ARCHIWUM z lat 2002 – 2022
    A0  A+  A-    
 STRONA GŁÓWNA BIP » Poprzednia strona » Odczyt wiadomości
Menu:
RODO
AKTUALNOŚCI
Zamówienia publiczne
Statut Gminy Olecko
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Menu podmiotowe
Rada Miejska
Urząd Miejski
Wydziały Urzędu Miejskiego
Spółki gminne
Jednostki organizacyjne
Jednostki pomocnicze
Organizacje pozarządowe
Zarządca zasobów komunalnych
Olecka Rada Seniorów
Olecka Rada Młodzieżowa
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Nabór pracowników na wolne stanowiska pracy
Dostępność
Prawo lokalne
BAZA AKTÓW WŁASNYCH
Budżet i finanse (podatki)
Dokumenty strategiczne
Planowanie przestrzenne
Postępowanie środowiskowe
Menu przedmiotowe
Oświadczenia majątkowe
Raporty o stanie gminy
EKOPORTAL-Informacje o środowisku i jego ochronie
Sprzedaż nieruchomości
Druki do pobrania
Petycje
Lobbing
Rejestry i ewidencje
Jak załatwić sprawę
Informacja publiczna
WYBORY SAMORZĄDOWE 2018
ŁAWNICY
Menu ogólne
Kontakt
Instrukcja obsługi
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021
Moja sprawa w internecie
Prawo miejscowe
Redaktorzy strony
Statystyka odwiedzin
Statystyka czytalności
  
Skargi i Wnioski
Rejestr zmian
Mapa serwisu
Wyszukiwarka


»Wyszukiwanie zaawansowane
Archiwalne menu:
Zbiórki publiczne
Wybory samorządowe - 2006
Wybory do Parlamentu Europejskiego - 2019 r.
WYBORY DO SEJMU I SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 2019
Wybory do Sejmu RP i Senatu RP - 21.10.2007r.
Wybory do Parlamentu Europejskiego-2009r.
Wybory Prezydenta RP - 2010
Wybory samorządowe-2010
Wybory do Sejmu RP i Senatu RP - 2011
Wybory do Parlamentu Europejskiego - 2014
Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - 2015
Wybory samorządowe - 2014
Wybory ławników na kadencję 2016 - 2019
Referendum ogólnokrajowe 2015r.
Wybory do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej 2015
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Olecku - 2016
Wybory przedterminowe burmistrza Olecka - 21.05.2017r.
Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - 2020
Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - 2020
Powszechny Spis Rolny w 2020 roku
Ostatnie 5 wiadomości:
» Oferta cenowa i zaproszenie do złożenia oferty
» Protokół nr BRM.0002.14.202.2022 61. sesji Rady Miejskiej w Olecku odbytej w dniu 29 grudnia 2022 roku w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Olecku
» Protokół Nr BRM.0012.1.14.2022 posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Promocji Gminy, Sportu i Rekreacji Rady Miejskiej w Olecku odbytego w dniu 20 grudnia 2022 roku
» Projekt uchwały Rady Miejskiej w Olecku w sprawie wykazu kąpielisk na terenie Gminy Olecko w 2023 roku
» Konsultacje społeczne projektu uchwały w sprawie Programu Wspierania Rodziny na lata 2023-2025
  • Organizacje pozarządowe
  • Aktualności
  • Protokół z konsultacji projektu programu współpracy Gminy Olecko z organizacjami pozarządowymi na 2013 rok.

    Spotkanie konsultacyjne


    Olecko, 12 października 2012r.
    ORN.526.8.2012



    Protokół z konsultacji projektu programu współpracy Gminy Olecko z organizacjami pozarządowymi na 2013 rok.

    Konsultacje projektu programu współpracy Gminy Olecko z organizacjami pozarządowymi na 2013 rok odbyły się 10 października 2012r. w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Olecku (Plac Wolności 3) w godz. 13.00-15.00.Konsultacje miały formę bezpośredniego spotkania z przedstawicielami organizacji pozarządowych oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. 03.96.876 z późn.zm.).
    Wydziałem odpowiedzialnym za przeprowadzenie konsultacji był Wydział Organizacyjny i Nadzoru Urzędu Miejskiego w Olecku.
    Informacja o terminie i przedmiocie konsultacji została zamieszczona na miejskiej stronie internetowej w zakładce organizacje pozarządowe, w Biuletynie Informacji Publicznej- w zakładce organizacje pozarządowe, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Olecku. Dodatkowo zastosowano formę listownych zaproszeń do przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionymi w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. 03.96.876 z późn.zm.).

    Osobą prowadzącą spotkanie konsultacyjne była Alicja Mieszuk- inspektor w Wydziale Organizacyjnym i Nadzoru

    Zostały przez nią przedstawione:

    Postawy prawne związane z konsultacjami projektu programu współpracy:, tj.

    1) Art. 5a ust 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. 03.96.873 z późn.zm.)

    2) Uchwała Nr ORN.0007.31.2011 Rady Miejskiej z 25 marca 2011r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust3 ustawy z dn. 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

    3) Zarządzenie nr ORN.0050.102.2012r. Burmistrza Olecka z dnia 2 października 2012r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych projektu programu współpracy gminy Olecko z organizacjami pozarządowymi na 2013r.

    Następnie przedstawiony został sposób tworzenia programu,opisany w paragrafie 11 uchwały o współpracy na 2012r. , tj. :

    1. Prace nad przygotowaniem Programu zostały zainicjowane i przeprowadzone przez Wydział Organizacyjny i Nadzoru Urzędu Miejskiego w Olecku.
    2. Przygotowanie Programu objęło realizację następujących działań:
    1) przygotowanie przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne urzędu oraz jednostki organizacyjne informacji na temat priorytetów w realizacji działań publicznych na 2013r.;
    2) opracowanie projektu Programu przez Wydział Organizacyjny i Nadzoru Urzędu Miejskiego w Olecku;
    3) rozpatrzenie opinii i uwag złożonych przez wydziały merytoryczne i jednostki organizacyjne;
    4) skierowanie projektu Programu do konsultacji z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego ;
    5) rozpatrzenie uwag i opinii złożonych przez organizacje pozarządowe podczas konsultacji;
    6) przedłożenie Radzie Miejskiej projektu uchwały.
    3. Po uchwaleniu przez Radę Miejską w Olecku Programu, zostanie on umieszczony na stronie internetowej Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

    Następnie odczytane zostały wnioski zgłoszone do projektu programu przez radnych:

     wprowadzić zadanie – konkurs dla mieszkańców, aby zajęli się najbliższym otoczeniem. Gmina nie posiada środków na zagospodarowanie każdego skweru, wykonanie placów zabaw, czy krótkich odcinków chodnika albo rewitalizacji podwórek. Zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie jest możliwość wystąpienia mieszkańców z inicjatywą lokalną i przy pomocy pracy własnej oraz środków z gminy wykonać działania związane np. z rewitalizacją placów lub podwórek. Burmistrz wspominał o renowacji skweru na styku ulic Wiśniowej i Kolejowej. Mieszkają tam jacyś ludzie, gmina wykonała inwestycję, gdyby w ramach inicjatywy lokalnej zostali włączeni w to tamci mieszkańcy, to sami dbaliby o ład i porządek na tym terenie;
     wprowadzić zadanie „Olecki Fundusz Młodych”, który funkcjonował 2 lata temu. Był to program grantowy dla dzieci i młodzieży prowadzony przez organizację pozarządową. W/w ustawa dopuszcza zlecanie zadań w formie regrantingu, czyli jakaś organizacja w imieniu samorządu gminnego może prowadzić taki konkurs;
     wprowadzić zadanie, jeśli nie było lub zabezpieczyć większe środki na wkład własny do projektów składanych do źródeł zewnętrznych przez organizacje pozarządowe i podmioty uprawnione;
     wprowadzić zadanie w zakresie bezpieczeństwa publicznego – programy edukacyjne dla dzieci, młodzieży i dorosłych z zakresu bezpieczeństwa na i nad wodami miasta i gminy Olecko;
     ująć w programie współpracy, środki z tzw. „funduszu korkowego” na zadania z zakresu profilaktyki uzależnień i realizować zadanie w ramach otwartego konkursu ofert. Na podstawie w/w ustawy można realizować takie działania, jak profilaktyka poprzez sport i rekreację, edukację, animację kultury, działania pedagogów ulicy – streetworkerów, budowa, rozbudowa i rewitalizacja przestrzeni publicznych, czyli place zabaw, place rekreacyjne, skwery, miejsca integracji, parkingi. Te wszystkie działania można realizować w ramach środków pochodzących z „funduszu korkowego”. Warto pomyśleć, aby ten fundusz w kwocie ok. pół miliona złotych trochę inaczej wykorzystać, bardziej efektywnie.

    Wnioski zostały przedstawione wydziałom merytorycznym i po dyskusji został ujęty (chociaż już był wprowadzonych do projektu uchwały ) wniosek o stworzenie możliwości ubiegania się o dofinansowanie wkładu własnego do projektów składnych poza budżetem gminy. Taka możliwość istnieje na zadania z zakresu sportu i kultury. Pani pełnomocnik rozważa prawną możliwość zrealizowania inwestycji (siłowi zewnętrznej) w przestrzeni publicznej z „funduszu korkowego”.

    Kolejnym krokiem było przedstawienie elementów, które zgodnie z ustawą powinien zawierać program współpracy, tj.:

    1.Cel główny i cele szczegółowe
    2.Zasady współpracy
    3.Zakres przedmiotowy
    4.Formy współpracy.
    5.Priorytetowe zadania publiczne
    6.Okres realizacji programu
    7.Sposób realizacji programu
    8. Wysokość środków p[przeznaczonych na realizację programu
    9.Sposób oceny realizacji programu
    10.Informację o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji.
    11.Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.

    Projekt współpracy zawiera powyższe punkty w formie poszerzonej i szczegółowo opisanej.

    W kolejnym punkcie wystąpienia przedstawiono różnice w stosunku do programu współpracy w 2012. Zmiany dotyczą zapisów priorytetów w realizacji zadań publicznych na 2012r .
    Zmieniono brzmienie zapisu zadania z zakresu turystyki, kultury i sportu oraz zakresu zdrowia. Zmiany zaznaczono wygrubieniem tekstu w projekcie dokumentu.
    Reasumując w projekcie programu współpracy w paragrafie 6 zaproponowano następujące priorytetowe zadania Gminy Olecko w 2013r. :

    1) w zakresie ochrony i promocji zdrowia :
    a. organizacja czasu wolnego w okresie wakacji dla dzieci i młodzieży do lat 16, zameldowanych na terenie gminy Olecko poprzez zorganizowanie półkolonii, kolonii lub obozów z elementami profilaktyki ;
    b. zagospodarowanie czasu wolnego osób starszych poprzez organizację kół zainteresowań dla seniorów.
    2) w zakresie upowszechniania turystyki- organizacja w Olecku imprez promujących turystykę rodzinną;
    3) w zakresie wpierania rodziny i systemu pieczy zastępczej poprzez prowadzenie i zapewnienie miejsc
    w placówkach opiekuńczych wsparcia dziennego- prowadzenie dwóch świetlic;
    4) w zakresie kultury – organizacja różnorodnych form edukacji kulturalnej
    5) w zakresie sportu:
    a. prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczących się
    w klasach I - III szkół podstawowych;
    b. szkolenie sportowe w różnych dyscyplinach sportowych, w tym udział w rywalizacji sportowej.


    Uwagi i opinie dotyczące projektu programu zgłoszone w toku dyskusji:

    Pan Wasilewski spytał od kiedy uchwała obowiązuje i kiedy będą ogłaszane i rozstrzygane konkursy.
    W odpowiedzi usłyszał,że projekt jest roczny czyli obowiązuje od stycznia do grudnia danego roku w formach finansowych i niefinansowych. Co do form finansowych- kierownicy wydziałów i jednostek organizacyjnych ogłaszają, rozstrzygają konkursy i podpisują umowy po przyjęciu uchwały budżetowej. Podpisując umowę od marca/kwietnia stowarzyszenia nie mogą wykazywać zadań i kosztów poniesionych przed datą podpisania umowy a realizują zadania.
    Dyskutowano,że dla stowarzyszeń to duży problem. Część sekcji w tym właśnie okresie ma najwięcej pracy a nie można jej wykazać i zaliczyć jako wkład własny do projektu. Głos w dyskusji zabrał pan Karniej mówiąc o potrzebie przyspieszenia ogłaszania i rozstrzygania konkursów ponieważ stowarzyszenia często realizują projekty w cyklu rocznym. Trudno im pracować systematycznie bez wparcia dotacją gminy. Były lata w których umowy były podpisywane wcześniej niż ostatnio. Zawnioskował o wcześniejsze ogłaszanie konkursów i wcześniejsze podpisywanie umów.
    W trakcie dyskusji wyjaśniano przedstawicielom sektora,że gmina nie jest jedynym źródłem dofinansowania dla stowarzyszeń. Zgodnie z uchwałą o współpracy na zadania z zakresu sportu można było uzyskać dofinansowanie wkładu własnego do zewnętrznych projektów-do tej pory żadne stowarzyszenie zajmujące się sportem nie skorzystało z tej możliwości.

    Pani Elżbieta Rękawek odniosła się do wypowiedzi p. Karnieja i Wasilewskiego wyjaśniając, że gminy nie dotują stowarzyszeń. Gminy dofinansowują zadania własne wymienione w ustawie o samorządzie gminnym w a nie zadania statutowe stowarzyszeń. Gminy mogą swoje zadania realizować samodzielnie, przy pomocy swoich jednostek lub dofinansowywać ich realizację przez organizacje pozarządowe. Stowarzyszenia niezależnie od otrzymanych dotacji powinny działać i realizować swoje zadania statutowe z własnych środków. Zadania zlecane stowarzyszeniom poprzez ich dofinansowywanie to jeden z elementów pracy stowarzyszeń.
    Umowę można podpisać po zatwierdzeniu przez radę miejską budżetu na dany rok. Przyspieszenie zawarcia umowy nie oznacza,że do stowarzyszeń trafi większa pula bo cały czas poruszamy się w konkretnych budżecie. Na przykład jeśli podpiszemy 7 umów na dofinansowanie ze stowarzyszeniami od kwietnia na łączną kwotę 200 tys z to miesięcznie stowarzyszenia mają więcej pieniędzy. Jeśli umowę podpiszemy w lutym to łączna kwota przewidziana na dane zadanie nie zmieni się i dofinansowanie będzie w cyklu miesięcznym mniejsze.
    Ponadto zgodnie z prawem niezależnie od źródła finansowania rozpoczęcie realizacji zadania i ponoszenia kosztów zaczyna się od dnia podpisania umowy.
    Pani Teresa Gałaszewska przypomniała,że we wcześniejszych zapisach programu współpracy było wymieniane zadanie z zakresu ochrony i promocji zdrowia na wypoczynek w okresie ferii. Był to pusty zapis ponieważ ferie są zawsze w lutym a budżet jest uchwalany do końca marca więc nie dało się tego zrobić bo ogłoszenie konkursu i podpisanie umowy może nastąpić po podjęciu uchwały budżetowej. Postulowaliśmy o wyrzucenie tego zapisu skoro nie ma możliwości zrealizowania wypoczynku zimowego. Został zapis dotyczący organizacji wypoczynku letniego.
    AMieszuk podsumowała tę część dyskusji mówiąc ,że nie można podpisać umowy na dotację bez podstawy którą jest uchwała budżetowa.Nawet jeśli przyśpieszymy procedury konkursowe to i tak musimy z podpisaniem umowy czekać na uchwałę budżetową.
    Pani Regina Jakubowska odniosła się do możliwości pozyskania środków na wkład własny wskazany w uchwale. Poprosiła o wyjaśnienie procedury. Odczytane zostały zapisy w projekcie uchwały odnoszące się do takiej możliwości ( paragraf 6 ust.3 ) oraz podano praktyczne przykłady.
    Pani Sujata opowiedziała o pozyskaniu przez Fundację Rozwoju Ziemi Oleckiej środków na wkład własny do projektu składanego do FIO z budżetu samorządu wojewódzkiego. Przed podpisaniem umowy z FIO fundacja złożyła wniosek do marszałka do konkursu na wkład własny i udało im się pozyskać środki.
    Pani Regina Jakubowska wnioskowała o uszczegółowienie zapisu związanego z możliwością ubiegania się o dotacje na wkład własny z którego wynikałoby,że gmina nie ogłasza konkursu na wkład własny w konkretnym terminie. Chodzi o wyraźne wskazanie w programie, że organizacje w ciągu roku wnioskują samodzielnie w dogodnym dla siebie terminie o otrzymanie dofinansowania na wkład własny. Dopiero po rozpatrzeniu ich wniosku rozpoczyna się procedura konkursowa.
    Pani Monika Chmielewska –Sujata odczytała i wniosła na piśmie wniosek o ujęcie w wykazie priorytetów zadania z zakresu działalności na rzecz organizacji pozarządowych- prowadzenie Centrum Organizacji Pozarządowych oraz zadania z zakresu wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości- prowadzenie Punktu konsultacyjno-doradczego dla sektora MŚP (mikro, małych i średnich przedsiębiorstw) z terenu gminy Olecko.Fundacja w tym roku kończy projekt polegający na prowadzeniu Centrum Organizacji Pozarządowych. Stowarzyszenia objęte były różnego rodzaju wsparciem merytorycznym- m.in. księgowym, prawnym. Jest spore zapotrzebowanie na tego typu usługi. Wysokość środków na dofinansowanie prowadzenia pierwszego zadania p. Sujata oszacowała na 30 000 zł ( fundacja podobne wnioski złoży w pozostałych samorządach powiatu oleckiego by wsparciem objąć stowarzyszenia z powiatu oleckiego).
    Po dyskusji ustalono,że Burmistrz Olecka oraz radni Rady Miejskiej w Olecku zostaną poinformowani o zgłoszonych wnioskach.
    Poproszono organizacje pozarządowe o zgłaszanie kandydatur do pracy w komisjach konkursowych – w załączeniu informacja i formularz zgłoszeniowy.
    Poinformowano o możliwości wzięcia udziału w szkoleniach „Akademii Ekonomii Społecznej”- informacje w załączeniu.

    Na tym spotkanie konsultacyjne projektu programu współpracy Gminy Olecko z organizacjami pozarządowymi na 2013 rok zakończyło się.


    Prot.Alicja Mieszuk



    Data wprowadzenia: 2012-10-15 1033
    Data upublicznienia: 2012-10-15
    Art. czytany: 2792 razy

    » lista obecności-str1 - rozmiar: 377446 bajtów
    Typ pliku: application/pdf
    » lista obecności-str2 - rozmiar: 213801 bajtów
    Typ pliku: application/pdf
    » lista obecności -str 3 - rozmiar: 210986 bajtów
    Typ pliku: application/pdf
    Drukowanie dokumentuWiadomość wprowadził: Alicja Mieszuk
    » Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
    Biuletyn Informacji Publicznej
    Urząd Miejski
    w Olecku
    19-400 OLECKO
    Plac Wolności 1
    Plac Wolności 3

    tel.+87 520 21 68
    FAX +87 520 25 58

    POI - Punkt Obsługi Interesanta
    tel.+87 520 20 67

    Adres e-puap: /c6tc9p6k8p/SkrytkaESP


    Godziny urzędowania:
    poniedziałek 8.00 - 16.00, wtorek - piątek 7:30 do 15:30

    Konto bankowe (podatki, odpady komunalne): PKO BP SA NR: 57 1020 4724 0000 3702 0007 6117



    Urząd Miejski w Olecku



    Starostwo Powiatowe
    w Olecku





    Administrator BIP:
    Wojciech Wiktorzak
    Urząd Miejski w Olecku
    Plac Wolności 3
    tel:87-520 09 69
    fax:87-520 25 58
    e-mail: [email protected]



































    Admin
    System BIP Inet