Program Wychowawczy Szkoły

2003-11-15 1213
Art. czytany: 13014 razy


PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY



PODSTAWA PRAWNA

KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
POWSZECHNA DEKLARACJA PRAW CZŁOWIEKA
KONWENCJA PRAW DZIECKA

USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY
Z DNIA 7 WRZEŚNIA 1991 R. Z PÓŹNIEJSZYMI ZMIANAMI
USTAWA - KARTA NAUCZYCIELA

Rozporządzenie MEN z dnia 23 lutego 1999 r.
w sprawie podstawy programowej kształcenia
ogólnego z późniejszymi zmianami

Rozporządzenie MEN z dnia 21 lutego 2000 r.
w sprawie standardów wymagań
będących podstawą przeprowadzenia sprawdzianów[...]





'Wychowanie nie jest nauką , jest sztuką '
Rudolf Steiner


Program powstał z uwzględnieniem specyfiki szkoły - jako szkoły, w której wiodącym tematem jest integracja - osobowości, grupy społecznej i środowiska. Traktujemy wychowanie jako 'wspomaganie naturalne i spontaniczne przebiegających procesów rozwoju'.

Poprzez wprowadzenie programu wychowawczego chcemy zerwać z tradycją modelowania dzieci na 'wzór i podobieństwo' ludzi dorosłych.

Zadania i zasady zawarte w programie realizowane będą poprzez oddzielnie opracowywane dokumenty określające sposoby działania wychowawców, nauczycieli, rodziców.

W obecnym kształcie Szkolny Program Wychowawczy zawiera:
- zadania wychowawcze szkoły,
- strukturę oddziaływań wychowawczych,
- powinności wychowawcy klasy,
- wychowawcze treści zawarte w statucie szkoły,
- formy oddziaływań wychowawczych,
- święta, uroczystości, tradycje i obyczaje szkolne,
- zasady funkcjonowania samorządu szkolnego,
- zasady współpracy z rodzicami,
- kodeks ucznia

na bieżące uzupełniane o :
- tematyczne programy wychowawcze,
- harmonogram działań doraźnych i okolicznościowych


' Integracja kształcenia i wychowania polega na równoległej
realizacji celów dydaktycznych i wychowawczych '.
Dr M. Giermakowski



Zadania wychowawcze szkoły

· Kształtuje pozytywne nastawieni do wiedzy jako wartości.

· Dąży do rozbudzania i rozwijania zainteresowań uczniów po-
przez uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych.

· Wspiera działania wychowawcze rodziców, integruje działania wychowawcze własne, rodziny i środowiska.

· Uczy tolerancji i akceptacji 'inności'.

· Uczy szacunku do wspólnego dobra, dziedzictwa kulturowego i dorobku narodowego. Kształtuje postawy patriotyczne.

· Stwarza środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego.

· Kształtuje w dziecku postawę dialogu, umiejętności słuchania innych i
skutecznej komunikacji międzyludzkiej.

· Uczy odpowiedzialności za siebie i innych, godzenia wolności własnej
z wolnością innych.

· Motywuje rodziców do współpracy ze szkołą.

· Zapoznaje z regułami życia społecznego.

· Rozwija działalność sportową, rekreacyjną i turystyczną.

· Chroni przed negatywnym wpływem mediów.

· Przeciwdziała przestępczości nieletnich poprzez bieżące ob-
serwacje zagrożeń i podejmowanie działań zapobiegawczych.

· Propaguje edukację prozdrowotną jako formę zapobiegania
uzależnieniom.

· Współpracuje z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami
wspomagającymi spełnianie roli wychowawczej szkoły.





W programie wychowawczym szkoły
najważniejszy jest uczeń.



Chcemy go przygotować i wychować:

- do życia w rodzinie,

- do współżycia w społeczności lokalnej,

- do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym i gospodar-
czym.

Dokonamy tego poprzez :

· Szanowanie praw dziecka do:

- - wszechstronnego rozwoju we własnym tempie,
- - do 'inności', bycia sobą,
- - do różnych dróg zdobywania wiedzy i umiejętności,
- - do możliwości wyboru w działaniu,
- do szacunku, akceptacji i kontrolowanego wyrażania wła-
snych emocji.

· Integrację dziecka z :

- grupą rówieśniczą,
- społecznością szkolną,
- społecznością lokalną.




STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH


W szkole oddziaływaniom wychowawczym poddawany jest uczeń poprzez:
· radę pedagogiczną,
· dyrektora,
· rodziców,
· samorząd szkolny,
· wychowawców klas,
· nauczycieli



Rada pedagogiczna :

- diagnozuje sytuacje wychowawczą w szkole,
- proponuje działania strategiczne,
- określa zapotrzebowanie klas na konkretne programy
profilaktyczne,
- proponuje zmiany w zatwierdzonych planach pracy dydaktycz-
nej, wychowawczej i opiekuńczej,
- inspiruje nowe koncepcje w pracy oraz działania innowacyjne,
- ocenia stan wychowania i dydaktyki w szkole
- diagnozuje potrzeby szkoły w zakresie oddziaływań
wychowawczych.


Dyrektor szkoły :

- nadzoruje i kontroluje pracę wychowawcy w szkole,
- współpracuje ze wszystkimi podmiotami oddziaływań wycho-
wawczych w szkole oraz poza szkołą,
- kontroluje przestrzeganie prawa wewnatrzszkolnego,
- diagnozuje oczekiwania uczniów i rodziców wobec szkoły,
- współpracuje z samorządem szkolnym w rozwiązywaniu konflik-
tów dotyczących spraw uczniów i nauczycieli,
- współpracuje z Radą Rodziców w zakresie tworzenia planów
pracy szkoły,
- współpracuje z Radą Rodziców w zakresie pomocy wychowaw-
czej i materialnej dla uczniów,



Rodzice :

- współpracują z wychowawcami klas,
- aktywnie uczestniczą w tworzeniu planów wychowawczych,
- klasowe Rady Rodziców reprezentują opinie wszystkich rodzi-
ców w Radzie Rodziców,
- uczestniczą w ankietach i sondażach,
- pomagają w organizowaniu imprez klasowych i szkolnych,
- wspierają działania innowacyjne szkoły poprzez własną pracę i
pomoc materialną.


Samorząd Uczniowski:

- reprezentuje całą społeczność uczniowską i każdego ucznia in-
dywidualnie,
- współpracuje z dyrekcją szkoły, nauczycielami, poszczególnymi
klasami i rodzicami, a także z e środowiskiem lokalnym,
- uczestniczy w uchwalaniu Statutu Szkoły oraz współdecyduje o
życiu klasy i szkoły,
- uczy zachowań społecznych poprzez realizację podjętych za-
dań,
- uczy planowania i osiągania założonych celów,
- rozwija cechy i umiejętności przywódcze,
- organizuje imprezy szkolne i pozaszkolne,
- redaguje gazetki uczniowskie, reklamuje imprezy szkolne,
- podejmuje akcje na rzecz pomocy kolegom i innym osobom
potrzebującym.


Wychowawca klasy:

- identyfikuje ucznia ze szkołą ,
- zapoznaje uczniów i ich rodziców ze Statutem Szkoły i
wszystkimi regulaminami obowiązującymi w szkole,
- rozpoznaje środowisko ucznia i 'wewnętrzne życie' klasy,
- diagnozuje potrzeby wychowawcze uczniów,
- wspólnie z rodzicami tworzy plan pracy wychowawczej,
- proponuje zadania dla każdego ucznia,
- zapoznaje uczniów z tradycjami szkoły i obrzędowością,
- kontroluje realizacje zadań i podjętych zobowiązań klasy,
- wspólnie z radą rodziców planuje imprezy klasowe, wycieczki,
biwaki oraz formy pracy pozalekcyjnej,
- diagnozuje stan zagrożenia, uzależnienia i ustala realizację pro-
gramów profilaktycznych,
- stwarza warunki do samorealizacji ucznia,
- współpracuje z wychowawcą świetlicy,
- wspólnie z rodzicami dba o rozwój intelektualny i moralny
ucznia,
- ustala ocenę z zachowania,
- jest rzecznikiem praw ucznia.


Nauczyciele :

- współpracują z wychowawcą klasy w realizacji zadań wycho-
wawczych klasy i szkoły,
- informują wychowawcę klasy o wszystkich problemach uczniów
związanych z postępami w nauce i zachowaniu,
- uczestniczą w imprezach organizowanych przez daną klasę ,
bliżej poznają uczniów,
- wspierają pracę uczniów uzdolnionych z danego przedmiotu,
przygotowują do konkursów i olimpiad,
- udzielają pomocy uczniom słabym w danym przedmiocie.



POWINNOŚCI WYCHOWAWCY KLASY

wychowawca :
· planuje pracę wychowawczą na rok szkolny i cykl kształcenia,
· umie zintegrować zespół klasowy,
· zna swoich wychowanków, ich środowisko rodzinne,
· diagnozuje problemy wychowawcze i podejmuje działania zmierzające do ich rozwiązania,
· współpracuje z nauczycielami poszczególnych klas,
· współpracuje z wychowawcą świetlicy ,
· współpracuje z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną oraz innymi instytucjami i organizacjami wspomagającymi pracę wychowawczą,
· nawiązuje kontakt z rodzicami i włącz ich do realizacji programu szkoły, stwarza możliwości współpracy ze szkołą,
· dba o właściwą atmosferę klasy,
· zna sukcesy i porażki swoich uczniów,
· prowadzi edukację uczniów i rodziców w zakresie obowiązujących regulaminów, statutu szkoły i programu szkoły,
· własną osobowością wpływa na prawidłową ocenę postaw moralnych, kształtuje pożądane cechy charakteru,
· uczy samorządności, podejmowania decyzji i odpowiedzialności,
· podejmuje działania w zakresie profilaktyki zdrowotnej, profilaktyki uzależnień, bezpieczeństwa dzieci w szkole i poza nią,
· prowadzi dokumentacje pedagogiczną, dokonuje oceny zachowania uczniów ,
· wnioskuje o wyróżnienia i nagrody uczniom.




WYCHOWAWCZE TREŚCI ZAWARTE W STATUCIE SZKOŁY


1. Statut szkoły określa prawa ucznia:

a) prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i wymaganiami na poszczególne oceny,
b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c) prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiające rozwijanie i zaspakajanie własnych zainteresowań,
d) prawo do wyrażania swojej opinii,
e) prawo do życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym,
f) prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową,
g) prawo do ochrony swoich praw poprzez czynny udział samorządu uczniowskiego w rozwiązywaniu konfliktów pomiędzy nauczycielami i uczniami.

2. Statut Szkoły opisuje obowiązki ucznia i określa zakres jego odpowiedzialności,
3. Regulamin wystawiania ocen z zachowania ustala stosunek ucznia do obowiązków szkolnych,
4. Statut Szkoły zawiera powinności wychowawcy klasowego i opisuje jego rolę w programie wychowawczym.
5. Statut określa powinności wychowawcze biblioteki szkolnej oraz świetlicy.
6. Zespół wychowawczy określa mianem koordynatora działań wychowawczych w szkole.
7. Statut Szkoły opisuje prawo wpływania samorządu uczniowskiego na życie szkoły .


FORMY ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH

1. Zajęcia edukacyjne
Podczas zajęć edukacyjnych kształcone są procesy po
znawcze i zdolności, rozwijane myślenie twórcze, wraż-
liwość emocjonalna, sprawność fizyczna.

2. Godziny do dyspozycji wychowawcy
W czasie godzin wychowawczych realizowane są tematy
wynikające z indywidualnych programów wychowaw-
czych oparte na szkolnym programie wychowawczym.

3. Zajęcia pozalekcyjne
(edukacja teatralna - teatr lalkowy, zespoły muzyczne,
sportowe, zajęcia terapeutyczne).
Rozwijają zamiłowania i zainteresowania uczniów.

4. Wycieczki
W szkole organizowane są wycieczki jednodniowe i kilku
dniowe zwykle autokarowe.

5. Imprezy i uroczystości klasowe i
szkolne
Przygotowywane przez uczniów przy pomocy nauczycie
li i rodziców. Są okazją do integracji zespołu. Wdrażają
do prezentowania swojej samodzielności.

6. Rekolekcje
Odbywają się raz w roku w okresie Wielkiego Postu.
Na okres rekolekcji opracowywany jest program wychowaw
czy we współpracy miejscowym proboszczem pa-
rafii . Uczniowie nie mają dnia wolnego od zajęć.

7. Kontakty regionalne
Uczniowie poznają region, organizują spotkania z ciekawymi
ludźmi.

8. Uczestnictwo w imprezach kulturalnych
( kino, teatr, wystawa)



ŚWIĘTA, UROCZYSTOŚCI , TRADYCJE I OBYCZAJE SZKOLNE

1. Pasowanie uczniów klas pierwszych.

2. Obchodzenie rocznic i świąt państwowych:

- Dzień Edukacji Narodowej,
- Święto Odzyskania Niepodległości,
- Święto Konstytucji 3 Maja.

3. Kultywowanie tradycji i obyczajów :

- Andrzejki,
- Mikołajki,
- Jasełka - przygotowywanie się do Świąt Bożego Narodzenia,
- zabawy karnawałowe,
- Walentynki,
- pierwszy dzień wiosny,
- dzień Babci i Dziadka,
- dzień Matki i Ojca,
- Dzień Dziecka - Dzień Otwartych Drzwi Szkoły,
- zawody sportowe - 'Bieg ku Słońcu',
- pożegnanie uczniów kończących szkołę.




SAMORZĄD SZKOLNY


To jest dla nas ważne ...

Czym jest życzliwość ?
Słuchanie kogoś, kto mówi i słyszenie tego, co on mówi.
Powiedzenie komuś : jestem z Tobą.
I jeszcze : powiedzenie, że się już nie ma żalu, żadnej pretensji, że teraz już będzie dobrze.
..... To jest życzliwość. Tylko tyle.
Pomyśl: jeśli przyszłość świata nie będzie należeć do ludzi bezinteresownie życzliwych - to świat nie ma przyszłości.

Miłość - od razu najwyższy stopień bezinteresowności - i życzliwość spotęgowana do zenitu.

Przyjaźń w ujęciu J. Korczaka , to nie tylko uczucie łączące dwie osoby, to także zasada współżycia między ludźmi w grupie.

Na tej podstawie Janusz Korczak daje mądrą i trafną definicję samorządu:
'... I samorząd - to właśnie praca, żeby jednakowo dobrze działo się wszystkim, którzy razem pracują, uczą się i pół dnia razem spędzają, żeby jeden drugiego nie krzywdził, nie przeszkadzał , nie dokuczał, nie wyśmiewał, a przeciwnie żeby świadczył przysługi, pomagał, opiekował się i pilnował porządku. '

opr. i podał do akceptacji samorządu szkolnego 6.09.1999 r. samorząd kl. IV.




1. Zgodnie z art. 55 ust.2 Ustawy o Systemie Oświaty samo-
rząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

2. W naszej szkole od roku szkolnego 1992/93 sprawdza się samorządowa organizacja uczniów według poniższego schematu (od roku szk. 2000 / 2001 nie ma w szkole kl. VIII, czego konsekwencją jest przejęcie prowadzenia samorządu szkolnego przez kl. VI)


Przewodniczący Samorządu Szkolnego
przewodniczący samorządu kl. VI



Zarząd Samorządu Szkolnego
przewodniczący Samorządu Klas



Samorządy Klas


kl.I kl.II kl.III kl.IV kl.V kl.VI




Zasady wybierania i działania Samorządu
Szkolnego:

1. Uczniowie każdej klasy w głosowaniu równym, tajnym i po-
wszechnym z pośród siebie wybierają Samorząd Klasowy 3
osoby, w tym: przewodniczący i zastępca przewodniczącego.

2. Przewodniczący Samorządów Klasowych tworzą Zarząd
Samorządu Szkolnego.

3. Przewodniczącym Samorządu Szkolnego jest przewodniczą
cy kl.VI - ( jeśli są równoległe klasy VI - wybrany spośród
wszystkich przewodniczących kl. VI w głosowaniu tajnym
przez Zarząd Samorządu Szkolnego).

4. Opiekunem Samorządów Klasowych jest wychowawca klasy

5. Opiekunem Samorządu Szkolnego jest wychowawca kl.VI.
W przypadku funkcjonowania w szkole klas VI równole-
głych - wychowawca klasy , z której wybrany został prze-
wodniczący samorządu szkolnego.


Samorządu Szkolny poprzez Zarząd

1. Przedstawia Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców oraz
dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich spra -
wach szkoły m.in.
- zapoznanie się z programem nauczania, jego treścią , celem i stawianymi wymaganiami,
- jawność i motywowanie oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- organizacja życia szkolnego,
- redagowanie gazetki szkolnej,
- organizowanie działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

2. Samorząd Szkolny sprawuje opiekę nad gazetkami na korytarzach szkolnych.

3. Samorząd Szkolny inspiruje i koordynuje działalność uczniowską.

opr. i podał do akceptacji samorządu szkolnego 6.09.1999 r. samorząd kl. IV.
poprawione wrzesień 2000 r.



ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI


Rodzice naszych uczniów współdecydują w sprawach nauczania i wychowana w szkole, aktywnie uczestniczą w programowaniu naszej szkoły.

Rada Rodziców wybiera swoich przedstawicieli ( po 1) spośród członków klasowych Rad Rodziców. Rada występuje z opiniami i wnioskami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.

Prezydium Rady Rodziców rozstrzyga bieżące problemy wychowawcze i opiekuńcze.

Rodzice uczniów spotykają się z wychowawcami, nauczycielami i dyrektorem szkoły dwa razy w roku, a dodatkowo co najmniej 3 razy - z wychowawcami.

Wychowawcy ustalają godziny przyjęć rodziców w celu bieżących kontaktów wychowawczych.

Rodzice uczniów są przyjmowanie codziennie przez dyrektora szkoły.

Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu szkoły, we wszystkich formach życia kulturalnego, decydują o imprezach klasowych, wycieczkach, biwakach itp.

Rodzice uczniów są informowania przez każdego nauczyciela przedmiotu o wymaganiach programowych na poszczególne oceny.

Wychowawca klasy zobowiązany do zapoznania rodziców z kryteriami wystawiania oceny z zachowania.
Rodzice mają prawo wzglądu w prace pisemne swoich dzieci.

Wewnątrzszkolny system oceniania powinien być przedstawiony wszystkim rodzicom.




KODEKS UCZNIA


ROZDZIAŁ I - prawa i obowiązki ucznia


Uczeń ma prawo:

1. reprezentować szkołę w konkursach, przeglądach, zawodach i innych
imprezach,
2. przejawiać własną aktywność w zdobywaniu wiedzy i umiejętności,
3. wyrażać własne opinie i wątpliwości dotyczące treści nauczania,
4. przedstawiać swoje problemy pracownikom pedagogicznym szkoły,
5. szanować godność własną w sprawach osobistych, rodzinnych i ko-
leżeńskich,
6. korzystać z pełnego wypoczynku w czasie przerwy międzylekcyjnej,
7. jawnie wyrażać opinie dotyczące życia szkoły, nie uwłaczając ni
czyjej godności,
8. do pełnego odpoczynku w czasie ferii, wakacji i przerwy świątecznej,
9. do opieki socjalnej na zasadach określonych odrębnymi przepisami
10. do jawnej i na bieżąco przeprowadzonej oceny stanu wiedzy i umie-
jętności,
11. do oceny z zachowania - zgodnej z wewnętrznym systemem oceniania,
12. po powrocie z wycieczki klasowej oraz co najmniej 3 dniach wol-
nych od nauki do zwolnienia ze sprawdzianów i odpytywania,
13. zostać powiadomionym z 4 - dniowym wyprzedzeniem o terminie
sprawdzianu obejmującego materiał powyżej 3 godzin lekcyjnych ( z
wyłączeniem dyktand),
14. do pisania 2 sprawdzianów w tygodniu,
15. otrzymać dodatkową pomoc nauczyciela, gdy nie jest w stanie poradzić
sobie z opanowaniem materiału,
16. rozstrzygać sporne sprawy dotyczące obowiązków ucznia w obecności
2 przedstawicieli samorządu szkolnego i rodzica,
17. zdawać egzamin sprawdzający zgodnie z zasadami przewidzianymi w
odrębnych przepisach,
18. do 2 braków pracy domowej i jednego nie przygotowania do odpowiedzi w semestrze.



Uczeń ma obowiązek:

1. wykorzystywać w pełni czas przeznaczony na naukę,
2. systematycznie przygotowuje się do zajęć szkolnych,
3. być przygotowanym do odpowiedzi ustnej lub pisemnej z 3 ostatnich lekcji,
4. rozszerzać swoją wiedzę i umiejętności,
5. okazywać szacunek nauczycielom oraz pozostałym pracownikom szkoły,
6. postępować zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,
7. zachowywać się w szkole godnie i kulturalnie,
8. dbać o schludny wygląd zewnętrzny,
9. przestrzegać zaleceń nauczyciela, wychowawcy,
10. przestrzegać zasad współżycia społecznego, a w szczególności:
- przeciwstawiać się przejawom brutalności i wulgarności,
- szanować poglądy i przekonania innych ludzi,
11. dbać o zdrowie i bezpieczeństwo własne i kolegów,
12. nie stosowania wszelkich używek ( nikotyna , alkohol, narkotyki),
13. troszczyć się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd,



ROZDZIAŁ II - NAGRODY I KARY

1. Społeczność szkolna nagradza ucznia za:
a) rzetelną naukę - średnia ocen co najmniej 4,75
b) prace społeczną,
c) wzorową postawę,
d) inne wybitne osiągnięcia,
e) 100% frekwencję.

2. Rodzaje nagród:
a) świadectwo z biało-czerwonym paskiem.
b) nagrody książkowe i rzeczowe,
c) imienny dyplom,
d) wyróżnienia na apelu szkolnym,
e) wpis do kroniki szkolnej,

3. Uczeń podlega karze za nieprzestrzeganie regulaminu .

4. Rodzaje kar:
a) upomnienie wychowawcy na forum klasy,
b) upomnienie dyrektora szkoły,
c) nagana udzielona na apelu szkolnym,
d) wykluczenie z uczestnictwa w imprezach szkolnych, wycieczkach,
e) przeniesienie do innej klasy.



ROZDZIAŁ III - POSTANOWIENIA KOŃCOWE


1. Sprawy sporne wymagające współdziałania z dyrektorem, rada pedagogiczną , wychowawcami klas, nauczycielami, Samorządem Szkolnym, Radą Rodziców powinny być rozpatrywane przy udziale wszystkich stron zainteresowanych.
2. Uczniowie, którzy występują w obronie praw uczniowskich nie mogą być z tego powodu negatywnie oceniani.
3. Dyrektor szkoły organizuje co najmniej jedno spotkanie raz w roku z samorządem w celu wymiany opinii, uwag, spostrzeżeń dotyczących życia szkoły. Samorząd Uczniowski może wnieść o zwołanie dodatkowego spotkania.
4. Wszelkie zmiany mogą być wprowadzone do regulaminu po przedyskutowaniu z samorządem szkolnym i zatwierdzeniu przez Rade pedagogiczną.


Dokonano poprawek i zatwierdzono w/w Kodeks Ucznia 12-02-2001 r.