Wydział Dochodów i Egzekucji

2013-08-28 1250
Art. czytany: 4586 razy

Do głównych zadań Wydziału Dochodów i Egzekucji należą:
1) dokonywanie wymiaru podatków stanowiących dochody gminy w zakresie:
a) podatku od nieruchomości,
b) podatku rolnego,
c) podatku leśnego,
d) podatku od środków transportowych,
2) prowadzenie kart podatników z tytułu nabywania czy zbywania nieruchomości, powiększania i zmniejszania powierzchni gospodarstw rolnych, zmian ewidencyjnych posiadaczy środków transportowych;

3) pobieranie podatków i opłat lokalnych oraz niepodatkowych należności budżetowych stanowiących dochody gminy w zakresie:
a) podatku od nieruchomości,
b) podatku rolnego,
c) podatku leśnego,
d) podatku od środków transportowych,
e) opłaty z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,
f) opłat związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
g) opłaty adiacenckiej,
h) opłaty planistycznej,
i) czynszu dzierżawnego,
j) należności związanych ze sprzedażą mienia w drodze przetargu i w drodze bezprzetargowej,
k) należności z tytułu służebności gruntowej,
l) opłaty eksploatacyjnej,
m) należności za ustawienie reklam,
n) należności za zajęcie pasa drogowego,
o) należności za umieszczenie urządzeń obcych w pasie drogowym,
p) opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
r) opłat za usunięcie drzew (kary za wycinkę nielegalną),
s) należności z tytułu licencji i zezwoleń na przewóz osób,
t) należności z tytułu zwrotu kosztów związanych z restytucją mienia komunalnego;
u) opłaty za korzystanie z cmentarza na podstawie wykazu przedłożonego przez administratora cmentarza;
v) czynszu i innych opłat wynikających z realizacji umowy o zarządzanie gminnym zasobem nieruchomości na podstawie wykazu przedłożonego przez zarządcę zasobów komunalnych;
w) kaucji mieszkaniowej;
x) opłaty za zezwolenie na sprzedaż alkoholu.
4) prowadzenie egzekucji administracyjnej i sądowej, we współpracy z kancelarią prawną, w zakresie podatków i opłat lokalnych oraz niepodatkowych należności budżetowych wymienionych w punkcie 3, a także w zakresie:
a) zobowiązań powstałych w związku z najmem lokali,
b) niesłusznie pobranego dodatku mieszkaniowego,
c) należności z tytułu odszkodowań wypłacanych właścicielom mieszkań, których użytkownicy uprawnieni są do otrzymania lokalu socjalnego na mocy wyroków sądowych o eksmisję z zajmowanych lokali mieszkalnych, a Gmina nie wskazała lokalu socjalnego,
d) należności z tytułu kar za nieterminowe przekazanie sprawozdań przez podmioty odbierające odpady,
e) należności związanych z nienależnie pobraną pomocą materialną dla uczniów,
f) należności wynikających z egzekucji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
g) należności związanych z nienależnie pobranym przez pracodawcę dofinansowaniem za kształcenie młodocianych pracowników,
h) należności związanych z nienależnie pobraną dotacją przez niepubliczne placówki oświatowe, żłobki oraz organizacje pozarządowe;
5) udzielanie ulg w spłacie podatków i opłat lokalnych oraz niepodatkowych należności budżetowych będących przedmiotem poboru przez wydział;
6) udzielanie ulg w spłacie zobowiązań stanowiących dochody Gminy realizowanych przez urzędy skarbowe;
7) wydawanie zaświadczeń: o niezaleganiu w podatkach, o dochodzie z pracy w gospodarstwie rolnym, o pomocy de minimis, o powierzchni hektarów przeliczeniowych;
8) prowadzenie spraw w zakresie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej;
9) wystawianie faktur VAT i prowadzenie odpowiednich rejestrów wymaganych przepisami prawa;
10) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy w spłacie zadłużenia z tytułu korzystania z lokali mieszkalnych, stanowiących własność Gminy Olecko, w formie świadczeń rzeczowych;
11) prowadzenie księgowości w oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego, a także zgodnie z zasadami ujętymi w uregulowaniach wewnętrznych urzędu,
12) sporządzanie w terminach określonych przepisami prawa sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej oraz sprawozdań o zaległych należnościach przedsiębiorstw z tytułu świadczeń na rzecz sektora finansów publicznych;
13) przygotowywanie informacji obejmujących wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej 500 zł, informacji obejmującej wykaz osób prawnych i fizycznych, którym udzielono pomocy publicznej;
14) planowanie budżetu tradycyjnego i zadaniowego w zakresie szacowania dochodów pochodzących z podatków i opłat lokalnych;
15) przygotowywanie projektów uchwał o wysokości stawek podatkowych, udzielaniu zwolnień podatkowych, udzielaniu ulg w zapłacie niepodatkowych należności budżetowych.