Pilotażowy Program 'Uczeń na Wsi' 2008-08-29 1444 Art. czytany: 4127 razy Pilotażowy program „Uczeń na Wsi - pomoc w zdobyciu wykształcenia przez osoby niepełnosprawne zamieszkujące gminy wiejskie oraz gminy miejsko-wiejskie” Informuję, że Gmina Olecko przystąpiła do realizacji pilotażowego programu „Uczeń na Wsi”, którego celem jest wyrównanie szans w zdobyciu wykształcenia przez niepełnosprawnych uczniów zamieszkałych na terenie wiejskim lub w mieście do 5 tys. mieszkańców. O dofinansowanie kosztów nauki w ramach programu może ubiegać się uczeń niepełnosprawny: 1) posiadający ważne orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane przez zespół ds. orzekania niepełnosprawności, 2) pobierający naukę w szkole podstawowej, gimnazjum lub w szkole ponadgimnazjalnej (z wyłączeniem szkoły policealnej), 3) zamieszkujący teren wiejski na obszarze Gminy Olecko, 4) w którego rodzinie średni miesięczny dochód brutto w roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek (rok kalendarzowy 2008) nie przekracza 1 531,20 zł na jednego członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym. Wniosek o przyznanie dofinansowania kosztów nauki składa rodzic lub prawny opiekun, jeżeli uczeń nie ukończył 18 lat lub zainteresowany uczeń, jeżeli ma ukończone 18 lat. O dofinansowanie kosztów nauki w ramach programu nie może ubiegać się osoba będąca w przeszłości stroną umowy zawartej z PFRON i rozwiązanej z przyczyn leżących po jej stronie. Przyznana ze środków PFRON pomoc finansowa w ramach programu, może obejmować następujące koszty: I Przedmioty ułatwiające lub umożliwiające naukę: - podręczniki, słowniki, encyklopedie, książki do nauki języka obcego, lektury szkolne (zgodnych z kanonem lektur szkolnych opracowanych przez MEN); - artykuły szkolne (np. zeszyty, bruliony, bloki, dzienniczki ucznia, akcesoria plastyczne, kredki, kleje, teczki, segregatory, okładki, wycinanki, malowanki, brystole, bibuły, plasteliny, gumki, temperówki, naklejki, linijki, nożyczki, itp.); - artykuły piśmienne (np. atramenty, tusze - w tym do drukarki, papier do drukarki, mazaki, markery, długopisy, pióra, korektory, ołówki, itp.); - tornister szkolny, plecak, piórnik; - kostium gimnastyczny, dres sportowy, buty sportowe (max. 2 komplety/pary na rok szkolny) – z wyłączeniem zakupu odzieży i obuwia; - strój roboczy na praktyki zawodu; - przedmioty i przybory niezbędne do praktycznej nauki zawodu; - komputerowe programy edukacyjne, pakiet programów MS Office, multimedialne kursy językowe, kasety wideo, płyty DVD, itp.; - pomoce i przedmioty edukacyjno-terapeutyczne; - edukacyjne gry planszowe; - sprzęt sportowy wyłącznie w sytuacji, gdy jest niezbędny do uczestnictwa w zajęciach sportowych organizowanych w szkole lub, gdy uczeń uczestniczy w sekcjach sportowych, np. rower, gdy uczeń uczestniczy, np. w sekcji kolarskiej; - instrumenty muzyczne w sytuacji, gdy uczeń pobiera naukę gry na tym instrumencie; - biurko, krzesło do biurka, lampka na biurko - z wyłączeniem wydatków na meble, regały i półki; - magnetofon, Video, DVD – wyłącznie w uzasadnionych sytuacjach - racjonalne uzasadnienie podpisane przez wychowawcę/pedagoga. Uwaga! W ramach tej kategorii nie można uznać wydatków, które mogą być dofinansowane ze środków PFRON w ramach art. 35 a ust. 1 pkt 7 lit. c ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, tj. na sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów. II Uczestnictwo w zajęciach mających na celu podniesienie sprawności fizycznej i psychicznej: - zajęcia terapeutyczne; - gimnastyka korekcyjna (zajęcia korekcyjne); - kółka zainteresowań; - zajęcia w szkole muzycznej, ognisku plastycznym, itp.; - basen i odpłatne zajęcia na basenie, np. nauka pływania, itp.; - siłownia, fitness, gimnastyka, itp.; - jazda konna, w tym hippoterapia; - zajęcia w sekcji komputerowej, fotograficznej, teatralnej, sportowej, itp.; - obozy, kolonie, zimowiska. Uwaga! Koszt uczestnictwa w zajęciach może obejmować również koszty dojazdów na zajęcia i powrotu z zajęć do miejsca zamieszkania a także inne uzasadnione koszty bezpośrednio związane z uczestnictwem w zajęciach. Uwaga! W ramach tej kategorii nie można uznać kosztów wizyt lekarskich oraz kosztów turnusów rehabilitacyjnych. III Dostęp do Internetu: - instalacja; - abonament za Internet. IV Kursy doszkalające w zakresie programu nauczania: - kursy językowe; - kursy komputerowe; - prawo jazdy, w przypadku ucznia pobierającego naukę w szkole samochodowej; - kursy naukowo-poznawcze; - korepetycje; - zajęcia z logopedą. V Wyjazdy organizowane w ramach zajęć szkolnych: - wycieczki szkolne (rajdy), itp.; - zielona/biała szkoła; - wyjazdy w ramach praktyk szkolnych; - wyjście do kina, teatru, muzeum, itp.; - wyjazdy w ramach olimpiad szkolnych. VI W przypadku uczniów szkół ponadgimnazjalnych za kwalifikowalne w ramach programu uznaje się dodatkowo wydatki: : - opłata za naukę (czesne); - zakwaterowanie (dotyczy uczniów pobierających naukę poza miejscem zamieszkania) - w ramach tej kategorii można również uznać koszt wyżywienie; - dojazdy do szkoły. Wysokość pomocy finansowej ze środków PFRON nie może przekroczyć: 1) w przypadku ucznia szkoły podstawowej lub gimnazjum - kwoty 2 000 zł w ciągu jednego roku szkolnego, 2) w przypadku ucznia szkoły ponadgimnazjalnej bez obowiązku uiszczania czesnego - kwoty 3 000 zł w ciągu jednego roku szkolnego, 3) w przypadku ucznia szkoły ponadgimnazjalnej zobowiązanego do uiszczania opłat za naukę (czesnego) - kwoty 4 000 zł w ciągu jednego roku szkolnego. Wniosek o dofinansowanie kosztów nauki pobrać można w pokoju nr 03 w Urzędzie Miejskim w Olecku lub ze strony www.bip.um.olecko.pl w zakładce „druki do pobrania” lub ze strony www.pfron.org.pl. Wnioskodawca składa wniosek o dofinansowanie kosztów nauki w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 września 2009 r. w Urzędzie Miejskim w Olecku, Plac Wolności 3, pok. nr 03. Do wniosku o dofinansowanie należy dołączyć: 1) kserokopię ważnego orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności ucznia wydanego przez zespół ds. orzekania niepełnosprawności, 2) oświadczenie Wnioskodawcy o dochodzie brutto przypadającym na jednego członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym, którego wzór stanowi załącznik do formularza wniosku o dofinansowanie, wraz z dowodami potwierdzającymi wysokość uzyskanych dochodów wskazanych w oświadczeniu, 3) zaświadczenie ze szkoły o pobieraniu nauki przez ucznia w szkole podstawowej, gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej, 4) kserokopię aktu urodzenia ucznia (dotyczy Wnioskodawcy ubiegającego się o pomoc finansową w imieniu i na rzecz niepełnoletniego ucznia), 5) kserokopię dokumentu o ustanowieniu opieki prawnej nad podopiecznym (dotyczy Wnioskodawców, będących opiekunami prawnymi ucznia), 6) oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych przez PFRON, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do formularza wniosku o dofinansowanie. Za datę złożenia wniosku o dofinansowanie przyjmuje się datę jego wpłynięcia, a w przypadku wniosku o dofinansowanie składanego drogą pocztową, datę stempla pocztowego. Wnioskodawca zobowiązany jest zgłosić bezzwłocznie wszelkie informacje o zmianach mogących mieć wpływ na wysokość przyznanej pomocy finansowej. Podanie informacji niezgodnych z prawdą eliminuje wniosek o dofinansowanie z dalszego rozpatrywania. Przekazanie środków dla Wnioskodawców na dofinansowanie kosztów nauki nastąpi po otrzymaniu z PFRON środków finansowych i podpisaniu umowy z Wnioskodawcą. Rozliczenie przyznanego dofinansowania nastąpi po dostarczeniu przez Wnioskodawcę do Gminy oryginałów dokumentów (do wglądu) potwierdzających wysokość poniesionych kosztów, które zostaną przez Gminę opatrzone klauzulą „Płatne ze środków PFRON w ramach umowy nr … z dnia … w wysokości … zł”. Faktury VAT za zakupione towary lub usługi, a w przypadku gdy nie jest możliwe wystawienie faktury VAT innych dokumentów wraz z dowodami zapłaty powinny być wystawione na Wnioskodawcę lub ucznia niepełnosprawnego. Przedstawione przez Wnioskodawcę dokumenty rozliczeniowe muszą być wystawione w czasie trwania zajęć szkolnych w ciągu roku szkolnego objętego dofinansowaniem, tj. od 1 września 2009 r. do 18 czerwca 2010 r. W uzasadnionych przypadkach dofinansowaniem w ramach programu mogą być objęte koszty poniesione przez Wnioskodawcę w czasie przerwy wakacyjnej poprzedzającej złożenie wniosku o dofinansowanie. Uwaga ! Wraz ze złożeniem końcowych dokumentów rozliczeniowych z przyznanego dofinansowania Wnioskodawca zobowiązany jest do przedłożenia zaświadczenia ze szkoły o kontynuowania nauki w okresie objętym dofinansowaniem. Osoba odpowiedzialna za realizację programu: Katarzyna Dąbrowska pokój nr 03 (parter) tel. (087) 520 16 03 Kierownik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu Elżbieta Rękawek |