ARCHIWUM z lat 2002 – 2022
    A0  A+  A-    
 STRONA GŁÓWNA BIP » Poprzednia strona » Odczyt wiadomości
Menu:
RODO
AKTUALNOŚCI
Zamówienia publiczne
Statut Gminy Olecko
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Menu podmiotowe
Rada Miejska
Urząd Miejski
Wydziały Urzędu Miejskiego
Spółki gminne
Jednostki organizacyjne
Jednostki pomocnicze
Organizacje pozarządowe
Zarządca zasobów komunalnych
Olecka Rada Seniorów
Olecka Rada Młodzieżowa
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Nabór pracowników na wolne stanowiska pracy
Dostępność
Prawo lokalne
BAZA AKTÓW WŁASNYCH
Budżet i finanse (podatki)
Dokumenty strategiczne
Planowanie przestrzenne
Postępowanie środowiskowe
Menu przedmiotowe
Oświadczenia majątkowe
Raporty o stanie gminy
EKOPORTAL-Informacje o środowisku i jego ochronie
Sprzedaż nieruchomości
Druki do pobrania
Petycje
Lobbing
Rejestry i ewidencje
Jak załatwić sprawę
Informacja publiczna
WYBORY SAMORZĄDOWE 2018
ŁAWNICY
Menu ogólne
Kontakt
Instrukcja obsługi
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021
Moja sprawa w internecie
Prawo miejscowe
Redaktorzy strony
Statystyka odwiedzin
Statystyka czytalności
  
Skargi i Wnioski
Rejestr zmian
Mapa serwisu
Wyszukiwarka


»Wyszukiwanie zaawansowane
Archiwalne menu:
Zbiórki publiczne
Wybory samorządowe - 2006
Wybory do Parlamentu Europejskiego - 2019 r.
WYBORY DO SEJMU I SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 2019
Wybory do Sejmu RP i Senatu RP - 21.10.2007r.
Wybory do Parlamentu Europejskiego-2009r.
Wybory Prezydenta RP - 2010
Wybory samorządowe-2010
Wybory do Sejmu RP i Senatu RP - 2011
Wybory do Parlamentu Europejskiego - 2014
Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - 2015
Wybory samorządowe - 2014
Wybory ławników na kadencję 2016 - 2019
Referendum ogólnokrajowe 2015r.
Wybory do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej 2015
Wybory uzupełniające do Rady Miejskiej w Olecku - 2016
Wybory przedterminowe burmistrza Olecka - 21.05.2017r.
Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - 2020
Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - 2020
Powszechny Spis Rolny w 2020 roku
Ostatnie 5 wiadomości:
» Oferta cenowa i zaproszenie do złożenia oferty
» Protokół nr BRM.0002.14.202.2022 61. sesji Rady Miejskiej w Olecku odbytej w dniu 29 grudnia 2022 roku w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Olecku
» Protokół Nr BRM.0012.1.14.2022 posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Promocji Gminy, Sportu i Rekreacji Rady Miejskiej w Olecku odbytego w dniu 20 grudnia 2022 roku
» Projekt uchwały Rady Miejskiej w Olecku w sprawie wykazu kąpielisk na terenie Gminy Olecko w 2023 roku
» Konsultacje społeczne projektu uchwały w sprawie Programu Wspierania Rodziny na lata 2023-2025
  • Jednostki organizacyjne
  • Szkoła Podstawowa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Gąskach
  • Wewnętrzne prawo szkolne
  • Programy edukacyjne
  • Programy edukacyjne

    Programy edukacyjne

    SZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓWDLA  I  ETAPU EDUKACYJNEGO


    Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji: XXI  wiekuKl. I - III


    Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji: XXI wiekuKl. I - III


    Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji: XXI wiekuKl. I - III


    „ Moja szkoła”. Program zintegrowanej edukacji w kl. I - III


    „ Moja szkoła”. Program zintegrowanej edukacji w kl. I - III


    SZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW DLA  II  ETAPU EDUKACYJNEGO


    Ramowy program katechetyczny dla kl. „0” – V „Obdarowani przez Boga”Ramowy program katechetyczny dla kl. „0” – VI SP „W drodze do miłości Ojca”, red. Ks. T. Śmiecka


    Program nauczania j. polskiego „Słowa jak klucz”


    Program nauczania j. rosyjskiego „W szkole”


    Program nauczania j. angielskiego w SP


    Program nauczania historii i społeczeństwa w szkole podstawowej


    Program bloku „Przyroda” dla kl. IV – VI SP


    Program „ Przyroda” dla kl. IV –VI SP – pod red. M. Kłyś,E. Sulejczak


    Program nauczania matematyki „Od Pitagorasa do Euklidesa”


    Program nauczania techniki


    Program nauczania informatyki w SP


    Program nauczania przedmiotu blokowego – „Sztuka”(muzyka)


    Program nauczania przedmiotu blokowego – „Sztuka”(plastyka)


    Autorski program wych. fiz.


     


    PROGRAMY REALIZOWANE W RAMACH SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
    Szukamy sprzymierzeńców...

    Program zajęć profilaktyczno -  wychowawczych
    dla uczniów kl. IV - VI

    Autor programu  
    mgr Teresa Uździło

    Gąski 2006


    I. WPROWADZENIE


     „Kiedy rozpoczyna się przygoda życia, wszystkie dzieci są ciekawe świata, kochające siebie, żądne przygód, spontaniczne, wyjątkowe, pełne zachwytu i miłości. Myślą samodziel-nie i oryginalnie, korzystając z podpowiedzi pochodzących z własnego wnętrza. Są skłonne próbować niemal wszystkiego, poznawać nowych ludzi i badać to, co nieznane. Nie boją się niepowodzeń, a gdy coś im się nie udaje, szybko ponowienie zbierają siły i zaczynają od po-czątku.”
    „O sztuce dziecięcej radości”
    Richard Carlson
     Nasze zadanie jako nauczycieli jest jednoznaczne, choć często trudne do realizacji: zapobiec zagubieniu tego wrodzonego poczucia szczęścia. Do działań tych zamierzam rów-nież włączyć rodziców, zapraszając ich na zajęcia czy też organizując im spotkania w celu przybliżenia określonej wyżej problematyki, także przez specjalistów – na przykład przez psychologa szkolnego.
     Efektem takiego zespołu czynności będzie wzmocnienie następujących czynników chroniących dziecko: silniejsza więź emocjonalna z rodzicami, zainteresowanie nauką szkolną, poszanowanie praw, norm, wartości i autorytetów społecznych oraz poczucie odpowiedzialności za swoje czyny, a więc pozytywne zaistnienie w grupie rówieśniczej.



    II. CELE


    CELE OGÓLNE


    - diagnoza funkcjonowania dziecka w szkole: jego niepowodzeń w zachowaniu oraz trudno-ści w procesie nabywania wiedzy, a także określenie jego zainteresowań i uzdolnień
    - wspomaganie prawidłowego rozwoju i kształtowanie osobowości;
    - przygotowanie do życia w społeczeństwie.


    CELE SZCZEGÓŁOWE


    - podniesienie poczucia własnej wartości i szacunku dla siebie i innych;
    - kształtowanie postawy odpowiedzialności za swoje błędy oraz dobrą atmosferę w rodzinie i w szkole;
    - kształcenie umiejętności panowania nad swoimi emocjami;
    - rozwój i pielęgnowanie kontaktów międzyludzkich, w tym skutecznej komunikacji, kole-żeństwa, przyjaźni;
    - uczenie samodzielności w życiu;
    - kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami dydaktycznymi i wycho-wawczymi, poszukiwanie sposobów ich rozwiązania;
    - ukierunkowanie i pogłębienie zainteresowań;
    - rozwój uzdolnień;
    - udzielenie wsparcia rodzinom w zakresie rozwiązywania problemów dotyczących ich dzieCI.



    III. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW


    FORMY PRACY:


    a) zajęcia w kręgu;
    b) praca w grupach zainteresowań;
    c) praca indywidualna;
    d) zbiorowa jednolita;
    e) gry i zabawy.


    METODY PRACY:


    a) podające – pogadanka, opowiadanie, opis, objaśnienie, wyjaśnienie;
    b) problemowe – aktywizujące  – inscenizacje, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne (bu-rza mózgów, gwiazda skojarzeń...);
    c) eksponujące – pokaz połączony z przeżyciem, psychodramy;
    d) praktyczne – pokaz z objaśnieniem, pokaz z instruktażem (instruowaniem).


    IV. OSIĄGNIĘCIA UCZESTNIKÓW PROGAMU (EFEKTY  DZIAŁAŃ)


    1. Wzmocnienie poczucia własnej wartości:
    a) wyraża własną opinię;
    b) broni własnych poglądów;
    c) dyskutuje zgodnie z zasadami;
    d) współpracuje w grupie.


    2. Uświadomienie potrzeby właściwego przygotowania do życia w społeczeństwie:
    a) nawiązuje właściwe kontakty z rówieśnikami;
    b) nazywa swoje emocje;
    c) odpowiada za swoje czyny;
    d) jest asertywny;
    e) dokonuje zdrowych wyborów życiowych.


    3. Ukształtowanie pozytywnego stosunku do obowiązków szkolnych:
    a) zna sposoby pokonania zaistniałych trudności w nauce;
    b) nazywa swoje zainteresowania;
    c) wie jak je rozwinąć, pogłębić.
     
    V. TREŚCI PROGRAMOWE


    1. Moje mocne i słabe strony:
    a) z czego jestem dumny,
    b) z czym sobie nie radzę,
    c) skąd oczekuję pomocy,
    d) jak zachowam się w nowym środowisku? 


    - głębsze poznanie grupy;
    - zachęcenie do wspólnych rozwiązań;
    - ośmielenie do nawiązy-wania kontaktów;
    - kształcenie umiejętności prospołecznych takich jak: umiejętność słucha-nia, prowadzenia rozmo-wy, przekonywania in-nych, proszenia o pomoc.
     Uczeń:
    - zna cele zajęć;
    - podaje swoje propo-zycje działań;
    - określa swoje moż-liwości;
    - nazywa swoje zain-teresowania;
    - umie mądrze za-adoptować się w nowym środowisku.


    a) rozmowy w kręgu;
    b) zabawy integrujące grupę;
    c) praca w grupach zainteresowań;
    d) inscenizacje, scenki rodzajowe.
     
    2. Wrogowie i sojusznicy naszych sukcesów:
    a) przedstawiciele społeczeństwa;
    b) środki masowego przekazu, informacji;
    c) cechy charakteru, przyzwyczajenia... 


    a) silna więź emocjonalna z rodziną;
    b) zainteresowanie nauką szkolną;
    c) poszanowanie praw, norm, wartości i autorytetów społecznych;
    d) pochwała asertywności.


     - uświadomienie uczniom roli w ich życiu różnych osób;
    - uwrażliwienie na uzależnienia od niektórych przedmiotów: telefonu, radia, telewizji, komputera, książek;
    - kształtowanie umiejętności radzenia sobie z presją rówieśniczą.
     Uczeń:
    - umie docenić obec-ność różnych osób w swoim życiu;
    - potrafi określić wady i zalety popularnych środków audiowizu-alnych w codzien-nym życiu;
    - zna różne sposoby asertywnego odma-wiania;
    - odpiera presję (rówieśników, starszych kolegów...)
     a) pokaz;
    b) praktyczne działa-nie;
    c) praca grupowa zróżnicowana;
    d) psychodramy, in-scenizacje...;
    e) gromadzenie materiałów na temat pozytywnego i negatywnego znaczenia w naszym życiu telewizji, komputera, telefonu komórkowego...
     Omówienie tego zagadnienia na spotkaniu z rodzicami.
    3. Rozsądne gospodarowanie czasem i związane z nim obliczenia:
    a) planowanie codziennych zajęć;
    b) plany długoterminowe wynikające z kalendarza oraz cyklicz-nych zmian w przyrodzie. a) silna więź emocjo-nalna z rodziną;
    b) zainteresowanie nauką szkolną;
    c) poszanowanie praw, norm, wartości i autorytetów społecznych;
    d) regularne praktyki religijne.
     - kształtowanie umiejętności liczenia czasu;
    - rozwijanie kreatywnego myślenia podczas rozplanowywania czasu;
    - przestrzeganie zasad zdrowego stylu życia (hi-gieny odpoczynku) podczas przygotowania rozkładu dnia;
    - kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych;
    - tworzenie atmosfery spokoju i radości.
     Uczeń:
    - umie rozsądnie zaplanować czynności w ciągu dnia;
    - potrafi bezbłędnie dokonać obliczenia czasu;
    - akceptuje uczucia i poglądy innych osób;
    - rozwiązuje różne problemy z wyeliminowaniem zacho-wań opartych na agresji i przemocy;
    - stosuje sposoby zdrowego spędzania wolnego czasu.
     a) praca grupowa zróżnicowana;
    b) praca indywidualna;
    c) prezentacja wyko-nanych prac. Omówienie tego zagadnienia na spotkaniu z rodzi-cami.



    VI. EWALUACJA


    ARKUSZ OBSERWACJI UCZESTNIKÓW ZAJĘĆ – systematyczne gromadzenie odpowiedzi na następujące pytania:


    1. Czy uczestnicy potrafią nazwać swoje uczucia, emocje, być odpowiedzialnym za swoje postępowanie?
    2. Czy zachowują się asertywnie?
    3. Czy potrafią pracować w zespole?
    4. Czy i w jaki sposób pokonując trudności w nauce i zachowaniu?
    5. Czy rozwijają swoje zainteresowania i uzdolnienia?


     VII. LITERATURA


    1. James C. Dobson – Dr Dobson zmęczonym rodzicom czyli o tym, jak radzić sobie z tru-dami wychowania dzieci
    2. Josh Mc Dowell Dick Day – Jak być bohaterem dla swoich dzieci
    3. Wojciech Dziabaszewski – Zielone zadania
    4. Halina Filipczuk – Rodzice i dzieci w młodszym wieku szkolnym
    5. Adam Kalinowski – Mamo, tato – bawcie się z nami!
    6. Mieczysław Łabocki – Trudności wychowawcze w szkole (Zapobieganie i przeciwdziała-nie)
    7. Marek Pisarski – Matematyka dla naszych dzieci
    8. Wojciech Pomykało (red.) – Vademecum dla rodziców dzieci od lat 6 do 10
    9. Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski – Edukacja w wolności



    „Sukces jest wynikiem
         właściwej decyzji”
    Eurypides



    Wspólnie do sukcesów...


    Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych
    dla uczniów kl. I - III


    Autor programu
    mgr Teresa Uździło


     


    I. WPROWADZENIE


     „Wtedy się prawdziwe daje, kiedy ten, kto daje, jest tak samo szczęśliwy jak ten, kto otrzymuje i kiedy zaciera się granica między dawaniem a otrzymywaniem.”
     Pragnę, aby sens tego motta był wynikiem mojego każdorazowego spotkania z grupą uczniów z klas I - III, którzy bardzo chętnie przychodzą do szkoły, ponieważ tutaj, w grupie swoich rówieśników i nauczycieli mogą zaspokoić większość swoich potrzeb rozwojowych.
     Moim podstawowym zadaniem będzie więc kształcenie u tych uczniów umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów i konfliktów, właściwej komunikacji w grupie rówieśniczej i z osobami dorosłymi, pomoc w nauce oraz rozwijaniu zainteresowań i uzdol-nień - szczególnie matematycznych.
     Do działań tych zamierzam również włączyć rodziców, zapraszając ich na zajęcia czy też organizując im spotkania w celu przybliżenia określonej wyżej problematyki, także przez specjalistów – na przykład przez psychologa szkolnego.
     Efektem takiego zespołu czynności będzie wzmocnienie następujących czynników chroniących dziecko: silniejsza więź emocjonalna z rodzicami, zainteresowanie nauką szkolną, poszanowanie praw, norm, wartości i autorytetów społecznych oraz poczucie odpowiedzialności za swoje czyny, a więc pozytywne zaistnienie w grupie rówieśniczej.



    II. CELE


    CELE OGÓLNE


    - diagnoza funkcjonowania dziecka w szkole: jego niepowodzeń w zachowaniu oraz trudno-ści w procesie nabywania wiedzy, a także określenie jego zainteresowań i uzdolnień
    - wspomaganie prawidłowego rozwoju i kształtowanie osobowości;
    - przygotowanie do życia w społeczeństwie.


    CELE SZCZEGÓŁOWE


    - podniesienie poczucia własnej wartości i szacunku dla siebie i innych;
    - kształtowanie postawy odpowiedzialności za swoje błędy oraz dobrą atmosferę w rodzinie i w szkole;
    - kształcenie umiejętności panowania nad swoimi emocjami;
    - rozwój i pielęgnowanie kontaktów międzyludzkich, w tym skutecznej komunikacji, kole-żeństwa, przyjaźni;
    - uczenie samodzielności w życiu;
    - kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami dydaktycznymi i wycho-wawczymi, poszukiwanie sposobów ich rozwiązania;
    - ukierunkowanie i pogłębienie zainteresowań;
    - rozwój uzdolnień;
    - udzielenie wsparcia rodzinom w zakresie rozwiązywania problemów dotyczących ich dzie-ci.



    III. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW


    Zajęcia te zostały podzielone na 5 bloków tematycznych:


    I. Moje mocne i słabe strony.
    II. Wrogowie i sojusznicy naszych sukcesów.
    III. Rozsądne gospodarowanie czasem.
    IV. Mądre dysponowanie pieniędzmi.
    V. Na ratunek przyrodzie i społeczeństwu – rozrywki umysłowe.


    Tematy szczegółowe, z zakresu I, II, III, IV bloku, realizowane będą przemiennie z tema-tami z bloku V, z wykorzystaniem następujących form i metod pracy:


    FORMY PRACY:


    a) zajęcia w kręgu;
    b) praca w grupach zainteresowań;
    c) praca indywidualna;
    d) zbiorowa jednolita;
    e) gry i zabawy.


    METODY PRACY:


    a) podające – pogadanka, opowiadanie, opis, objaśnienie, wyjaśnienie;
    b) problemowe – aktywizujące  – inscenizacje, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne (bu-rza mózgów, gwiazda skojarzeń...);
    c) eksponujące – pokaz połączony z przeżyciem, psychodramy;
    d) praktyczne – pokaz z objaśnieniem, pokaz z instruktażem (instruowaniem).



    IV. OSIĄGNIECIA UCZESTNIKÓW PROGAMU (EFEKTY  DZIAŁAŃ)


    1. Wzmocnienie poczucia własnej wartości:
    a) wyraża własną opinię;
    b) broni własnych poglądów;
    c) dyskutuje zgodnie z zasadami;
    d) współpracuje w grupie.


    2. Uświadomienie potrzeby właściwego przygotowania do życia w społeczeństwie:
    a) nawiązuje właściwe kontakty z rówieśnikami;
    b) nazywa swoje emocje;
    c) odpowiada za swoje czyny;
    d) jest asertywny;
    e) dokonuje zdrowych wyborów życiowych.


    3. Ukształtowanie pozytywnego stosunku do obowiązków szkolnych:
    a) zna sposoby pokonania zaistniałych trudności w nauce;
    b) nazywa swoje zainteresowania;
    c) wie jak je rozwinąć, pogłębić.
     
    V. TREŚCI PROGRAMOWE


    1. Moje mocne i słabe strony:
    a) z czego je-stem dumny,
    b) z czym sobie nie radzę,
    c) skąd oczekuję pomocy,
    d) jak zachowam się w nowym środowisku? a) przynależność do pozytywnej grupy;
    b) współpraca z inny-mi;
    c) poszanowanie praw, norm, warto-ści i autorytetów społecznych;
    d) respektowanie za-ad społecznych. 


    - zapoznanie uczestników z programem zajęć – z jego treściami i sposobem realizacji;
    - głębsze poznanie grupy;
    - zachęcenie do wspólnych rozwiązań;
    - ośmielenie do nawiązy-wania kontaktów;
    - kształcenie umiejętności prospołecznych takich jak: umiejętność słucha-nia, prowadzenia rozmo-wy, przekonywania in-nych, proszenia o pomoc.
     Uczeń:
    - zna cele zajęć;
    - podaje swoje propo-zycje działań;
    - określa swoje moż-liwości;
    - nazywa swoje zain-teresowania;
    - umie mądrze zadoptować się w nowym środowisku. 


    a) rozmowy w kręgu;
    b) zabawy integrujące grupę;
    c) praca w grupach zainteresowań;
    d) inscenizacje, scenki rodzajowe.
     
    2. Wrogowie i sojusznicy naszych sukcesów:
    a) przedstawiciele społeczeństwa;
    b) środki masowego przekazu, informacji;
    c) cechy charakteru, przy-zwyczajenia..


    - uwrażliwienie na uzależ-nienia od niektórych przedmiotów: telefonu, radia, telewizji, kompute-ra, książek;
    - kształtowanie umiejętno-ści radzenia sobie z pre-sją rówieśniczą.
     Uczeń:
    - umie docenić obec-ność różnych osób w swoim życiu;
    - potrafi określić wady i zalety popularnych środków audiowizu-alnych w codzien-nym życiu;
    - zna różne sposoby asertywnego odma-wiania;
    - odpiera presję (ró-wieśników, star-szych kolegów...)
     a) pokaz;
    b) praktyczne działanie;
    c) praca grupowa zróżnicowana;
    d) psychodramy, inscenizacje...;
    e) gromadzenie materiałów na temat pozytywnego i nega-tywnego znaczenia w naszym życiu telewizji, komputera, telefonu komórkowego...
     Omówienie tego zagadnienia na spotkaniu z rodzicami.
    3. Rozsądne gospodarowanie czasem i związane z nim obliczenia:
    a) planowanie codziennych zajęć;
    b) plany długo-terminowe wynikające z kalendarza oraz cyklicz-nych zmian w przyrodzie. a) silna więź emocjo-nalna z rodziną;
    c) poszanowanie praw, norm, warto-ści i autorytetów społecznych;
    d) regularne praktyki religijne.
     - kształtowanie umiejętno-ści liczenia czasu;
    - rozwijanie kreatywnego myślenia podczas rozpla-nowywania czasu;
    - przestrzeganie zasad zdrowego stylu życia (hi-gieny odpoczynku) pod-czas przygotowania roz-kładu dnia;
    - kształtowanie wrażliwo-ści na potrzeby innych;
    - tworzenie atmosfery spo-koju i radości.
     Uczeń:
    - umie rozsądnie za-planować czynności w ciągu dnia;
    - potrafi bezbłędnie dokonać obliczenia czasu;
    - akceptuje uczucia i poglądy innych osób;
    - rozwiązuje różne problemy z wyeli-minowaniem zacho-wań opartych na agresji i przemocy;
    - stosuje sposoby zdrowego spędzania wolnego czasu.
     a) praca grupowa zróżnicowana;
    b) praca indywidualna;
    c) prezentacja wykonanych prac. Omówienie tego zagadnienia na spotkaniu z rodzi-cami.
    4.  Mądre dysponowanie pieniędzmi:
    a) budżet domowy i mój udział w nim;
    b) planowanie i obliczanie oszczędności;
    c) zaplanowanie taniego, ale zdrowego przyjęcia dla przyjaciół.


     - kształtowanie zrównowa-żonego stosunku dochodów i obowiązkowych wydatków, do potrzeb;
    - ćwiczenia umiejętności przewidywania potrzebnej ilości produktów, ich ważenia, szacowania, obliczania kosztów;
    - poznanie sposobów sa-mokontroli, własnego za-chowania;
    - rozróżnianie dobrego i złego naśladowania;
    - uświadomienie skutków „ślepego” naśladowania innych;
    - ćwiczenia zachowań asertywnych.  Uczeń:
    - umie rozsądnie pla-nować swój budżet;
    - potrafi bezbłędnie dokonać obliczeń płacowych;
    - akceptuje poglądy innych osób;
    - rozwiązuje różne problemy finansowe z wyeliminowaniem zachowań opartych na agresji i przemo-cy.
     a) zabawy tematycz-ne;
    b) inscenizacje;
    c) praca grupowa zróżnicowana;
    d) praca indywidual-na;
    e) praktyczne działa-nie (wykorzystanie książeczek SKO). 
    5. Na ratunek przyrodzie i społeczeństwu – rozrywki umysłowe.


     a) przynależność do pozytywnej grupy;
    b) poszanowanie praw, norm, warto-ści i autorytetów społecznych;
    c) respektowanie za-ad społecznych;
    d) silna więź emocjonalna z rodziną;
    e) zainteresowanie nauką szkolną;
    f) pochwała asertyw-ności;
    g) regularne praktyki religijne. 


    - rozwijanie logicznego i kreatywnego myślenia;
    - zachęcenie do wspólnych rozwiązań;
    - kształcenie umiejętności prospołecznych takich jak: umiejętność słuchania, prowadzenia rozmowy, przekonywania innych, proszenia o pomoc;
    - kształtowanie umiejętno-ści radzenia sobie z pre-sją rówieśniczą;
    - kształtowanie wrażliwo-ści na potrzeby innych;
    - poznanie sposobów sa-mokontroli, własnego za-chowania;
    - rozróżnianie dobrego i złego naśladowania;
    - zapoznanie się z wpły-wem reklam na psychikę dzieci;
    - uświadomienie skutków uzależnienia od narkoty-ków, alkoholu, papiero-sów;
    - ćwiczenie zachowań asertywnych. Uczeń:
    - podaje swoje propo-zycje działań;
    - określa swoje moż-liwości;
    - zna różne sposoby asertywnego odma-wiania;
    - odpiera presję (ró-wieśników, star-szych kolegów...)
    - rozwiązuje różne problemy z wyeli-minowaniem zacho-wań opartych na agresji i przemocy;
    - stosuje sposoby zdrowego spędzania wolnego czasu;
    - zna swój „BAGAŻ RZECZY DO-BRYCH” a w nim umiejętność po-dejmowania decyzji moralnych – tych, które stoją u pod-stawy każdego ludzkiego działa-nia!
     a) gry dydaktyczne, stolikowe;
    b) gry towarzyskie;
    c) krzyżówki, rebusy, plątaninki, łami-główki, zagadki;
    d) karty pracy;
    e) gry i zabawy przy muzyce
    f) sztuczki magiczne. Omówienie tego zagadnienia na spotkaniu z rodzi-cami.



    VI. EWALUACJA


    ARKUSZ OBSERWACJI UCZESTNIKÓW ZAJĘĆ – systematyczne gromadzenie odpowie-dzi na następujące pytania:


    1. Czy uczestnicy potrafią nazwać swoje uczucia, emocje, być odpowiedzialnym za swoje postępowanie?
    2. Czy zachowują się asertywnie?
    3. Czy potrafią pracować w zespole?
    4. Czy i w jaki sposób pokonując trudności w nauce i zachowaniu?
    5. Czy rozwijają swoje zainteresowania i uzdolnienia?


    PLAKAT – ocena zajęć metodą aktywizującą „Smily”
    Opis metody:
    Nauczyciel rysuje lub wiesza na tablicy wcześniej przygotowany plakat. Uczniowie zaznacza-ją mazakiem w wybranym przez siebie miejscu kropkę (dla każdego kryterium jedną), która ma być odpowiedzią na następujące zadane przez nauczyciela pytania:
    1. Czy temat zajęć był atrakcyjny?
    2. Czy nowe treści były przekazane w sposób zrozumiały dla ciebie?
    3. Czy atmosfera na zajęciach była dobra?


     Temat Treść Atmosfera
       
       
       


    Ramy organizacyjne:
    Czas: ok. 10 min z omówieniem. Ważne Nie należy liczyć kropek. Są dość widoczne dla każ-dego. Wskazana jest rozmowa na temat wyników – biorą w niej udział uczniowie, którzy chcą.


    VII. LITERATURA


    1. James C. Dobson – Dr Dobson zmęczonym rodzicom czyli o tym, jak radzić sobie z tru-dami wychowania dzieci
    2. Josh Mc Dowell Dick Day – Jak być bohaterem dla swoich dzieci
    3. Wojciech Dziabaszewski – Zielone zadania
    4. Halina Filipczuk – Rodzice i dzieci w młodszym wieku szkolnym
    5. Adam Kalinowski – Mamo, tato – bawcie się z nami!
    6. Mieczysław Łabocki – Trudności wychowawcze w szkole (Zapobieganie i przeciwdziała-nie)
    7. Marek Pisarski – Matematyka dla naszych dzieci
    8. Wojciech Pomykało (red.) – Vademecum dla rodziców dzieci od lat 6 do 10
    9. Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski – Edukacja w wolności
    10. Wojciech Śliwerski – Matematyka inaczej (komplet dla klas I – III)
    11. Władysław Zaleski – Rozrywki umysłowe w kształceniu zintegrowanym dla klasy III
    12. Władimir G. Żytomirski, Lew. N. Szewrin – Geometria dla najmłodszych



     



    Data wprowadzenia: 2007-01-22 1848
    Data upublicznienia: 2007-01-22
    Art. czytany: 4618 razy

    Drukowanie dokumentuWiadomość wprowadził: Janina Rękawek
    » Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
    Biuletyn Informacji Publicznej
    Urząd Miejski
    w Olecku
    19-400 OLECKO
    Plac Wolności 1
    Plac Wolności 3

    tel.+87 520 21 68
    FAX +87 520 25 58

    POI - Punkt Obsługi Interesanta
    tel.+87 520 20 67

    Adres e-puap: /c6tc9p6k8p/SkrytkaESP


    Godziny urzędowania:
    poniedziałek 8.00 - 16.00, wtorek - piątek 7:30 do 15:30

    Konto bankowe (podatki, odpady komunalne): PKO BP SA NR: 57 1020 4724 0000 3702 0007 6117



    Urząd Miejski w Olecku



    Starostwo Powiatowe
    w Olecku





    Administrator BIP:
    Wojciech Wiktorzak
    Urząd Miejski w Olecku
    Plac Wolności 3
    tel:87-520 09 69
    fax:87-520 25 58
    e-mail: [email protected]



































    Admin
    System BIP Inet