Ogłoszenie o unieważnieniu postępowania pn: Budowa sieci wodociągowej w Kukowie i kanalizacji sanitarnej Olecko-Kukowo, gmina Olecko

2012-11-07 1207
Art. czytany: 3212 razy

Olecko, dnia 2 listopada 2012 r.

BI.271.6.31.2012




OGŁOSZENIE O UNIEWAŻNIENIU POSTĘPOWANIA
Działając na podstawie art. 93 ust. 3 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2010 Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) zawiadamiam o unieważnieniu postepowania w przetargu nieograniczonym ogłoszonym w BZP pod numerem 359232 – 2012 z dnia 21.09.2012 o wartości zamówienia mniejszej od kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art.11 ust.8 Pzp pn: Budowa sieci wodociągowej w Kukowie i kanalizacji sanitarnej Olecko-Kukowo, gmina Olecko.

Uzasadnienie faktyczne:
W toku oceny ofert okazało się, że warunki Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia nie uwzględniają wszystkich postanowień umowy o dofinansowanie w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Litwa - Polska- Rosja na lata 2007 – 2013 finansowanego z Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa oraz rozporządzenia (WE) nr 1638/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. określającego przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa. W szczególności nie uwzględniono w SIWZ zasady narodowości i pochodzenia.

Wobec powyższego umowa zawarta na podstawie wadliwej SIWZ obarczona byłaby wadą a środki wydatkowane w ramach takiej umowy nie mogłyby być przedmiotem finansowania przez Unię Europejską.

Uzasadnienie prawne:
Zamawiający unieważnił postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy Praw zamówień publicznych.

W świetle powyższego przepisu zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego i prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym.

Zamówienie publiczne „Budowa sieci wodociągowej w Kukowie i kanalizacji sanitarnej Olecko-Kukowo, gmina Olecko” współfinasowane jest w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Litwa - Polska- Rosja na lata 2007 – 2013 finansowanego z Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa. Umowa grantowa określa, że polscy beneficjenci stosują przepisy polskiej ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych z uwzględnieniem rozporządzenia (WE) nr 1638/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. określającego przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa. W ogólnych zasadach aneksu IV do umowy grantowej zapisano, że zamówienie musi zostać przyznane oferentowi zapewniającemu najlepszy stosunek ceny do jakości, zgodnie z zasadami przejrzystości i równego traktowania potencjalnych wykonawców, zważając by unikać konfliktu interesów. W przypadku niezgodności z zasadami podanymi powyżej, wydatki na działania nie są kwalifikowalne do finansowania Wspólnotowego. Komisja przeprowadzi kontrole ex post dotyczące zgodności działań Beneficjenta z tymi zasadami. Tymczasem SIWZ w ramach niniejszego postępowania za jedyne kryterium wyboru ofert przyjmuje cenę, bez uwzględnienia wymagań co do jakości.

Ponadto w pkt 2 ww. aneksu wprowadzono zasady narodowości i pochodzenia. Powyższe zasady wynikają z art. 21 rozporządzenia (WE) nr 1638/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. określającego przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa.
W świetle art. 21 ust. 1 rozporządzenia w postępowaniach w sprawie udzielania zamówień publicznych finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia uczestniczyć mogą osoby fizyczne oraz osoby prawne będące obywatelami lub mające siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty, kraju będącego beneficjentem niniejszego rozporządzenia, (…) lub państwa członkowskiego EOG. W SIWZ nie wprowadzono takiego ograniczenia, jako warunku uczestnictwa.

Powyższy przepis narzuca również (ust. 6) obowiązek stosowania dostaw i materiałów (użytych do realizacji zamówienia) zakupionych z krajów Wspólnot lub krajów kwalifikujących się, w myśl przepisów wspólnotowych dotyczących pochodzenia do celów celnych. SIWZ nie zawiera postanowień ograniczających pochodzenie towarów.

Podstawową zasadą prawa potwierdzoną w orzecznictwie ETS jest zasada nadrzędności wspólnotowego prawa unijnego, która przewiduje, że prawo pierwotne oraz akty wydane na jego podstawie będą stosowane przed prawem krajowym. Biorąc powyższe pod uwagę, jeżeli przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych nie da się pogodzić z przepisami rozporządzenia określającego przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa Zamawiający w pierwszej kolejności powinni stosować przepisy ww. rozporządzenia. W związku z powyższym w przypadku niezgodności z powyższymi zasadami wydatki na działania nie są kwalifikowalne do finasowania.

Na obecnym etapie nie ma możliwości usunięcia wyżej opisanych wad.

Przesłanką unieważnienia umowy jest m.in. dokonanie przez zamawiającego czynności z naruszeniem przepisu ustawy, które miało lub mogło mieć wpływ na wynik postępowania. W ocenie Zamawiającego naruszenie przepisu może również dotyczyć rozporządzenia, jako aktu wyższego rzędu od ustawy. Charakter naruszenia (m.in. brak ograniczeń w SIWZ w zakresie pochodzenia towarów, brak odniesienia do jakości towarów) może powodować wybór wykonawcy, który nie będzie spełniał warunków rozporządzenia, zaś Zamawiający – przy obecnym kształcie wzoru umowy – nie będzie miał podstaw do żądania towarów określonej jakości i pochodzenia. Tego typu naruszenie może stanowić przesłankę unieważnienia umowy w sprawie zamówienia publicznego.

W tym stanie rzeczy Zamawiający był zobligowany do unieważnienia postępowania.