ WASZCZUK SP GĄSKI
VI MARCIN ROZMYSŁOWSKI SP CICHY
KATEGORIA 1997 - 98 DZ. DYSTANS 500 m
MIEJSCE IMIĘ I NAZWISKO NAZWA SZKOŁY
I MONIKA KOSA SP CICHY
II AGATA KOROTKO SP JUDZIKI
III DOMINIKA DOBRUCH SP GĄSKI
IV PAULINA POL SP JUDZIKI
V MARIKA GRABEK SP 4 OLECKO
VI ANNA ZUKOWSKA SP SOKÓŁKI
KATEGORIA 1997 - 98 CHŁ. DYSTANS 500 m
MIEJSCE IMIĘ I NAZWISKO NAZWA SZKOŁY
I LESZEK MILEWSKI SP WRONKI
II KAMIL DRESZLIŃSKI SP GĄSKI
III KRZYSZTOF SUCHOCKI SP GĄSKI
IV ŁUKASZ JARZĄBSKI SP GĄSKI
V KAMIL SZNURKOWSKI SP 4 OLECKO
VI DAMIAN BRZOZOWSKI SP KOWALE OLECKIE
KATEGORIA 1995 - 96 DZ. DYSTANS 800 m
MIEJSCE IMIĘ I NAZWISKO NAZWA SZKOŁY
I ALEKSANDRA OLSZEWSKA SP 3 OLECKO
II NATALIA ROZMYSŁOWSKA SP CICHY
III URSZULA ROGACKA SP SOKÓŁKI
IV KINGA ŁAPIŃSKA SP PROSTKI
V MARTA WISNIEWSKA SP GĄSKI
VI ADRIANNA SZARNECKA SP 3 OLECKO
KATEGORIA 1995 - 96 CHŁ. DYSTANS 800 m
MIEJSCE IMIĘ I NAZWISKO NAZWA SZKOŁY
I MARIUSZ ARCISZEWSKI SP GĄSKI
II GRZEGORZ MILEWSKI SP WRONKI
III KACPER SULIMA SP 3 OLECKO
IV PATRYK ROGACKI SP SOKÓŁKI
V PRZEMYSŁAW RADOSZEWSKI SP KOWALE OLECKIE
VI TOMASZ BARSZCZEWSKI SP GĄSKI
KATEGORIA 1993 - 94 DZ. DYSTANS 1000 m
MIEJSCE IMIĘ I NAZWISKO NAZWA SZKOŁY
I MAGDALENA BERNACIAK SP WRONKI
II BEATA SUPRANOWICZ SP MAZURY
III URSZULA OLSZEWSKA SP 3 OLECKO
IV MARLENA UŁANOWICZ SP KOWALE OLECKIE
V KATARZYNA SKROCKA SP STOŻNE
VI ANNA SZPUNAR SP GĄSKI
KATEGORIA 1993 - 94 CHŁ. DYSTANS 1500 m
MIEJSCE IMIĘ I NAZWISKO NAZWA SZKOŁY
I DAWID MATULEWICZ SP BANIE MAZURSKIE
II RADOSŁAW GULBIERZ SP KOWALE OLECKIE
III PATRYK ŻELAZKO SP GASKI
IV ANDRZEJ KRZYŻEWSKI SP 4 OLECKO
V PAWEŁ BURZYŃSKI SP KOWALE OLECKIE
VI ERWIN KOROTKO SP GĄSKI
KATEGORIA 1992 - 90 DZ. DYSTANS 1500 m
MIEJSCE IMIĘ I NAZWISKO NAZWA SZKOŁY
I KATARZYNA KRZEMIŃSKA GIM. NR 1 GOŁDAP
II PATRYCJA PANEK GIM. NR 1 OLECKO
III KAROLINA ROGACKA GIM. NR SOKÓŁKI
IV EDYTA NAMIOTKO GIM. NR MAZURY
V MAŁGORZATA ZALEWSKA ZSS STRADUNY
VI DOMINIKA GORCZYCA GIM. NR 2 OLECKO
KATEGORIA 1992 - 90 CHŁ. DYSTANS 2000 m
MIEJSCE IMIĘ I NAZWISKO NAZWA SZKOŁY
I MICHAŁ SMYK GIM. NR 3 EŁK
II MACIEJ ZALEWSKI GIM. NR 2 OLECKO
III PRZEMYSŁAW NOWAK GIM. NR 1 OLECKO
IV DAWID FIEĆKO GIM. NR 1 GOŁDAP
V PAWEŁ SKROCKI GIM. KOWALE OLECKIE
VI MARCIN KONCEWICZ GIM. MAZURY
KATEGORIA osoby niepełnosprawne DZ. DYSTANS 500 m
MIEJSCE IMIĘ I NAZWISKO NAZWA SZKOŁY
I KLAUDIA INTEREWICZ OSW DLA DZ. GŁUCHYCH W OLECKU
II KATARZYNA GRUDZIŃSKA GIM. NR 1 OLECKO
III BARBARA PROKOPIUK OSW DLA DZ. GŁUCHYCH W OLECKU
IV MARLENA FILIPKOWSKA OSW DLA DZ. GŁUCHYCH W OLECKU
V
VI
KATEGORIA osoby niepełnosprawne CHŁ. DYSTANS 500 m
MIEJSCE IMIĘ I NAZWISKO NAZWA SZKOŁY
I ANDRZEJ WISNIEWSKI OSW DLA DZ. GŁUCHYCH W OLECKU
II PAWEŁ WIERZBICKI OSW DLA DZ. GŁUCHYCH W OLECKU
III PRZEMYSŁAW SZYMANOWSKI OSW DLA DZ. GŁUCHYCH W OLECKU
IV DARIUSZ WYSOCKI WTZ OLECKO
V DAWID KRZYŻEWSKI GIM. NR 1 OLECKO
VI
Dyrektor Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi i UKS w Gąskach serdecznie zapraszają wszystkich miłośników biegania na VIII Biegi Przełajowe „Ku Słońcu” do Gąsek gmina Olecko w dniu 2 czerwca 2006r.
Termin zgłoszeń upływa 31 maja 2006r.
Na uczestników czekają atrakcyjne nagrody, ciepła i serdeczna atmosfera sportowej rywalizacji.
Patronat honorowy nad całością Biegów pełni Burmistrz Olecka.
Sponsorem strategicznym naszej imprezy jest Bank Spółdzielczy w Olecku.
Patronat prasowy: Gazeta Olsztyńska – Głos Olecka.
Puchary ufundują:
- Wojewoda Warmińsko – Mazurski,
- Kurator Oświaty – Olsztyn,
- Burmistrz Olecka,
- a także osoby prywatne i zaprzyjaźnione ze szkołą.
7 kwietnia 2006r. w naszej szkole odbył się szósty powiatowy konkurs poetycki jednego aktora - „Z życia owadów” skierowany do uczniów klas I – III i osób niepełnosprawnych. Nad jego przebiegiem czuwały organizatorki – nauczycielki T. Bździło i M. Liszewska – Banas. W konkursie wzięło udział 24 uczniów z naszego powiatu.
Komisja w składzie K. Waszkiewicz (Urząd Miejski), A. Czajewska i K. Zdan (obie panie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej), P. Wdra (Nadleśnictwo Olecko) i I. Wiszniewska – Ropel (Głos Olecka)oceniała recytacje wierszy wzbogacone krótkimi formami teatralnymi oraz dobranym kostiumem i rekwizytami.
Nagrodzono cztery osoby w kategorii klas I – III i trzy osoby niepełnosprawne.
Pierwsze miejsce zajęła M. Kwiatkowska (SP Gąski), drugie ex.aeguo M. Gałażyn (SP 1) i A. Jasionowska (SP 1) zaś trzecie A. Jańczenia (Społeczna SP).
W kategorii osób niepełnosprawnych pierwsze miejsce zajęła M. Żukowska (SP Gąski), drugie P. Bajster (SP 4 Olecko), a trzecie E. Kowalczyk (SP Gąski).
W bieżącym roku szkolnym jedenastu nauczycieli pracuje nad zdobyciem certyfikatu „Nauczyciel z klasą”. W chwili obecnej zakończyliśmy pracę nad drugą sprawnością – „nauczycielu pracuj metodą projektu”. Nauczyciele realizowali projekty indywidualnie lub w grupach. W związku z tym, że jesteśmy Szkołą Promującą Zdrowie wychowawcy świetlicy przygotowali i zrealizowali projekt „Zdrowym być”, którego efekty zaprezentowano 18 marca podczas Festyn Szkolnego. Festyn odbył się w dwóch kategoriach wiekowych klasy „0” – III i IV – VI 9ze względu na warunki lokalowe. Pierwsi na widowni zasiedli uczniowie klas „0” – III wraz z wychowawcami. Uczniowie obejrzeli przedstawienie teatralne pt. „Pinokio ma kłopoty”, przygotowane przez jedną z grup świetlicowych. Publiczność słuchała i oglądał w skupieniu przygotowane przedstawienie. Była zafascynowana strojami jak również rekwizytami i przekazywaną treścią. Następnie odbył się teleturniej międzyklasowy o zdrowiu i higienie. Rywalizowały w nim reprezentacje wszystkich klas. Zmagania były najróżniejsze począwszy od sprawdzenia zręczności uczestników po smak i dotyk. Rozegrano również konkurs kulinarny „Witaminowe szaleństwo” na wykonanie sałatek. Każda grupa popisała się kunsztem i wykonała przepyszną sałatkę. Jury miało problem z ocenieniem przygotowanych surówek, każda była smaczna, ładnie wykonana i kolorowa. Podczas festynu można było oglądać przygotowane albumy, foldery i plakaty związane ze zdrowym stylem życia, wykonane przez grupy uczniów w ramach zajęć świetlicowych. Na zakończenie festynu podano wyniki rozstrzygnięcia konkursu plastycznego „Witaminka w owocach i warzywach” w kategorii klas „0” – III. Zwycięzcom wręczono symboliczne upominki a po zakończeniu zmagań wszystkie klasy otrzymały dyplomy i w nagrodę skosztowały sałatek wykonanych wcześniej. W taki sam sposób przebiegała druga tura festynu szkolnego klas IV – VI. Po zakończeniu projektu wychowawcy świetlicy oraz uczniowie biorący w nim udział dokonali podsumowania podjętych działań. Stwierdzono, że cele zostały zrealizowane, a uczniowie wywiązali się z przydzielonych zadań. Ponadto dzieci wyraziły chęć organizowania podobnych przedsięwzięć promujących zdrowie. Stwierdzili, że jest to dla nich dobra lekcja uczenia się współdziałania w grupie i zdrowej rywalizacji. Uczniowie wykazali się ogromnym zaangażowaniem i odpowiedzialnością za swoje zadania.
Sukces szkoły
Miło nam poinformować, że praca naszej placówki jest zauważana i doceniana.
Szkoła otrzymała z Ministerstwa Edukacji Narodowej pomoce naukowe o wartości ponad 54 tyś. zł. Placówka wzbogaciła się miedzy innymi o zestawy do nauki języka polskiego i matematyki, o wartości 12 tyś. zł., wiele ciekawych pomocy do kształcenia zintegrowanego i oddziału przedszkolnego.
Jesteśmy jedną z 750 szkół z całego kraju, jedną z 38 szkół naszego województwa i jedną z 3 szkół wiejskich wytypowanych przez Kuratorium w Olsztynie do programu realizowanego przez Ministerstwo Edukacji i współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny.
Również zauważono naszą jedenastoletnią pracę w zakresie kształcenia integracyjnego, czego efektem będzie otrzymanie w połowie lutego pracowni logopedycznej z multimedialnym zestawem komputerowym, instrumentarium logopedycznym, kompletem programów do terapii mowy i języka i wielu innych akcesoriami. Pracownię otrzymamy również z ministerialnego programu współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny.
9 grudnia 2005r. w siedzibie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca drugą edycję Programu „Szkoły dla Ekorozwoju – lokalne centra aktywności ekologicznej (zrównoważonego rozwoju)”. W konferencji uczestniczyli: Krzysztof Kafel – Ministerstwo Edukacji Narodowej i Nauki, Lech Płotkowski – Prezes Nosi GW, Robert Jakubik – Ministerstwo Środowiska, Rafał Serafin – Dyrektor Fundacji Partnerstwo dla Środowiska i Małgorzata Łuszczak – Krajowy Koordynator Programu Szkoły dla Ekorozwoju, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska. Spotkanie zgromadziło ponad 50 osób, głównie liderów działań lokalnych ze szkół, regionalnych partnerów Programu, przedstawicieli krajowych instytucji oświatowych.
Podczas konferencji podsumowującej II edycje Programu Szkoły dla Ekorozwoju, zrealizowanej przy wsparciu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 204-5 r., uhonorowano najlepszych uczestników, którzy stali się liderami lokalnymi w swoich regionach, a reprezentowane przez nich szkoły - Lokalnymi Centrami Aktywności Ekologicznej. Wśród dziesięciu wyróżnionych szkół podstawowych znalazła się Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Gąskach, którą reprezentowała pani dyrektor Janina Rękawek. Jako zwycięzcy konkursu otrzymaliśmy nagrody rzeczowe – odtwarzacze DVD, nagrody książkowe i płyty DVD.. Dzięki tym działaniom udaje się zainspirować mieszkańców do podejmowania działań wpływających na poprawę jakości życia.
23 listopada 2005r. w szkole odbyła się narada szkoleniowa dyrektorów z sześciu powiatów – obszaru działania ełckiej delegatury Kuratorium Oświaty w Olsztynie. Obecni na spotkaniu byli zastępca dyrektora ełckiej delegatury KO Teresa Piszczek i wizytator Ireneusz Gorlo oraz 30 dyrektorów. Głównym tematem narady była dokumentacja nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły.
Wydarzenia w naszej szkole:
JESTEŚMY SZKOŁĄ Z KLASĄ
Przez cały rok szkolny 2004/2005 realizowaliśmy sześć zasad akcji Szkoły z klasą:
1.SZKOŁA DOBRZE UCZY KAŻDEGO UCZNIA – potrafi wyjaśniać i zaciekawiać: dba, aby wszyscy uczniowie osiągali coraz lepsze wyniki i rozwijali swoje aspiracje i zainteresowania.
2.SZKOŁA OCENIA SPRAWIEDLIWIE – Uczniowie wiedzą, czego mają się nauczyć, znają i rozumieją zasady oceniania.
3.SZKOŁA UCZY MYŚLEĆ I ROZUMIEĆ ŚWIAT - Uczy twórczego i krytycznego myślenia, a wiedza i umiejętności w niej zdobyte pomagają zrozumieć to, co dziejesię w ich miejscowości, w Polsce, na świecie, oraz rozwiązywać realne problemy.
4.SZKOŁA ROZWIJA SPOŁECZNIE, UCZY WRAŻLIWOŚCI - Uczniowie ucza się współdziałania w zespole, angażują się w prace na rzecz innych ludzi oraz działają dla dobra swojej małej i dużej ojczyzny oraz całego świata.
5.SZKOŁA POMAGA UWIERZYĆ W SIEBIE, TWORZY DOBRY KLIMAT – W szkole panuje życzliwa, pełna wzajemnego szacunku atmosfera, uczniowie mają szansę uwierzyć we własne siły.
6.SZKOŁA PRZYGOTOWUJE DO PRZYSZŁOŚCI – Uczy języków obcych, posługiwania się komputerem i internetem, przygotowuje uczniów do życia w zjednoczonej Europp[ie i wprowadza w świat kultury.
Realizacja programu dała nam , jako szkole, szansę do rozwoju. Mieliśmy satysfakcję i radość z twórczej pracy. Podjeliśmy działania mające na celu podnoszeniejakości pracy szkoływ obrebie kazdej zasady „Szkoły z klasą”. Zwięczeniem naszej pracy było zdobycie certyfikatu i tytułu „Szkoła z klasą”. Zachęceni tym sukcesem nadal podejmujemy zadania wdrazające zasady „Szkoły z klasą” w naszej szkole. W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do nowego, skierowanego do nauczycieli programu pod nazwą „Nauczyciel z klasą”.
POŻEGNANIE LATA - JESIENNE MANEWRY SPORTOWE
23 i 24 września 2005 roku w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Gąskach odbyły się dwudniowe manewry sportowe.
Pod hasłem „Pożegnanie lata – jesienne manewry sportowe” przez dwa dni uczniowie klas czwartych, piątych i szóstych bawili się w szkole, pod czujnym okiem nauczycieli i harcerzy z oleckiego hufca. Koordynatorem imprezy był Wojciech Tatarczuk, wychowawca w szkolnej świetlicy. Impreza rozpoczęła się w piątkowe popołudnie. Dzieci wzięły udział w biegu harcerskim pod hasłem Wyprawa po pierwszy jesienny liść przygotowanym przez członków oleckiego hufca ZHP. Na trasie uczestnicy wykonywali różne niecodzienne zadania, np. odczytanie zaszyfrowanej wiadomości, bieg w masce przeciwgazowej, czy też jedzenie cebuli na czas. Po biegu reprezentacje klas rywalizowały w strzelaniu z wiatrówki i przeciąganiu liny. Nie zabrakło ogniska z kiełbaskami. Dzieci pląsając przy ognisku podglądały trening strażaków z OSP Gąski. Wieczór zakończyła dyskoteka, w czasie której przeprowadzono plebiscyt na NAUCZYCIELA ROKU 2005. Dzieci nocowały na materacach w budynku szkoły. W sobotni poranek dzieci kontynuowały zawody sportowe. Najlepiej wypadła w nich klasa VIb.
Sądząc po opiniach uczniów, impreza przypadła im do gustu. Bardzo miło wspominają robienie pajacyków i przysiadów po północy.
Opiekę nad dziećmi w piątkowe popołudnie i noc oraz w sobotę nieodpłatnie sprawowali nauczyciele ze szkoły.
PROJEKT 'NASZA MAŁA OJCZYZNA W HARMONII Z PRZYRODĄ'
Afrykańskie przysłowie mówi „wykształcenie dziecka jest sprawą całej wsi”. Konieczność komunikowania się i współdziałania szkół, organizacji i instytucji działających w sąsiedztwie wynika ze zwykłej logiki. Wszyscy mieszkańcy powinni tworzyć wspólnotę, która ma podobne cele i interesy. Skuteczne funkcjonowanie tej wspólnoty wymaga wzajemności, partnerstwa, jawności i dialogu.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Gąskach, Gimnazjum w Kijewie, Stowarzyszenie Wspólnota Wiejska oraz część mieszkańców pragnie mieszkać wśród jezior i lasów, ale odpowiednio zadbanych i zabezpieczonych przed nie¬przemyślaną ingerencją człowieka, aby przyciągnąć turystów, którzy byliby jednym z podstawowych źródeł dochodów mieszkańców.
Aby społeczność lokalna chciała działać na rzecz ochrony przyrody i jednocześnie rozwoju turystyki w skali regionu, konieczne jest wprowadzenie powszechnej edukacji ekologicznej, zachęcenie ludności i pokazanie sposobów i możliwości dbania o otoczenie w swoim obejściu.
Poszukiwania w swoim otoczeniu ludzi, którzy myślą podobnie doprowadziły nas do Fundacji „Partnerstwo dla Środowiska”, zaintrygował nas pomysł tworzenia Szkół dla Ekorozwoju i szkół jako Lokalnego Centrum Aktywności Ekologicznej.
W związku z tym powstał projekt „Nasza Mała Ojczyzna w harmonii z przyrodą” realizowany od marca do października 2005r., który wzbogaca wiedzę, rozwija umiejętności oraz uczy działać w kategoriach ekologicznych.
Celem projektu było przygotowanie dzieci, młodzieży i dorosłych do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska i jednocze¬sne zwiększanie walorów turystycznych naszego regionu. Aby ludzie podejmowali działania na rzecz rozwoju agroturystyki ko¬nieczna jest zmiana ich myślenia. Dokonanie zmian w zachowaniach i postaw wymaga dłuższego czasu. W związku z tym, należy podjąć od początku dobrze przemyślany, zaplanowany i konsekwentnie realizowany kompleksowy system promocji przyrody, adre¬sowany do środowiska lokalnego. Prace należy rozpocząć od edukacji, od skutecznego przekazania podstaw teoretycznych i prak¬tycznych ekologii, wyrabiania nawyków gospodarowania terenem, temu właśnie służył zrealizowany projekt.
Pomysł utworzenia Lokalnego Centrum Ekologicznego oraz program edukacyjny selektywnej zbiórki odpadów spotkał się z uznaniem Burmistrza Olecka. Dlatego też do realizacji projektu włączył się Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UM w Olecku, przekazując nieodpłatnie szkole 3 kontenery do selektywnej zbiórki odpadów. Liczę, ze tę cenną inicjatywę przejmą inne placówki z terenu gminy Olecko – mówi p. Marianna Kisielska, kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UM w Olecku.
Partnerzy projektu: Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi w Kijewie, Stowarzyszenie Wspólnota Wiejska w Kijewie.
Prezes Towarzystwa „Wspólnota Wiejska” Mieczysław Michniewicz twierdzi, że realizując projekt „Nasza Mała Ojczyzna w harmonii z przyrodą” osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki w zakresie edukacji i wychowania. Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, iż realizowany projekt miał charakter środowiskowy. Jego beneficjentami oprócz społeczności szkolnej jest również społeczność lokalna, co moim zdaniem pozytywnie wpływa na aktywność poszczególnych jej członków. Szkolenia, które odbyły się w ramach projektu przybliżyły uczestnikom politykę Unii Europejskiej w zakresie gospodarstw ekologicznych i dobrej praktyki rolniczej. Ponadto szkolenia objęły również problemy odnowy wsi w ujęciu europejskim i krajowym. Biorąc pod uwagę wyżej wymienione założenia projektu, uważam że jego realizacja korzystnie wpłynie na świadomość ekologiczna społeczności lokalnej i partnerów.
W ramach projektu:
- przeprowadziliśmy szkolenia i warsztaty dla dzieci i dorosłych,
- zorganizowaliśmy imprezy rekreacyjne,
- rozpoczęliśmy segregacje śmieci,
- założyliśmy ogród warzywno – kwiatowy, jako przykład małej inwestycji ekologicznej,
- dbamy o teren wokół Jeziora Przytulskiego,
- zakupiliśmy publikacje naukowe o tematyce ekologicznej do biblioteki szkolnej.
Z efektu projektu skorzystali uczniowie Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi
w Gąskach, Gimnazjum w Kijewie:
- aktywnie i praktycznie poznawali otaczającą rzeczywistość przyrodniczą, zarówno naturalną, jak i stymulowaną przez czło¬wieka,
- dostęp do bezpłatnych materiałów i wydawnictw,
- współredagowanie i prezentacja działań grupy partnerskiej w lokalnych mediach;
Z efektu projektu skorzystali mieszkańcy wsi: Gąski, Kijewo, Dzięgiele, Zatyki, Zajdy, Kukowo, Zabielno, Świdry, Babki Gąseckie:
- uzyskali nową wiedzę i umiejętności z zakresu ochrony przyrody i czynników wpływających na rozwój turystyczny re¬gionu,
- bezpłatne szkolenia i warsztaty na temat niskonakładowych wzorów i możliwości dbania o otoczenie i ingerencji w środowisko bez szkody dla ekosystemu,
- zmniejszenie odsetka ludzi, którzy poprzez nieprzemyślane inwestycje niszczą naturalną przyrodę,
- nagrody i materiały edukacyjne.
Nasze działania w ramach projektu mają wymierne korzyści dla ochrony środowiska naturalnego:
- ochrona pasu „dzikiej” zieleni biegnącej wzdłuż Jeziora Przytulskiego,
- posadzenie w ogrodzie rodzimych gatunków roślin i krzewów ozdobnych, które będą miejscem żerowania i schronienia dla ptaków, owadów i wielu innych zwierząt,
- gospodarowanie odpadami należyte zabezpieczenie (kontenery, kompostownik) nie dopuszczenie do spływów i przesięków wód bardzo zanieczyszczonych, często toksycznych do wód powierzchniowych i gruntowych.
Już wcześniej podejmowaliśmy działania na rzecz ochrony przyrody, ale były to działania skierowane głównie do uczniów naszej szkoły. Po doświadczeniach przy realizacji projektu nasze działania będziemy rozszerzać na teren całej gminy.
Projekt „Nasza Mała Ojczyzna w harmonii z przyrodą” stał się „zalążkiem” Lokalnego Centrum Edukacji Ekologicznej. Zadaniem naszego Centrum będzie popularyzowanie idei szkoły jako centrum lokalnych działań oaz pozyskiwanie do współpracy jak największej liczby osób.
Plany kontynuowania projektu i wynikających z niego działań w roku przyszłym:
- prace na terenie powstałego ogrodu warzywno –kwiatowego,
- dalsze sprzątanie terenu wokół Jeziora Przytulskiego i segregacja śmieci,
- kontynuowanie realizacji programu autorskiego „Znam środowisko, w którym mieszkam”,
- propagowanie treści ekologiczno – sozologicznych wśród dzieci i osób dorosłych , biorąc pod uwagę wiele zagadnień:
- kształtowanie kultury ekologicznej,
- rozbudzanie aktywnej postawy wobec ochrony środowiska,
- uświadomienie potrzeby recytlingu,
- zrozumienie zagrożeń środowiska naturalnego wynikających z działań człowieka.
WSPÓŁPRACA NASZEJ SZKOŁY Z UNIWERSYTETEM W BIAŁYMSTOKU
Współpraca szkoły z Uniwersytetem w Białymstoku trwa od jesieni 2004 roku. 18.III.2005r. szkoła ponownie gościła 28 studentów bibliotekoznawstwa i wydziału pedagogicznego.
Studenci na uczelni zorganizowali kwestę na rzecz naszych uczniów. Za zebrane pieniądze przygotowali 120 upominków dla uczniów klas 0 - III. Studenci bawili się z dziećmi w ćwierćlandię. Na zakończenie ogłosili konkurs plastyczny z okazji roku Jana Christiana Andersena. Studentami - wolontariuszami opiekuje się dr Kamila Budrowska i dr Zofia Olek - Redlarska.
KONKURS POETYCKI
„TEATR JEDNEGO AKTORA”
pt.:„ Nasi skrzydlaci przyjaciele”
REGULAMIN KONKURSU
DLA KLAS I-III
„Nasi skrzydlaci przyjaciele”
I. ORGANIZATOR: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Gąskach
II. ZAŁOŻENIA KONKURSU:
- zapoznanie się z wybranymi gatunkami ptaków;
- pogłębienie wiedzy o życiu wybranych ptaków;
- kształcenie umiejętności czytania, recytacji i insceni¬zacji wierszy;
- wzbogacanie sposobu interpretacji wierszy przez indywidualne tworzenie krótkich form teatralnych do ich treści oraz dobór właściwego kostiumu, rekwizytów;
- uwrażliwianie młodego czytelnika poprzez wiersze związane z ptakami.
III. WARUNKI UCZESTNICTWA I PRZEBIEG:
1. Uczestnicy: uczniowie klas I-III;
2. Przedmiot konkursu:
a) indywidualna recytacja wiersza o wybranym ptaku, ptakach, wzbogacona krótką formą teatralną oraz dobranym kostiumem, rekwizytami … (z każdej szkoły 3 wybranych uczniów z klas I-III).
3. Sugerowany przebieg etapu szkolnego i terminarz zgłoszeń:
a) ogłoszenia o konkursie;
b) rozmowy z uczniami;
c) wystawki w szkole „Nasi skrzydlaci przyjaciele”;
d) głośne czytanie utworów na lekcjach, na zaję¬ciach w bibliotece, świetlicy...;
e) przygotowanie wybranych wierszy;
f) eliminacje o przejście do finału, podczas któ¬rych dzieci recytują jeden z wierszy wzbogacony krótką formą teatralną oraz dobranym kostiumem, rekwizytami; trzech wyróżnionych uczniów z klas I-III, przedstawiciel szkoły zgłasza do 8 kwietnia 2005 r., do organizatora konkursu.
4. Finał konkursu –w Szkole Podstawowej w Gąskach 22 kwietnia 2005 r. o godz. 930.
ZWYCIĘZCOM I UCZESTNIKOM
– NAGRODY I WYRÓŻNIENIA !
Dokładnych informacji udziela p. Teresa Uździło, tel. 523-03-76 (szkoła).
Gąski, 10 marca 2005 r.
REGULAMIN KONKURSU
DLA KLAS INTEGRACYJNYCH
„Nasi skrzydlaci przyjaciele”
I. ORGANIZATOR: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Gąskach
II. ZAŁOŻENIA KONKURSU:
- zapoznanie się z wybranymi gatunkami ptaków;
- pogłębienie wiedzy o życiu wybranych ptaków;
- kształcenie umiejętności czytania, recytacji i insceni¬zacji wierszy;
- wzbogacanie sposobu interpretacji wierszy przez indywidualne tworzenie krótkich form teatralnych do ich treści oraz dobór właściwego kostiumu, rekwizytów;
- uwrażliwianie młodego czytelnika poprzez wiersze związane z ptakami.
III. WARUNKI UCZESTNICTWA I PRZEBIEG:
1. Uczestnicy: niepełnosprawni uczniowie z klas integracyjnych;
2. Przedmiot konkursu:
b) indywidualna recytacja wiersza o wybranym ptaku, ptakach, wzbogacona krótką formą teatralną oraz dobranym kostiumem, rekwizytami … (z każdej szkoły 3 wybranych uczniów z klas integracyjnych).
3. Sugerowany przebieg etapu szkolnego i terminarz zgłoszeń:
a) ogłoszenia o konkursie;
b) rozmowy z uczniami;
c) wystawki w szkole „Nasi skrzydlaci przyjaciele”;
d) głośne czytanie utworów na lekcjach, na zajęciach w bibliotece, świetlicy...;
e) przygotowanie wybranych utworów;
f) eliminacje o przejście do finału, podczas których dzieci recytują jeden z wierszy wzbogacony krótką formą teatralną oraz dobranym kostiumem, rekwizytami; trzech wyróżnionych uczniów z klas integracyjnych, przedstawiciel szkoły zgłasza do 8 kwietnia 2005 r., do organizatora konkursu.
4. Finał konkursu –w Szkole Podstawowej w Gąskach 22 kwietnia 2005 r. o godz. 930.
ZWYCIĘZCOM I UCZESTNIKOM
– NAGRODY I WYRÓŻNIENIA !
Dokładnych informacji udziela p. Marta Liszewska-Banas, tel. 523-03-76 (szkoła).
Gąski, 10 marca 2005 r.
KONKURS RECYTATORSKI ' POECI POGRANICZA WARMII I MAZUR'
25 lutego 2005r. w Zespole Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku odbył się III Powiatowy Konkurs Recytatorski pod hasłem 'Poeci pogranicza Warmii i Mazur'. Wzięli w nim udział również uczniowie z naszej szkoły, recytując wiersze J. Drozdowskiej, L. A. Moczulskiego, Z. Chojnowskiego. Pomimo dużej konkurencji i ogromnej tremy, nasi reprezentanci osiągnęli duży sukces, zdobywając:
II miejsce - Mateusz Żornaczuk (kl. VI a);
I wyróżnienie - Izabela Wieczorek (kl. VI b).
Jesteśmy dumni z tych osiągnięć i życzymy laureatom, aby stali się wzorem dla młodych kolegów i rozwijali swoje recytatorskie zdolności w dalszych latach nauki.
'SZKOŁY DLA EKOROZWOJU'
W grudniu 2004r. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi
w Gąskach dołączyła do ponad 500 aktywnych szkół działających w ramach Programu ”Szkoły dla Ekorozwoju”.
Celem działalności SdE jest kształtowanie proekologicznych postaw
i zachowań dzieci i młodzieży oraz społeczności lokalnych w Polsce.
By to osiągnąć proponowane są wspólne działania zmierzające
do rozwiązywania praktycznych problemów zarządzania środowiskiem
oraz ich włączenie w szerszy nurt rozwoju społeczno – gospodarczego regionu.
SdE proponują wspólne, lokalne działania w następującym zakresie:
„Nasza Woda” – jest ofertą ukierunkowaną na lepsze gospodarowanie wodą w szkołach.
„Cenna Energia” – jest propozycja wprowadzenia zmian w gospodarowaniu energia w szkołach.
„Użyteczne odpady” – to propozycja wykorzystania szkół jako miejsc promujących nowoczesne rozwiązania w zakresie gospodarowania odpadami.
„Szkolne Ostoje Przyrody” – są propozycja opieki nad ogrodami lub małymi użytkami ekologicznymi znajdującymi się w pobliżu szkoły lub domu.
W styczniu 2005r. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi
w Gąskach, Gimnazjum w Kijewie i Stowarzyszenie Wspólnota Wiejska w Kijewie, zawiązały Grupę Partnerską w celu opracowania i realizacji projektu „Nasza Mała Ojczyzna w harmonii z przyrodą” .
W celu pozyskania środków finansowych na realizację projektu przystąpiliśmy do konkursu pt. „Szkoły dla Ekorozwoju – Lokalne Centra Aktywności Ekologicznej (Zrównoważonego Rozwoju )” organizowanego przez Fundację Partnerstwa dla Środowiska z siedzibą w Krakowie.
Celem projektu „Nasza Mała Ojczyzna w harmonii z przyrodą”
jest przygotowanie dzieci, młodzieży i dorosłych do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska i jednocze¬sne zwiększanie walorów turystycznych naszego regionu. Aby ludzie podejmowali działania na rzecz rozwoju agroturystyki ko¬nieczna jest zmiana ich myślenia. Dokonanie zmian w zachowaniach i postawach wymaga dłuższego czasu. W związku z tym, należy podjąć od początku dobrze przemyślany, zaplanowany i konsekwentnie realizowany kompleksowy system promocji przyrody, adre¬sowany do środowiska lokalnego. Prace należy rozpocząć od edukacji, od skutecznego przekazania podstaw teoretycznych i prak¬tycznych ekologii, wyrabianie nawyków gospodarowania terenem, co jest głównym celem projektu.
Cele szczegółowe:
- poznawanie ważniejszych motywów, sposobów ochrony i kształtowania środowiska oraz problemów ekologicznych najbliż¬szego otoczenia;
- analizowanie współzależności między prawidłowym zagospodarowaniem terenu, a eksponowaniem walorów przyrodniczych i kulturowych różnych zakątków naszego regionu;
- propagowanie treści ekologiczno – sozologicznych wśród dzieci i osób dorosłych;
- pokazanie niskonakładowych wzorów i możliwości dbania o otoczenie i wyrabianie nawyku gospodarowania terenem wśród miejscowej ludności – zaprojektować i założyć szkolny ogród warzywno – kwiatowy.
3. Planowane rezultaty:
- Wykonanie ogrodu wg planu - zaoranie działki, zasadzenie roślin, itp. (do sprawdzenia fizycznie w terenie),
- Około 20 gospodarzy uporządkuje ogrody i posesje wokół swoich domów.
Miło nam jest poinformować, że na wniosek Komisji Konkursowej, której posiedzenie odbyło się w dniu 4 marca 2005r., Zarząd Fundacji Partnerstwo dla Środowiska na posiedzeniu w dniu 7 marca br. Przyznał dotację w wysokości 10.000 PLN na realizację projektu.
Projekt będzie realizowany od 21 marca do grudnia 2005r.
AKCJA „SZKOŁA Z KLASĄ”
Akcja „Szkoła z klasą” jest inicjatywą mocno wpisaną w rzeczywistość polskich szkół. Każda jej edycja zachęca setki szkół do podjęcia trudu zdobycia honorowego certyfikatu. Akcja „Szkoła z klasą” pozwala spojrzeć na szkołę z innej perspektywy, jakoby zobaczyć ją w całej okazałości. Przy okazji realizowania zadań „Szkoły z klasą” pokazuje się prawdziwy obraz szkoły, z jej mocnymi i słabszymi stronami.
Od września 2004r. uczestniczymy w akcji społecznej „Szkoła z klasą”. Jest to program przygotowany przez „Gazetę Wyborczą”, Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej. Tegoroczne hasło programu brzmi:
„Czytam myślę, działam”.
Ma on zachęcić nauczycieli, by skupili się na rozwijaniu u uczniów trzech umiejętności:
- czytanie ze zrozumieniem;
- twórcze myślenie;
- działanie na rzecz innych.
W przypadku naszej szkoły program ten zbiega się ze standardami wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły.
Trudno położyć na szali ważności zadania realizowane w ramach akcji. Każde można uznać za ważne dla społeczności szkolnej. Nasza szkoła po przeprowadzeniu ankiety wstępnej „Jaka jest nasza szkoła”, spośród 32 zadań wybrała:
- zasada 1. Szkoła dobrze uczy każdego ucznia – Uczniowie w centrum uwagi;
- zasada 2. Szkoła ocenia sprawiedliwie – Jak lepiej informować o ocenianiu;
- zasada 3. Szkoła uczy myśleć i rozumieć świat – Dobry program, dobry podręcznik;
- zasad 4. Szkoła rozwija społecznie, uczy wrażliwości – Nasza mała i duża ojczyzna;
- zasad 5. Szkoła pomaga uwierzyć w siebie, tworzy dobry klimat – Szkoła bez nałogów;
- zasada 6. – Szkoła przygotowuje do przyszłości – Dostępny komputer i internet.
Dwa zadania zrealizowane zostały do 15 grudnia 2004r., a sprawozdania z ich realizacji dostępne są na naszej internetowej stronie – wizytówce w portalu pod adresem www.gazeta.pl/klasa
Zachęcamy do lektury!
X - LECIE NAUCZANIA INTEGRACYJNEGO
24 września 2004 roku w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Gąskach odbyła się uroczystość X - lecia Integracji.
Szkoła nasza przed dziesięcioma laty była pierwszą placówką w byłym województwie suwalskim, w której utworzono klasy integracyjne. Był to rok szkolny 1995/96. Dyrektorem placówki w tym czasie była Pani Elżbieta Rękawek, która wspólnie z nauczycielami Martą Liszewską - Banas, Elżbietą Sobala tworzyły pierwsze oddziały intgracyjne.
24 września 2004r. zaproszeni goście wzięli udział w zajęciach otwartych w kl. I integracyjnej, a następnie aktywnie uczestniczyli w debacie o celowości nauczania integracyjnego.
Gdy dorośli dyskutowali, młodzi uczestnicy z Olecka, Kijewa, Gołdapi i Gąsek piekli kiełbaski i bawili się na sportowo z harcerzami.
Na zakończenie rozstrzygnięto konkurs plastyczny 'Jestem wśród przyjaciół'.
Z loterii fantowej udało się zebrać 200 zł. Pieniądze zostały przekazane dla Fundaji Polsat oraz na pomoc dzieciom w Biesłanie.
Organizacja X - lecia Integracji była możliwa dzięki dofinansowaniu z PFRON-u i PZU w Olecku.
VI BIEGI PRZEŁAJOWE 'KU SŁOŃCU'
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Gąskach zaprasza dzieci, młodzież, osoby niepełnosprawne a także sympatyków spośród osób dorosłych na VI Biegi Przełajowe „Ku Słońcu”.
Ta ciesząca się coraz większym zainteresowaniem impreza sportowa odbędzie się 21 maja 2004 roku w Gąskach nad Jeziorem Przytulskim. Otwarcie uroczystości o godz. 9.30.
Organizatorzy zapewniają pogodę, piękne puchary, medale i poczęstunek.
FUNDATORZY PUCHARÓW
1. Wojewoda Warmińsko – Mazurski – Stanisław Szadkowski.
2. Kurator Oświaty w Olsztynie – Janusz Barszczewski.
3. Burmistrz Olecka – Wacław Olszewski.
4. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji – dyr. Andrzej Kamiński.
5. Powiatowe Oleckie Stowarzyszenie Sportowe.
6. Rutkowski Jerzy – radny Gminy Olecko.
7. Starostwo Powiatowe w Olecku.
8. Fundatorami nagród rzeczowych są mieszkańcy miejscowości Gąski i sponsorzy prywatni z Olecka.
Sponsorem strategicznym biegów od 1999 roku jest Bank Spółdzielczy w Olecku, Hurtownia Warzyw i Owoców J. E. Skorupscy, Hurtownia Obuwia E. A. Karniej „EDKAR” w Gąskach.
Patronat Medialny od 2 lat prowadzi Gazeta Olsztyńska „Głos Olecka”.
Honorowy Patronat nad całością imprezy sprawuje Burmistrz Olecka.
ZDOBYCIE CERTYFIKATU 'SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE'
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Gąskach to szkoła: dialogu, współpracy, porozumiewania, jest szkołą otwartą, współpracująca ze środowiskiem - jest szkoła promująca zdrowie, w której pracownicy i uczniowie :
- podejmują wspólne działania dla poprawy swojego zdrowia i samopoczucia poprzez zmianę zachowań, współtworzenie zdrowego środowiska fizycznego
i społecznego,
- uczą się, jak zdrowiej i lepiej żyć dzięki edukacji zdrowotnej,
- zachęcają innych w swoim otoczeniu do podobnych działań przez otwartość i dialog, partnerstwo i współdziałanie z rodzicami oraz przedstawicielami społeczności lokalnej w rozwiązywaniu ważnych problemów zdrowotnych.
Koordynatorem działań na rzecz promocji zdrowia jest pani Katarzyna Kondratowicz.
W roku szkolnym 2003/2004 przystąpiliśmy do projektu „Szkoła promująca zdrowie” czego uhonorowaniem było zdobycie HONOROWEGO CERTYFIKATU SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE na okres trzech lat.
Zdobyty certyfikat to efekt długoplanowych działań skierowanych do uczniów, rodziców i nauczycieli szkoły zawartych w Programie Wychowawczym Szkoły:
rok szkolny 2001/2002 - „Wszystkim jest z nami dobrze”
rok szkolny 200/22003 - 'Wszyscy jesteśmy jedną rodziną'
Rok szkolny 2003/2004 otworzył nowy etap naszej działalności na rzecz promocji zdrowia. Jako Szkoła Promująca Zdrowie w tym okresie chcemy stworzyć lepszą szkołę: nowoczesną, bezpieczną, przyjazną dla uczniów, rodziców i nauczycieli, szkołę „wychodzącą na zewnątrz”, dążącą do poprawy i zwiększenia kontroli nad zdrowiem.
W tym celu realizujemy Program Zdrowej Szkoły:
„ZDROWE DZIECKO,
ZDROWA RODZINA
I ŚRODOWISKO”
zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr 2/2003 z dnia 24 września 2003r. jako aneks nr 3 do Programu Wychowawczego Szkoły po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski, realizowany w latach 2003 – 2006 przy współpracy z:
Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Olecku
Poradnią Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Olecku
Komendą Powiatową Policji w Olecku.
W roku szkolnym 2003/2004 w ramach SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE zrealizowano następujące zadania:
1. Zdobycie Honorowego certyfikatu SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE.
2. Czy znasz swoje dziecko? – cykl spotkań rodziców z pedagogiem i psychologiem z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Olecku.
3. Zabawa też nas rozwija i jednoczy – program pedagogiczno – psychologiczny klas integracyjnych realizowany przez pedagoga i psychologa z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Olecku.
4. Żyjmy zdrowo – cykliczne apele ogólnoszkolne.
5. Turniej klas „Witamy Europę na sportowo i wesoło”.
6. Realizacja programów profilaktycznych:
a. „I ty możesz zostać olimpijczykiem” - zajęcia sportowe;
b. „Rosnę zdrowo” - dla klasy IV;
c. „Radosny uśmiech - radosna przyszłość” dla uczniów klas II;
d. „Szkoła zdrowego uśmiechu” dla uczniów klasy I i ich rodzin.
7. Wdrożenie ścieżki miedzyprzedmiotowej „Edukacja prozdrowotna” w kl. IV – VI.
8. Udział w akcji pomocy dzieciom niepełnosprawnym „Dzieci dzieciom”.
9. „Bezpiecznie w szkole i na wakacjach” – cykliczne spotkania z pracownikami instytucji wspierających szkołę w jej poczynaniach promujących zdrowie wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
10 . Wyjazdy do salonów zabaw dla dzieci w Suwałkach i Ełku
a. wycieczka klas I i IVa,
b. impreza karnawałowa klas I – III.
11. Uczestnictwo w akcjach ogólnopolskich i wojewódzkich:
VI WARMIŃSKO – MAZURSKIE DNI RODZINY „RODZINA WIELOPOKOLENIOWA” – zdobycie nagrody Burmistrza
ZACHOWAJ TRZEŹWY UMYSŁ
IV EDYCJA KONKURSU SUPER SZKOŁA
„SPRZĄTANIE ŚWIATA”
Mamy nadzieje, że w tym twórczym zapale nie pozostajemy sami - pozyskujemy wielu przyjaciół i sojuszników, którzy są i pozostaną z nami.
W załączniku można obejrzeć zdobyty przez szkołę certyfikat.
Data wprowadzenia: 2004-02-11 1414 Data upublicznienia: 2004-02-11 Art. czytany: 12038 razy
|
|