Plan Rozwoju Szkoły

2003-11-25 1048
Art. czytany: 22881 razy

PROGRAM ROZWOJU SZKOŁY

(przyjęty uchwałą rady pedagogicznej z dnia 30.11.2000r. – prot. 3/2000/2001)


Trudno działać bez szerszej perspektywy i odniesień do stanów przyszłych. Budując program rozwoju, najprościej jest przyjąć określone standardy i wskaźniki jakości. W obliczu postępującego procesu reformowania polskiej oświaty szkoła w coraz większym stopniu kieruje własny rozwój. Nie wystarczą już dodatkowe zajęcia, programy autorskie i autonomia – wszak winna te warunki spełniać.
Musi spełniać określone standardy, aby zadowolić swoich klientów, wzmacniając mocne strony i osłabiając słabe.
Szkoła nasza wyróżnia się spośród innych tym, że jest SZKOŁĄ INTEGRACJI OSOBOWOŚCI, GRUP SPOŁECZNYCH I ŚRODOWISKA.

Charakterystyka szkoły

Szkoła Podstawowa w Gąskach funkcjonuje w środowisku wiejskim.

Od 1 września 1999r. Uchwałą Nr VII / 54 / 99 Rady Miejskiej w Olecku z dnia 12 marca 1999r. szkoła o strukturze organizacyjnej klas I – VIII została przekształcona w sześcioletnią szkołę podstawową o strukturze organizacyjnej klas I – VI.

Do obwodu szkoły należą miejscowości:
Gąski, Kukowo, Kukówko (gm. Świętajno), Leśniki (gm. Świętajno), Ślepie, Zabielno, Zajdy, Kijewo, Wólka Kijewska, Babki Gąseckie, Zatyki, Dzięgiele, Świdry.

Szkoła mieści się w 3 oddzielnych budynkach.
W głównym budynku znajduje się: 5 pomieszczeń lekcyjnych, sala zaadaptowana na zajęcia wychowania fizycznego, sala komputerowa, gabinet terapii pedagogicznej, gabinet dyrektora, pokój nauczycielski oraz łazienka z umywalkami i prysznicami.
W drugim budynku znajdują się 4 pomieszczenia lekcyjne, toaleta dla uczniów oraz pokój socjalny dla pracowników.
W trzecim budynku – wielofunkcyjnym znajduje się: oddział przedszkolny, świetlica, pomieszczenie zaadoptowane na klasę, stołówka, kuchnia, pomieszczenia księgowości, gabinet pielęgniarki i stomatologiczny.
Sytuacja lokalowa jest bardzo trudna ze względów organizacyjnych i finansowych.

W roku szkolnym 2000/2001 w szkole rozpoczęło naukę 186 dzieci w 10 oddziałach, a w
1 oddziale przedszkolnym – 33.
Funkcjonują oddziały integracyjne – kl. III i kl. VI.

Po ukończeniu szkoły podstawowej dzieci całymi klasami przechodzą do Gimnazjum Publicznego w Kijewie.

Dzieci uczęszczające do szkoły pochodzą z rodzin bardzo biednych, głównie popegerowskich, w których najczęściej stałym dochodem jest zasiłek rodzinny. Rodzice najczęściej nie mają stałego źródła utrzymania. Rodziny są wielodzietne.

Kadra pedagogiczna od lat jest bardzo starannie dobierana do pracy w tej szkole. Jej dokształcanie i doskonalenie jest zawsze skierowane na potrzeby ucznia, a także samych nauczycieli.



Na podstawie wywiadów, przeprowadzonych ankiet, rozmów z uczniami, samorządem szkolnym, Radą Rodziców, przeprowadzonych hospitacji, warsztaty w 15.05.1997r. na temat „Co to znaczy dobra szkoła” ustalone zostały najważniejsze potrzeby naszych uczniów:
- bezpieczeństwo, sprawiedliwość, znajomość norm społecznych;
- akceptacja;
- wiara we własne siły;
- przynależność do grupy;
- posiadanie autorytetu;
- intymność;
- samodoskonalenie i samorealizacja;
- higiena fizyczna i psychiczna;
- estetyka.

Zadania naszej szkoły:
1. Nasza szkoła jest miejscem, gdzie stwarzamy warunki do nauki dla wszystkich uczniów.
2. Przekazujemy wiedzę i kształtujemy umiejętności, motywując do rzetelnej i systematycznej pracy, rozwijamy zainteresowania uczniów.
3. Zapoznajemy z normami społecznymi oraz pomagamy rodzicom w procesie wychowania.
4. Wspieramy rozwój uczniów, troszczymy się o jego bezpieczeństwo, zdrowie oraz uczymy pożytecznie spędzać wolny czas.
5. Uwrażliwiamy na piękno świata, wprowadzając w świat kultury i sztuki.
6. Pielęgnujemy tradycję szkolną, regionalną i narodową.
7. Wspieramy dziecko w trudnej sytuacji rodzinnej i materialnej oraz pomagamy przezwyciężyć niepowodzenia w szkole.
8. W naszych dążeniach kierujemy się dobrem ucznia, jego możliwościami i predyspozycjami.
9. Uczymy przestrzegania norm społecznych, szacunku wobec innych oraz wzajemnej tolerancji.
10. W stosunku do dziecka jesteśmy taktowni i dyskretni.
11. Podążamy za wymogami współczesnej cywilizacji mając na uwadze wszechstronny rozwój dziecka.

Słabe strony szkoły:

1. Zbyt mała pomoc uczniom mającym trudności w nauce.
2. Zbyt mało zajęć specjalistycznych.
3. Niewystarczająca praca z uczniem zdolnym.
4. Ograniczona ilość godzin na zajęcia pozalekcyjne.
5. Niedostosowane pomoce dydaktyczne do nowych programów.
6. Często zmieniające się prawo oświatowe.
7. Słaba baza lokalowa.
8. Współpraca z rodzicami.
9. Dojazd dzieci do szkoły.
10. Mała ilość środków finansowych na utrzymanie szkoły.
11. Wzrastające ubóstwo dzieci.
12. Rozdzielenie prowadzenia szkoły od nadzoru pedagogicznego.

Mocne strony szkoły:

1. Wykształcona kadra pedagogiczna.
2. Wprowadzenie nowych programów do szkoły.
3. Aktywność nauczycieli w pomocy uczniom zdolnym i mającym trudności w nauce.
4. Systematyczna praca nauczycieli w zespołach problemowych.
5. Masowe uprawnienia sportu przez dzieci.
6. Promowanie twórczości dzieci.
7. Możliwość spędzania wolnego czasu przez dzieci na terenia szkoły.
8. Systematyczne doskonalenie nauczycieli w ramach WDN.
9. Dobra atmosfera pracy.
10. Dożywianie dzieci.
11. Sprawny dowóz dzieci do szkoły.
12. Samodzielność księgowo – finansowa.
13. Współpraca ze strukturami samorządowymi, organizacjami, instytucjami wspomagającymi szkołę.

Plan rozwoju szkoły powstał na podstawie strategii rozwoju oświaty w województwie warmińsko – mazurskim oraz strategii rozwoju oświaty w gminie. Wyznacza on główne obszary rozwoju szkoły do 2004r. Kierunki i wyznaczniki jakości opisują stan pożądany w przyszłości, określają oczekiwania klientów szkoły w perspektywie najbliższych lat.

Założenia planu rozwoju szkoły do 2004r.

I. Promocja szkoły:
- założenie strony internetowej,
- wykonanie znaku oraz logo szkoły,
- ułożenie hymnu szkoły,
- organizowanie imprez, konkursów, wystaw, szkolnych i ogólnoszkolnych,
- prezentowanie wyników klasyfikacji promocji uczniów,
- wydawanie gazetki szkolnej,
- przekazywanie informacji o szkole przez media.

II. Zaspokajanie różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów:
- tworzenie warunków do wspomagania wszechstronnego rozwoju uczniów,
- wspieranie rozwoju uczniów adekwatnie do ich potrzeb, predyspozycji i możliwości,
- systematyczna współpraca z placówkami wspomagającymi proces rozwojowy uczniów,
- systematyczne dokonywanie samooceny w zakresie wspierającym proces szkoły.

III. Kształtowanie potencjału kadrowego:
- kwalifikacje i umiejętności nauczycieli zabezpieczają pełną realizację zadań,
- prowadzenie polityki kadrowej jest zgodne z perspektywicznym planem spójnym z programem szkoły,
- utworzenie perspektywicznego planu rozwoju zawodowego nauczycieli.

IV. Przejawianie aktywności wobec problemów społecznych:
- rozpoznawanie zjawisk patologicznych na terenie szkoły i poza nią oraz ich zakres,
- podejmowanie działań profilaktycznych,
- systematyczna współpraca ze środowiskiem na rzecz rozwiązywania problemów społecznych.

V. Budowanie autonomii szkoły:
- systematyczne badanie oczekiwań środowiska szkolnego i lokalnego,
- tworzenie systemu wewnętrznego badania jakości,
- systematyczna współpraca z partnerami wspierającymi realizację zadań.

VI. Tworzenie nowoczesnej bazy szkolnej:
- posiadanie i wykorzystywanie bazy niezbędnej do realizacji zadań,
- tworzenie koncepcji rozwoju bazy,
- korzystanie z dostępnej bazy zewnętrznej,
- systematyczne podejmowanie działań w celu wzbogacenia i unowocześnienia bazy.

W 2004 roku szkoła:
a) prezentuje wysoki poziom pracy dydaktyczno – wychowawczej,
b) pracuje w niej wysoko kwalifikowana kadra pedagogiczna posiadająca kwalifikacje do co najmniej dwóch przedmiotów zgodnie z potrzebami szkoły,
c) dba o wszechstronny rozwój dziecka w oddziale przedszkolnym umożliwiający osiąganie dojrzałości szkolnej,
d) prowadzone są obowiązkowo dwa języki obce: j. rosyjski oraz j. angielski lub j. niemiecki do wyboru,
e) prowadzone są ścieżki edukacyjne wspomagające proces edukacyjny,
f) prowadzone są innowacje pedagogiczne,
g) otacza się fachową opieką dzieci mające trudności w nauce,
h) dzieci sprawne inaczej znajdują swoje miejsce w klasach integracyjnych,
i) prowadzona jest szeroka gama atrakcyjnych, dodatkowych zajęć,
j) jest bardzo dobrze wyposażona w nowoczesne pomoce dydaktyczne,
k) posiada dobrze wyposażoną pracownię komputerową,
l) uczy się poszanowania środowiska naturalnego,
m) uczy się zdrowego stylu życia,
n) jest przystosowana do uczniów sprawnych inaczej,
o) posiada wystarczającą ilość sal lekcyjnych dobrze wyposażonych,
p) posiada salę gimnastyczna,
q) posiada wystarczającą ilość autobusów do sprawnego i bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły,
r) współpracuje ze środowiskiem lokalnym,
s) jest centrum kulturalnym dla swego regionu,
t) posiada skomputeryzowany sekretariat szkoły, księgowość oraz bibliotekę z dostępem do internetu.