Samorząd Uczniowski

2003-11-15 0833
Art. czytany: 5654 razy



SAMORZĄD UCZNIOWSKI

Wychowuje

Uspołecznia

Uczy samorządności

Organizuje rozrywkę

Działa na rzecz środowiska szkolnego


Młodzi Obywatele, Uczniowie Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Gąskach stanowiący Samorząd Szkolny na co dzień zdobywają umiejętności skutecznego uczestnictwa w życiu publicznym, co pozwala na realizację ich własnych pomysłów.
To ich zaangażowanie jest doskonałym sposobem na wspieranie aktywności środowiska. Uczy kreatywnego myślenia, a przede wszystkim jak wykorzystać zdobytą w szkole wiedzę.


RADA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO W ROKU SZKOLNYM 2006/2007
PRZEWODNICZĄCY: Patryk Karol Wójcik (VI b)
Z-CA PRZEWODNICZĄCEGO:
Joanna Suchocka (VI a)
SEKRETARZ: Anna Jarząbska (V a)
OPIEKUN
Aneta Wołodkiewicz - Warakomska
Ci młodzi ludzie, w swojej działalności kierują się umysłem i sercem. Starają się również, aby nasza Szkoła była szkołą otwartego umysłu i serca. Kierują się więc następującymi postulatami:
UMYSŁ
Rozumienie relacji: ja – świat
Poszukiwanie prawdy
Poznanie swoich uzdolnień i sprecyzowanie zainteresowań
SERCE
Pozytywna samoocena - wiara we własne siły
Myślenie wartościujące i rozwijające czynniki woli
Szacunek dla drugiego człowieka

CELE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO:

rozwijanie samorządności uczniów oraz współodpowiedzialności za kierowanie szkołą,
organizowanie kulturalnej rozrywki dla wszystkich uczniów szkoły,
kształtowanie uznania dla postaw aktywnych,
obrona interesów społeczności uczniowskiej,
kształcenie umiejętności rozpoznawania i rozwiązywania problemów,
kształcenie umiejętności godnego uczestnictwa w różnych rodzajach uroczystości szkolnych.
reprezentowanie uczniów w przypadkach konfliktowych,
organizowanie spotkań koła samorządowego w celu omówienia spraw bieżących,
współpraca z zespołem wychowawczym oraz organizacjami działającymi na terenie szkoły,


Przesłanie Samorządu Uczniowskiego

Coraz częściej, dzieci , zamiast bawić się z rówieśnikami, zamykają się w czterech ścianach i wiele godzin spędzają przed ekranem telewizora bądź komputera. Wyłączają się z życia rodzinnego. Rezygnują z kontaktów z rówieśnikami, nie potrafią współpracować, kierować lub podporządkować się grupie. Są coraz słabsi psychicznie. W chwilach niepowodzeń histeryzują , obrażają się na innych, nie potrafią pogodzić się z porażką. Nie potrafią podjąć samodzielnej decyzji.. Zdarza się, że są samolubni, 'zimni ' emocjonalnie, wyśmiewają się z kolegów , odrzucają dzieci gorzej sytuowane materialnie .
Uczniowie, tak jak dorośli poszukują różnych celów, chcą być aprobowani i znaleźć przyjaciół, dominować lub uzależniać się od innych, być podziwianym, pomagać lub otrzymywać pomoc.
Chcemy doprowadzić do tego, by dzieci , realizowały pewne zadania w grupie, czuły się współodpowiedzialne za wykonanie tych zadań, uczyły się planowania zadań , wzajemnie sobie pomagały i przede wszystkim dobrze się bawiły.
Zadania w grupie uczą szacunku wobec drugiego człowieka, są początkiem nowych znajomości i przyjaźni. Sprawiają, że na przerwach sporadycznie obserwuje się niechęć i wrogość wobec ucznia z innej klasy.
Dzięki nim, żyje się nam w szkole milej, uczniowie są bardziej zżyci i chętniej utrzymują kontakty z kolegami i koleżankami z innych klas po zajęciach szkolnych.
W obecnych czasach modne się zrobiło zjawisko agresji. AGRESJA-to świadoma chęć sprawienia komuś bólu ,wyrządzenia szkody, krzywdy psychicznej lub fizycznej . Podstawową cechą uczniów agresywnych jest niewątpliwie wybuchowość. Agresywność może przejawiać się w różnych formach . Zwykle przybiera postać :
-napastliwości fizycznej wobec innych ludzi,
-podejrzliwości czy okazywaniu jawnej nieufności innym ludziom,
-urazy wyrażającej się w uczuciu złości czy nawet nienawiści wobec innych ludzi i całego świata za rzeczywiste i urojone krzywdy,
-napastliwości słownej ,czyli kłótni i krzyku,
-napastliwości pośredniej jak złośliwe obmawianie lub niszczenie cudzej własności,
-drażliwości czy gotowości do wyrażania negatywnych odczuć jak: porywczość
-obraźliwość, szorstkość i to z błahych powodów
-negatywizmu ,tj. zachowania opozycyjnego , które przejawia się np. w odmowie współpracy z innymi
-poczuci winy , tzn. odczuwania wyrzutów sumienia , czyli autoagresji .
Agresja ma zawsze swoją przyczynę .Złość dzieci i młodzieży rodzi się najczęściej wtedy ,gdy ich potrzeby nie są zaspokojone ,oczekiwania nie spełnione ,a cele nie osiągnięte .Do podstawowych potrzeb młodego człowieka należą : bycie człowiekiem wartościowym ,społecznie akceptowanym, z poczuciem przynależności do grupy .
Ważne jest , aby każdy nauczyciel naszej szkoły reagował na sytuacje związane z przemocą i agresją . Nie reagowanie – to dla uczniów komunikat, że mają prawo używać przemocy. Jako przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego chcemy wpajać uczniom zasady przeciwko przemocy czy agresji. Będziemy często podkreślali zasady jakie powinny obowiązywać we wzajemnych stosunkach .
To znaczy :
. Informować osoby dorosłe i instytucje o przypadkach agresji ,
. Włączać do rozmów ,zadań , wspólnego spędzania czasu uczniów ,
którzy stoją na uboczu życia klasy ,
. Starać się pomóc kolegom , którzy stali się ofiarami agresji ,
. Nie znęcać się nad innymi ,
. Informować o konsekwencjach wynikających z popełnionych czynów.
Wspólnie z samorządami klasowymi uznaliśmy, że problem ten jest aktualny. Trzeba o nim mówić i ciągle krytykować złe zachowanie , a akcentować pozytywne postawy . W dzisiejszym zmaterializowanym świecie, pozbawionym wyrazistych ideałów , zewsząd docierają do nas przykłady złego zachowania , obecnej prawie wszędzie –PRZEMOCY . W celu całkowitego wyeliminowania agresji z życia naszej szkoły chcemy podjąć następujące kroki:
- podnieść poziom kultury zachowania się,
- wyeliminować z potocznej mowy uczniów wulgarne słownictwo,
-efektywnie wykorzystać wolny czas.







PLAN PRACY SAMORZĄDU SZKOLNEGO

W ROKU SZKOLNYM 2006/2007

1. Gminna inauguracja roku szkolnego 2006/2007 połączona z otwarciem sali gimnastycznej -wrzesień

2.Wybór samorządów klasowych.
Nabór kandydatów na Przewodniczącego SU.
-wrzesień
3.Akcja „Sprzątanie świata” - wrzesień
4.Konferencja samorządów klasowych – wybór Rady Samorządu Uczniowskiego - wrzesień
5.Zatwierdzenie planu pracy samorządu oraz opiekuna - wrzesień
6.Święto pieczonego ziemniaka - październik
7.„Żeby innych zapalać, trzeba samemu płonąć” – apel z okazji Dnia Edukacji Narodowej.
Złożenie życzeń i kwiatów z okazji Dnia Edukacji Narodowej pracownikom szkoły - październik
8.„Góra grosza” – akcja zbierania monet groszowych -październik
9.Święto Niepodległości -88 rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę - listopad
10.Wieczór wróżb i czarów – Andrzejki
Powitanie IV- klasistów na II etapie kształcenia -listopad
11.Ślubowanie klas I – przyjęcie pierwszaków w poczet uczniów szkoły podstawowej-grudzień
12.Szkolne „Mikołajki”- przygotowanie słodyczy dla uczniów -grudzień
13.Rambit sportowo – umysłowy dla klas IV – VI-grudzień
14.Mikołajki dla osób starszych -grudzień
15.Apel z okazji Świąt Bożego Narodzenia - złożenie życzeń pedagogom i całej społeczności szkolnej- grudzień
16.Biesiada karnawałowa – bal przebierańców -styczeń
17.Poczta walentynkowa – Amor i Serce jako kurierzy - luty
18.Powitanie Martynki Żukowskiej -marzec
19.Przygotowanie kart z życzeniami z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet. Wybór najsympatyczniejszej dziewczyny -marzec
20.Dzień Samorządności Szkolnej– konkursy, gry i zabawy - marzec
21.Wiosna z Unią Europejską
„Dzień Europejski – Korzenie Kultury Europejskiej”-marzec
22.Tradycje i obyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi - kwiecień
23.„Witaj majowa jutrzenko” – rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja – akademia szkolna-maj
24.Konferencje samorządów klasowych (debaty) na aktualne tematy – bolączki i problemy szkoły -na bieżąco
25.Sprawy bieżące-omawianie ,analiza, wnioski.
na bieżąco
26.Zakończenie roku szkolnego 2006/2007 czerwiec








Członkowie Samorządu Uczniowskiego:

Gospodarz:
Marta Grzęda

Zastępca:
Ola Grzęda

Sekretarz:
Anita Szymańska

Opiekun samorządu:
mgr Joanna Wysocka

PLAN PRACY SAMORZĄDU SZKOLNEGO

Przygotowanie Dnia Papieskiego z okazji 25 – lecia pontyfikatu Jana Pawła II - PAŹDZIERNIK 2003r.

Szkolny Dzień Bezpieczeństwa - 24 LISTOPADA 2003R.

Szkolna zabawa „Andrzejkowa” - LISTOPAD 2003r.

Jasełka - GRUDZIEŃ 2003r.

Zabawa karnawałowa - STYCZEŃ 2004r.

Światowy Dzień Chorego - LUTY 2004r.

I Dzień Wiosny - MARZEC 2004r.

Tradycje wielkanocne - KWIECIEŃ 2004r.

Dzień Matki - MAJ 2004r.

„Dzień Otwartych Drzwi” - CZERWIEC 2004r.



REGULAMIN SAMORZĄDU SZKOLNEGO


To jest dla nas ważne ...

Czym jest życzliwość ?
Słuchanie kogoś, kto mówi i słyszenie tego, co on mówi.
Powiedzenie komuś : jestem z Tobą.
I jeszcze : powiedzenie, że się już nie ma żalu, żadnej pretensji, że teraz już będzie dobrze.
..... To jest życzliwość. Tylko tyle.
Pomyśl: jeśli przyszłość świata nie będzie należeć do ludzi bezinteresownie życzliwych - to świat nie ma przyszłości.

Miłość - od razu najwyższy stopień bezinteresowności - i życzliwość spotęgowana do zenitu.

Przyjaźń w ujęciu J. Korczaka , to nie tylko uczucie łączące dwie osoby, to także zasada współżycia między ludźmi w grupie.

Na tej podstawie Janusz Korczak daje mądrą i trafną definicję samorządu:
'... I samorząd - to właśnie praca, żeby jednakowo dobrze działo się wszystkim, którzy razem pracują, uczą się i pół dnia razem spędzają, żeby jeden drugiego nie krzywdził, nie przeszkadzał , nie dokuczał, nie wyśmiewał, a przeciwnie żeby świadczył przysługi, pomagał, opiekował się i pilnował porządku. '

opr. i podał do akceptacji samorządu szkolnego 6.09.1999 r. samorząd kl. IV.




1. Zgodnie z art. 55 ust.2 Ustawy o Systemie Oświaty samo-
rząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

2. W naszej szkole od roku szkolnego 1992/93 sprawdza się samorządowa organizacja uczniów według poniższego schematu (od roku szk. 2000 / 2001 nie ma w szkole kl. VIII, czego konsekwencją jest przejęcie prowadzenia samorządu szkolnego przez kl. VI)


Przewodniczący Samorządu Szkolnego
przewodniczący samorządu kl. VI



Zarząd Samorządu Szkolnego
przewodniczący Samorządu Klas



Samorządy Klas


kl.I kl.II kl.III kl.IV kl.V kl.VI




Zasady wybierania i działania Samorządu
Szkolnego:

1. Uczniowie każdej klasy w głosowaniu równym, tajnym i po-
wszechnym z pośród siebie wybierają Samorząd Klasowy 3
osoby, w tym: przewodniczący i zastępca przewodniczącego.

2. Przewodniczący Samorządów Klasowych tworzą Zarząd
Samorządu Szkolnego.

3. Przewodniczącym Samorządu Szkolnego jest przewodniczą
cy kl.VI - ( jeśli są równoległe klasy VI - wybrany spośród
wszystkich przewodniczących kl. VI w głosowaniu tajnym
przez Zarząd Samorządu Szkolnego).

4. Opiekunem Samorządów Klasowych jest wychowawca klasy

5. Opiekunem Samorządu Szkolnego jest wychowawca kl.VI.
W przypadku funkcjonowania w szkole klas VI równole-
głych - wychowawca klasy , z której wybrany został prze-
wodniczący samorządu szkolnego.


Samorządu Szkolny poprzez Zarząd

1. Przedstawia Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców oraz
dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich spra -
wach szkoły m.in.
- zapoznanie się z programem nauczania, jego treścią , celem i stawianymi wymaganiami,
- jawność i motywowanie oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- organizacja życia szkolnego,
- redagowanie gazetki szkolnej,
- organizowanie działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

2. Samorząd Szkolny sprawuje opiekę nad gazetkami na korytarzach szkolnych.

3. Samorząd Szkolny inspiruje i koordynuje działalność uczniowską.

opr. i podał do akceptacji samorządu szkolnego 6.09.1999 r. samorząd kl. IV.
poprawione wrzesień 2000 r.