ARCHIWUM z lat 2002 – 2022
    A0  A+  A-    
 STRONA GŁÓWNA BIP » Instrukcja obsługi
Menu:
RODO
AKTUALNOŚCI
Zamówienia publiczne
Statut Gminy Olecko
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Menu podmiotowe
Rada Miejska
Urząd Miejski
Wydziały Urzędu Miejskiego
Spółki gminne
Jednostki organizacyjne
Jednostki pomocnicze
Organizacje pozarządowe
Zarządca zasobów komunalnych
Olecka Rada Seniorów
Olecka Rada Młodzieżowa
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Nabór pracowników na wolne stanowiska pracy
Dostępność
Prawo lokalne
BAZA AKTÓW WŁASNYCH
Budżet i finanse (podatki)
Dokumenty strategiczne
Planowanie przestrzenne
Postępowanie środowiskowe
Menu przedmiotowe
Oświadczenia majątkowe
Raporty o stanie gminy
EKOPORTAL-Informacje o środowisku i jego ochronie
Sprzedaż nieruchomości
Druki do pobrania
Petycje
Lobbing
Rejestry i ewidencje
Jak załatwić sprawę
Informacja publiczna
WYBORY SAMORZĄDOWE 2018
ŁAWNICY
Menu ogólne
Kontakt
Instrukcja obsługi
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021
Moja sprawa w internecie
Prawo miejscowe
Redaktorzy strony
Statystyka odwiedzin
Statystyka czytalności
  
Skargi i Wnioski
Rejestr zmian
Mapa serwisu
Wyszukiwarka


»Wyszukiwanie zaawansowane
Archiwalne menu:
Zbiórki publiczne
Wybory samorządowe - 2006
Wybory do Parlamentu Europejskiego - 2019 r.
WYBORY DO SEJMU I SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 2019
Wybory do Sejmu RP i Senatu RP - 21.10.2007r.
Wybory do Parlamentu Europejskiego-2009r.
Wybory Prezydenta RP - 2010
Wybory samorządowe-2010
Wybory do Sejmu RP i Senatu RP - 2011
Wybory do Parlamentu Europejskiego - 2014
Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - 2015
Wybory samorządowe - 2014
Wybory ławników na kadencję 2016 - 2019
Referendum ogólnokrajowe 2015r.
Wybory do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej 2015
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Olecku - 2016
Wybory przedterminowe burmistrza Olecka - 21.05.2017r.
Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - 2020
Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - 2020
Powszechny Spis Rolny w 2020 roku
Ostatnie 5 wiadomości:
» Oferta cenowa i zaproszenie do złożenia oferty
» Protokół nr BRM.0002.14.202.2022 61. sesji Rady Miejskiej w Olecku odbytej w dniu 29 grudnia 2022 roku w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Olecku
» Protokół Nr BRM.0012.1.14.2022 posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Promocji Gminy, Sportu i Rekreacji Rady Miejskiej w Olecku odbytego w dniu 20 grudnia 2022 roku
» Projekt uchwały Rady Miejskiej w Olecku w sprawie wykazu kąpielisk na terenie Gminy Olecko w 2023 roku
» Konsultacje społeczne projektu uchwały w sprawie Programu Wspierania Rodziny na lata 2023-2025
Ilość wiadomości z działu 'Instrukcja obsługi': 1
Co to jest BIP?

Co to jest BIP? Biuletyn Informacji Publicznej to urzędowy publikator teleinformatyczny, składający się z ujednoliconego systemu stron w sieci informatycznej, na których zostaje udostępniona informacja publiczna. Uwarunkowania prawne Uruchomienie Biuletynu Informacji Publicznej jest niezbędne dla funkcjonowania ustawy z 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198) oraz Rozporządzenia MSWiA z 17 maja 2002 w sprawie BIULETYNU INFORMACJI PUBLICZNEJ (Dz.U. Nr 67, poz. 619). Co to jest informacja publiczna? Ustawa, która weszła w życie 1 stycznia 2002 r. precyzuje konstytucyjny zapis art. 61 o prawie obywateli do informacji o działaniach władz publicznych. Ustawa nakazuje organom władzy państwowej (i innym podmiotom) udostępniać każdą informację o sprawach publicznych tj. informację publiczną (art.1, ust.1). Wyjątek stanowią informacje niejawne (art.5, ust.1). Dostęp do informacji publicznej przysługuje każdemu. Od osoby, która domaga się takiej informacji, nie wolno żądać wykazania, że ma ona w tym interes prawny lub faktyczny. Prawo to obejmuje uprawnienia do:
  • uzyskania informacji, w tym informacji przetworzonej, wówczas gdy jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego,
  • wglądu do dokumentów urzędowych,
  • dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. Ogólna zasada udostępniania każdej jawnej informacji o sprawach publicznych jest sprecyzowana w rozdziale 2 ustawy. Wskazano tam wprost jakie informacje podlegają upublicznianiu. Są to m.in. informacje o:
  • organach władzy publicznej - w tym o ich statusie prawnym, organizacji, kompetencjach, majątku, osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach,
  • zasadach funkcjonowania organów władzy publicznej - w tym o sposobach załatwiania spraw, stanie przyjmowanych spraw i kolejności ich załatwiania, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach,
  • polityce władz - w tym o zamierzeniach, projektach aktów normatywnych, programach dotyczących realizacji zadań publicznych,
  • danych publicznych - w tym dokumenty urzędowe, stanowiska w sprawach publicznych zajęte przez funkcjonariuszy publicznych, treść wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej, informacja o stanie państwa,
  • majątku publicznym. Na mocy ustawy mają być jawne i dostępne posiedzenia kolegialnych organów władzy pochodzących z wyborów. Ustawa nakazuje sporządzać i udostępniać stenogramy lub protokoły z obrad. Ustawa definiuje ponadto pojęcie dokumentu urzędowego, który podlega upublicznianiu. Dokumentem urzędowym jest treść oświadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i podpisana w dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego, w ramach jego kompetencji, skierowana do innego podmiotu lub złożona do akt sprawy (art.6, ust.2). Publikacja Biuletynu w Internecie Rozporządzenie w sprawie BIP określa m.in. strukturę, zakres publikowanych informacji i mechanizmy działania serwisów internetowych BIP, utrzymywanych przez podmioty zobowiązane ustawą do udostępnienia informacji publicznej. Strona główna Biuletynu znajduje się pod adresem www.bip.gov.pl. Uruchomienie stron BIP odbędzie się w kilku etapach. Pierwszy zakończy się 1 lipca 2003r. Od tego dnia organa władzy, jednostki samorządu terytorialnego, podmioty reprezentujące skarb państwa lub z dominującym znaczeniem skarbu państwa, a także partie polityczne, związki zawodowe udostępnią za pośrednictwem BIP przede wszystkim informacje o sobie, tzn. swym statusie i formie prawnej, zadaniach, kompetencjach, organach i osobach sprawujących w nich funkcje, sposobach przyjmowania i załatwiania spraw itp. Od 1 stycznia 2004r. w BIP pojawią się m.in. informacje o stanie przyjmowanych spraw i kolejności ich załatwiania. W całości BIP ma zostać uruchomiony 1 stycznia 2005r., a więc po trzech latach od wejścia ustawy w życie. Znajdą się w nim wówczas m.in. także informacje o majątku skarbu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, państwowych osób prawnych itp. Ograniczenia w dostępie do informacji publicznej Odmowa udzielenia informacji może nastąpić jedynie ze względu na jej niejawność (ochrona danych osobowych, prawo do prywatności, tajemnica państwowa, służbowa, skarbowa, statystyczna). Odmowa następuje w formie decyzji administracyjnej. Odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni (art. 16, ust.2, pkt 1). Przepis art. 23 przewiduje grzywnę, karę ograniczenia lub pozbawienia wolności do roku, dla tego kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, nie udostępnia informacji publicznej. Korzystanie z Biuletynu Informacji Publicznej Łatwa Nawigacja
  • Moduł pod banerem informacyjnym, umieszczonym na stronie BIP. Łatwa nawigacja służy do szybkiego poruszania się w działach i podkategoriach, w których się znaleźliśmy. Strona główna -> Dział 1 -> Dział 2... Naciskając na link do danego działu możemy szybko się do niego przenieść Menu Boczne
  • Umieszczone jest w ramce po lewej stronie. Zawiera ono listę działów głównych oraz poddziałów umieszczonych w menu głównym. Poniżej menu głównego znajduje się kilka dodatkowych funkcji, takich jak : redaktorzy strony, statystyka odwiedzin, statystyka czytalności, (wyszukiwarka urzędnika), rejestr zmian oraz mapa serwisu Menu Podkategorii
  • Dostępne jest w ramce po prawej stronie, po wcześniejszym wejściu do działu głównego. Zawiera ono listę wszystkich podkategorii danej kategorii głównej. W przypadku, kiedy nie ma żadnych podkategorii, w prawej klolumnie wyświetlana jest poprzednia zawartość kolumny. Wiadomości i kategorie archiwalne
  • Kategorie i podkategorie archiwalne (jeżeli takie zostały założone), dostępne są pod normalnymi kategoriami i podkategoriami, oddzielone od siebie informacją o archiwalnym charakterze danej kategorii. Wiadomości archiwalne dostępne są w działach archiwalnych, lub w działach normalnych (z tym, że musimy przełączyć się na odczyt wiadomości archiwalnych linkiem z prawej strony, tuż pod szybką nawigacją 'przełącz na wiadomości archiwalne') Wyszukiwarka zwykła
  • służy do prostego przeszukania bazy danych podmiotowej strony BIP. Funkcja dostępna w ramce z lewej strony pod menu głównym kategorii Wyszukiwarka zaawansowana
  • służy do zaawansowanego przeszukania bazy dancyh BIP. Funkcja dostępna pod polem wyszukiwarki zwykłej Wyszukiwarka urzędników
  • funkcja służy do wyszukania urzędników pracujących w urzędzie i wpisanych do określonego działu. Po wpisaniu imiona lub nazwiska danej osoby, można ją odnaleźć i zobaczyć więcej informacji na jej temat. Funkcja dostępna jest spośród funkcji zamieszczonych w lewej kolumnie, pod menu z działami głównymi. Strona do druku
  • jest to przygotowanie danej wiadomości do druku. Funkcja uruchamiana jest po naciśnięciu ikonki drukarki pod daną wiadomością, którą chcemy wydrukować Obrazki
  • mogą być dołączone do wiadomości w postaci orginalnej (naturalny rozmiar), lub miniaturki. Miniaturka widoczna po prawej stronie wiadomości jest linkiem do zdjęcia orginalnych rozmiarów. Dostęp do niego możliwy jest po kliknięciu na miniaturę zdjęcia Załączniki
  • pod wiadomością, do której został dołączony załącznik (załączniki), znajduje się krótka informacja o tytule załącznika, jego rozmiarze (przestrzeń zajmowana na dysku), oraz rodzaju pliku. Pobieranie załącznika odbywa sie po 'kliknięciu' na jego tytuł. Redaktorzy strony
  • jest to dział z informacjami o osobach redagujących stronę podmiotową BIP. Funkcja dostępna jest spośród funkcji zamieszczonych w lewej kolumnie, pod menu z działami głównymi. Rejestr zmian
  • zawiera informację, o zmianach w treści biuletynu informacji publicznej, z uwzględnieniem rodzaju zmiany, osoby zmieniającej oraz dacie zmiany. Rejestr zmian dostępny jest spośród funkcji zamieszczonych w lewej kolumnie, pod menu z działami głównymi Statystyka odwiedzin
  • składa się na nią statystyka oglądalności działów głównych oraz statystyka czytalności poszczególnych wpisów. Funkcja dostępna jest spośród funkcji zamieszczonych w lewej kolumnie, pod menu z działami głównymi.

    Data wprowadzenia: 2003-07-01 1124
    Data upublicznienia:
    Art. czytany: 42394 razy

  • Drukowanie dokumentuWiadomość wprowadził: J. Kunicki
    » Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
    » Przełącz na wiadomości archiwalne
    Podkategoria:
    Pomoc
    Rozporządzeinie MSWiA
    Ustawa o BIP
    Wykonawca strony BIP
    Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
    Ostat. 10 wiadomości:

    » Co to jest BIP?
    System BIP Inet