|  | 
|  |  |  |  |  |  | Zamówienia publiczne Roboty budowlane
 |  |  |  | 
| Wyjaśnienie treści SIWZ - Przebudowa boisk i bieżni przy Szkole Podstawowej nr 3 w Olecku. 
 Olecko  2 marca  2018r
 BI.271.3.6.2018
 
 Wyjaśnienie treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w przetargu nieograniczonym o szacunkowej wartości poniżej kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych
 
 Dotyczy: BI.271.3.2018. Przebudowa boisk i bieżni przy Szkole Podstawowej nr 3 w Olecku ogłoszonego w BZP nr  520520-N-2018 z dnia 2018-02-20
 
 Wobec zapytania  Wykonawców  z dnia 26.02.2018 r oraz z dnia 27.02.2018 r, stosownie do art. 38 ust. 1, 2,  ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2017, poz. 1579 ze
 zmianami) informuję  i odpowiadam:
 Pytanie nr 1
 ST podaje parametry techniczne niezgodnie z aktualną normą 14877:2014 – to jedyna norma, która określa wymagane parametry techniczne dla zewnętrznych nawierzchni sportowych pu.
 Wycinek z ST: Tabela
 
 Informujemy, że powyższe wymagania są niezgodnie z normą PN-EN 14877 – obowiązująca w Unii Europejskiej norma określająca wymagania dotyczące sportowych nawierzchni pu otwartych obiektów sportowych.
 Poniżej przedstawiamy wymagania wg aktualnej normy PN-EN 14877:2014 dla nawierzchni pu.
 
 Tabela
 
 Powyższe dowodzi, że wymagane przez Zamawiającego parametry są niezgodne z aktualną normą PN-EN 14877:2014.
 Projekt podaje inne wartości niż określa to aktualna norma dla tego typu nawierzchni oraz podaje również inne parametry, które w niej nie występują.
 Aktualnie jedynym dokumentem dopuszczającym do stosowania nawierzchni pu na terenie UE jest potwierdzenie zgodności z normą PN-EN 14877:2014, wydane przez niezależna instytucję do tego upoważnioną.
 Określenie wymagań dotyczących zamawianych produktów musi odnosić się do obiektywnie istniejących norm, do których mogą się stosować wszyscy producenci systemów nawierzchni pu.
 Kuriozalnym jest stan rzeczy kiedy nawierzchnia pu typu zamawianego z nawierzchnią pu spełniającą wymagania normy PN-EN 14877:2014 akceptowana we wszystkich krajach Unii Europejskiej, nie mogłaby być zastosowana w m. Olecko tylko z powodu określenia wymagań przez Zamawiającego niezgodnie z obowiązującą normami.
 W związku z powyższym wnosimy o stosowną korektę i dopuszczenie nawierzchni pu zamawianego typu zamawianego (typu NATRYSK) posiadających parametry techniczne zgodne z aktualną normą PN-EN 14877:2014 pod warunkiem posiadania:
 - Certyfikat IAAF.
 - Raport z badań na zgodność z normą PN-EN 14877:2014 wykonanych przez umocowane do tego niezależne laboratorium/instytut.
 - Raport z badań na zgodność z normą DIN 18035-6:2014 (zawartość związków chemicznych) wykonanych przez umocowane do tego niezależne laboratorium/instytut.
 - Raport z badań WWA określający kategorię.
 - Atest higieniczny PZH lub równoważny.
 - Karta techniczna potwierdzona przez producenta.
 - Autoryzacja producenta nawierzchni poliuretanowej, wystawiona dla wykonawcy na realizowaną inwestycję wraz z potwierdzeniem gwarancji udzielonej przez producenta na tą nawierzchnię.
 Zaznaczamy, że nie chodzi o to aby Zamawiający obniżył jakość zamawianej nawierzchni pu tylko o to aby opisał wymagania dotyczące systemu nawierzchni w sposób zgodny z obowiązującymi normami i standardami w branży.
 Odpowiedz Zamawiającego
 Należy zastosować nawierzchnię z PU o parametrach nie gorszych od wymagań aktualnej normy PN-EN 14877:2014.
 Pytanie nr 2.
 Specyfikacja techniczna podaje grubość wierzchniej warstwy nawierzchni pu niezgodnie z technologią nawierzchni pu typu NATRYSK – Wykonanie natrysku 3mm.
 Grubość 3 mm jest niezgodna z przyjętym jedynym wzorcem technologicznym nawierzchni pu typu NATRYSK bez względu na producenta.
 Informujemy, że jedyny model nawierzchni typu NATRSYK (bez względu na producenta) przewiduje zawsze, że wierzchnia warstwa ma zawsze ok. 2 mm – tak jest przyjęte na całym świecie.
 Informujemy, że górna warstwa nie może mieć większej grubości niż ok. 2 mm ponieważ składa się mieszaniny systemu pu i granulatu EPDM fr. 0.5-1.5 mm i wg przyjętej technologii do jej wykonania zużywa się materiał w ilości max do 2 kg/m2 (dwukrotny natrysk), co daje ok. 2 mm grubości warstwy. Wykonanie natrysku o większej grubości niż ok. 2 mm spowoduje zalanie dolnej warstwy, czego następstwem będzie zanik przepuszczalności dla wody, który stanowi podstawową funkcję tej nawierzchni.
 Nie ma technologicznych możliwości zwiększania grubości warstwy natrysku przy zachowaniu przepuszczalności dla wody.
 Zamawiający wymagając od wykonawcy wykonanie natrysku o grubości do 3 mm zmusza go do wykonania robót niezgodnie z technologią.
 Zwiększenie grubości warstwy natrysku może powodować iluzoryczne wrażenie podniesienia trwałości nawierzchni lecz w przypadku tego rodzaju nawierzchni nie jest to możliwe bez negatywnych konsekwencji dla przepuszczalności dla wody.
 W ostatnim czasie w Polsce pojawiają się projekty z niewłaściwą grubością warstwy natrysku 3 mm – dowodzi to jedynie braku odpowiedniego przygotowania osób odpowiedzialnych za projekty nawierzchni pu typu NATRYSK.
 W związku z powyższym wnosimy o niezbędną stosowną korektę grubości wierzchniej (użytkowej) nawierzchni pu typu NATRYSK na zgodną z technologią tj. ok. 2 mm.
 Zaznaczamy, że nie chodzi o to aby Zamawiający obniżył jakość nawierzchni poprzez zmniejszenie grubości wierzchniej warstwy nawierzchni pu tylko o to aby opisał przedmiot zamówienia zgodnie ze standardami technologicznymi.
 Odpowiedz Zamawiającego
 Nawierzchnię poliuretanowa typu NATRYSK należy wykonać zgodnie z projektem budowlany i specyfikacją techniczną.
 Pytanie nr 3.
 Dokumentacja podaje niejasne dane dotyczące kolorystyki nawierzchni pu. Proszę o jednoznaczne określenie kolorystyki nawierzchni pu.
 Odpowiedz Zamawiającego
 Kolorystyka nawierzchni PU została określona w projekcie budowlanym ( rysunki techniczne) oraz w specyfikacji technicznej. Nawierzchnia boiska wielofunkcyjnego z PU dwukolorowa (czerwony + niebieski). Odcienie kolorów zostaną uzgodnione przed wykonaniem nawierzchni.
 Pytanie nr 4.
 Proszę o potwierdzenie, że Zamawiający udostępnił całą dokumentację projektową, techniczną niezbędną do wykonania przedmiotu zamówienia oraz że dokumentacja ta jest kompletna i odzwierciedla stan faktyczny w zakresie warunków realizacji zamówienia, zaś brak jakichkolwiek dokumentów istotnych dla oceny warunków realizacji Inwestycji nie obciąża Wykonawcy.
 Odpowiedz Zamawiającego
 Zamawiający udostępnił całą dokumentację projektową, techniczną niezbędną do wykonania przedmiotu zamówienia. W przypadku wątpliwości, stwierdzenie (ocena) stanu faktycznego w zakresie warunków realizacji zamówienia w odniesieniu do dokumentacji technicznej leży po stronie Wykonawcy zgodnie z warunkami SIWZ.
 Pytanie nr 5.
 Proszę o potwierdzenie, że Zamawiający dysponuje wszelkimi wymaganymi prawem decyzjami administracyjnymi oraz uzgodnieniami niezbędnymi w celu wykonania zamówienia, które zachowują ważność na okres zgodny z wymaganym terminem realizacji, a skutki ewentualnych braków w tym zakresie nie obciążają Wykonawcy.
 Odpowiedz Zamawiającego
 Zamawiający dysponuje wszelkimi wymaganymi prawem decyzjami administracyjnymi oraz uzgodnieniami niezbędnymi w celu wykonania zamówienia.
 Pytanie nr 6.
 Proszę o potwierdzenie, że zakres robót jest zgodny z zamieszczonym przedmiarem robót.
 Odpowiedz Zamawiającego
 Zgodnie z SIWZ ( Rozdział XIII) zamawiający informuje, że  przedmiar robót dołączony do SIWZ jest przykładowy i może nie zawierać wszystkich elementów do prawidłowego wykonania robót. Elementy nie ujęte w cenie ryczałtowej Wykonawca wykona bez dodatkowego wynagrodzenia.
 Przytoczone w przedmiarze robót katalogi są poglądowe, służą do opisu czynności i nie muszą być podstawą wyceny do opracowania kosztorysu ofertowego
 Pytanie nr 7.
 W związku z nieuczciwymi praktykami stosowania do wierzchniej warstwy nawierzchni sportowej pu granulatów z recyklingu barwionych powierzchniowo, proszę o potwierdzenie, że Zamawiający wymaga wykonania wierzchniej warstwy nawierzchni sportowej pu zgodnie z technologią przy użyciu granulatu EPDM z pierwotnej produkcji i nie dopuszcza stosowania barwionych granulatów z recyklingu.
 Odpowiedz Zamawiającego
 Zamawiający zgodnie z ST nie ogranicza do zastosowania granulatu EPDM z pierwotnej produkcji.
 Pytanie nr 8.
 Projekt umowy w § 13 pkt. 3 h) podaje:
 wystąpiły złe warunki atmosferyczne uniemożliwiające prowadzenie robót zgodnie z
 zasadami sztuki budowlanej lub normami technicznymi, w szczególności długotrwałe ujemne
 temperatury zewnętrzne podczas wykonywania robót budowlanych,
 Powyższy zapis nie przewiduje zmiany umowy w zakresie zmiany terminu zakończenia realizacji w przypadku wystąpienia warunków atmosferycznych uniemożliwiających wykonanie przedmiotu umowy zgodnie z technologią.
 Dotyczy to szczególnie systemu nawierzchni poliuretanowej, do instalacji której wymagane są rygorystyczne warunki w tym atmosferyczne.
 Stwierdzamy, że zachodzi niebezpieczeństwo, że jeśli wystąpią warunki atmosferyczne np. opady atmosferyczne, nieodpowiednia wilgotność powietrza, nieodpowiednia temperatura powietrza, nieodpowiednia temperatura podłoża, mokre podłoże (nie wpisujące się w ograniczenia projektu umowy tzn. szczególności długotrwałe ujemne temperatury zewnętrzne) które wg technologii zamawianych robót uniemożliwiają ich wykonywanie to wykonawca nie będzie miał możliwości zmiany terminu wykonania robót – taka sytuacja jest niedopuszczalna gdyż jest wyjątkowo krzywdząca dla wykonawcy. Zamawiający w sposób niefortunny ogranicza warunki atmosferyczne określeniami m.in długotrwałe. Takie określenie jest nieprecyzyjne. Zwracamy uwagę, że nawierzchnia sportowa pu jest ostatnim elementem budowlanym na obiekcie dlatego każdy dzień występowania nieodpowiednich warunków atmosferycznych jest istotny. Zapis SIWZ jest nieuczciwy ponieważ wykonawca nie ma wpływu na warunki atmosferyczne. Należy obiektywnie stwierdzić, że warunki atmosferyczne są zmienne i niezależne do wykonawcy i wykonawca nie może ponosić odpowiedzialności za brak możliwości wykonywania robót zgodnie z technologią, co powoduje wydłużenie terminu wykonania robót. Wystarczy, że będą występować warunki atmosferyczne uniemożliwiające prowadzenie robót zgodnie z technologią to Wykonawca nie będzie mógł wydłużyć terminu realizacji – taki zapis powoduje, że wykonawca ma odpowiadać za czynniki od niego obiektywnie niezależne.
 Konieczne jest takie opisanie warunków obiektywnie niezależnych od wykonawcy aby nie powodowały dla niego niekorzystnej sytuacji. Powyższe jest niezbędne dla zapewnienia wykonawcy możliwości zmiany terminu wykonania robót w przypadku ww. okoliczności, sytuacji od niego obiektywnie niezależnych. W związku z powyższym wnosimy o korektę ww. cytowanego punktu umowy na:
 wystąpiły złe warunki atmosferyczne uniemożliwiające prowadzenie robót zgodnie z
 zasadami sztuki budowlanej lub normami technicznymi.
 Odpowiedz Zamawiającego
 W § 13 pkt. 3 h) projekcie umowy, powyższy zapis nie ogranicza zmian umowy tylko do  długotrwałych ujemnych temperatur zewnętrznych ale również do wystąpienia innych złych warunków atmosferycznych, które ze względów technologicznych uniemożliwiają wykonanie robót.
 Pytanie nr 9.
 Czy w Harmonogramie rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik do umowy możliwe jest wprowadzenie dodatkowego terminu wystawienia faktury w miesiącu maju za roboty wykonane w miesiącach kwiecień–maj 2018r. Wprowadzenie dodatkowego terminu ułatwi potencjalnemu wykonawcy finansowanie przedmiotowego zadania
 Odpowiedz Zamawiającego
 Zamawiający dopuszcza zmianę harmonogramu rzeczowo-finansowego.
 Pytanie nr 10.
 Prosimy o dopuszczenie trawy syntetycznej na boisku do piłki nożnej o poniższych parametrach technicznych
 - Skład włókna  - polietylen (PE) 100%
 - Rodzaj włókna  - włókno monofilowe 100%
 - Wysokość włókna – 60 mm
 - Ciężar włókna – Dtex  - 13 300
 - Gęstość trawy – 132 283 włókien/m2
 - Ilość pęczków – 9449/m2
 - Grubość włókna  - 360mikronów
 Zaproponowana przez nas trawa o mniejszym dtex nie będzie miała wpływu na parametry sportowe  i użytkowe nawierzchni, gdyż występuje korelacja miedzy dtexem, grubością włókna i ilością włókien, im większa grubość włókna oraz większa ilość włókien  tym mniejszy detex. Zaproponowana przez nas sztuczna trawa jest produktem porównywalnym w stosunku do sztucznej trawy zaproponowanej przez Zamawiającego.
 Odpowiedz Zamawiającego
 Zamawiający w SIWZ określił minimalne parametry sztucznej trawy. Ocena czy materiały zaproponowane przez Wykonawcę z wyszczególnionymi w SIWZ są porównywalne nastąpi po dostarczeniu próbki materiału wraz z odpowiednimi dokumentami dopuszczającymi zgodnie z normą PN-EN 15330-1:2014-02  przed wbudowaniem materiału.
 Pytanie nr 11.
 Zamawiający w SIWZ określił wymagane minimalne parametry trawy syntetycznej oraz w dokumentacji projektowej parametry nawierzchni poliuretanowej. Czy w celu potwierdzenia, iż wykonawcy rzeczywiście dysponują takimi produktami, Zamawiający będzie żądał na etapie postepowania przetargowego aby złożyć wraz z ofertą lub na wezwanie Zamawiającego przed podpisaniem umowy, dokumenty charakteryzujące oferowany produkt takie jak:
 Dla trawy syntetycznej:
 1.Autoryzacja dla wykonawcy wystawiona i podpisana przez producenta z określeniem przeznaczenia (nazwa inwestycji).
 2.Gwarancja na oferowaną nawierzchnię wystawiona i podpisana przez producenta z określeniem przeznaczenia (nazwa inwestycji).
 3.Próbka nawierzchni o wymiarach min. 20x15cm z etykietą określającą nazwę producenta oraz typ oferowanej nawierzchni.
 4.Atest PZH na oferowaną nawierzchnię.
 5.Kompletne raporty z badań na oferowany system nawierzchniowy (trawa, granulat, piasek)  wykonane przez stosowne laboratorium posiadające akredytację FIFA (np. Labosport, ISA Sport lub Sports Labs) potwierdzające zgodność z wymaganymi parametrami
 6.Karta techniczna określająca technologię produkcji oraz gęstość nawierzchni podpisana przez producenta.
 Dla nawierzchni poliuretanowej (natrysk)
 1.Atest Higieniczny PZH
 2.Aktualne badania laboratorium posiadające akredytacje IAAF potwierdzające cechy funkcjonalne oferowanej nawierzchni.
 3.Aktualne badania na zgodność z normą PN-EN 14877:2013, potwierdzające pozostałe niewyszczególnione powyżej cechy funkcjonalne
 4.Autoryzacja producenta systemu wraz z określeniem gwarancji na produkt
 5.Karta techniczna systemu
 6.Badania na bezpieczeństwo ekologicznie nawierzchni potwierdzające zawartość związków chemicznych zgodnie z norma DIN 18035-6.
 7.Kompletny raport z badań z WWA (wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne) potwierdzający spełnienie wymagań zgodnie z obowiązującymi europejskimi regulacjami (REACH).
 Podczas realizacji ustrzeże to Zamawiającego przed zastosowaniem przez wykonawców innych technologicznie rozwiązań, niż określone w projekcie, które są gorszej jakości.
 
 
 
 Odpowiedz Zamawiającego
 Wykonawca wykaże rozwiązania równoważne posiadają parametry nie gorsze od parametrów produktu wskazanego w opisie przedmiotu zamówienia przed jego wbudowaniem (wraz z próbką i odpowiednimi dokumentami jak wyżej), po akceptacji Inspektora nadzoru i Zamawiającego.
 
 Pytanie nr 12.
 Zwracamy uwagę, iż określone w dokumentacji projektowej wymagania w zakresie parametrów nawierzchni poliuretanowej są oparte na nieaktualnych rekomendacjach technicznych. Informujemy, iż dla nawierzchni sportowych zewnętrznych nie obowiązuje w aktualnym stanie prawnym rekomendacja techniczna. Aprobaty techniczne oraz Rekomendacje techniczne nie są już wydawane. Obecnie  wydawane są krajowe oceny techniczne (KOT) przez co należy rozumieć udokumentowaną, pozytywną ocenę właściwości użytkowych zasadniczych charakterystyk wyrobu budowlanego, które zgodnie z zamierzonym zastosowaniem mają wpływ na spełnienie podstawowych wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r., poz. 1409, z późn. zm.), przez obiekty budowlane, w których wyrób będzie stosowany. Natomiast z zapisów  ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY i BUDOWNICTWA z dnia 17 listopada 2016 r. w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym wynika, iż dla nawierzchni syntetycznych wykonywanych 'in situ' czyli na placu budowy  wystarczy aby produkt posiadał aktualne badania na zgodność z normą EN 14877:2013.
 Wnosimy więc o zmianę wymagań dla nawierzchni syntetycznej typu natryskowego i określenie konkretnych granicznych maksymalnych wartości parametrów ( tj.: od–do) mieszczących się w obowiązujących normach oraz wymaganiach IAAF jak poniżej:
 a) Grubość całkowita nawierzchni - -Min 13 mm
 b) Wytrzymałość  na rozciąganie - 0,60 – 0,65 Mpa
 c) Wydłużenie w chwili zerwania - 79 – 81 %
 d) Współczynnik tarcia - 0,54 – 0,56
 e) Odkształcenie pionowe w temp. 23ºC - 2,1 – 2,3 mm
 f) Amortyzacja – redukcja siły w temp. 23ºC - 40-41 %
 Wymaganie skonkretyzowanych wymagań w zakresie parametrów (od - do) jest zaleceniem jakie w swoich oficjalnych dokumentach  przedstawia PZLA i Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz IAAF. Pozwala to na uzyskanie wymaganej jakości i standardów obiektu. MSiT jako jednostka dofinansowująca inwestycje zwraca szczególną uwagę na odpowiednią jakość realizowanych obiektów aby zapobiec ich degradacji przy intensywnym użytkowaniu, na jakie narażone są tego typu inwestycje. W wytycznych MSiT  dla zewnętrznych obiektów lekkoatletycznych  wskazuje konieczność wskazania oczekiwanych przedziałów parametrów fizyko-chemicznych nawierzchni.
 
 Odpowiedz Zamawiającego
 Należy zastosować nawierzchnię z PU o parametrach nie gorszych od wymagań aktualnej normy PN-EN 14877:2014.
 
 
 
 
 
 
 
 Data wprowadzenia: 2018-03-02 1331
 Data upublicznienia: 2018-03-02
 Art. czytany: 2570 razy
 
 
 |  |  |  Wiadomość wprowadził: Tomasz Kowalczyk |  | Rejestr zmian: |  |  |  |  |  | 
|   |  |  |  | Urząd Miejski w Olecku
 19-400 OLECKO
 Plac Wolności 1
 Plac Wolności 3
 tel.+87 520 21 68
 FAX +87 520 25 58
 
 POI - Punkt Obsługi Interesanta
 tel.+87 520 20 67
 
 Adres e-puap:  /c6tc9p6k8p/SkrytkaESP
 
 
 Godziny urzędowania:
 poniedziałek 8.00 - 16.00, wtorek - piątek 7:30 do 15:30
 
 Konto bankowe (podatki, odpady komunalne):  PKO BP SA NR: 57 1020 4724 0000 3702 0007 6117
 
 
 
  Urząd Miejski w Olecku
 
 
  Starostwo Powiatowe
 w Olecku
 
 
 
 
 Administrator BIP:
 Wojciech Wiktorzak
 Urząd Miejski w Olecku
 Plac Wolności 3
 tel:87-520 09 69
 fax:87-520 25 58
 e-mail: [email protected]
 
 
 
 
  
 
  
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Admin
 
 |  |  |  |