Samorząd Uczniowski w roku szkolnym 2007/2008

2007-11-15 1314
Art. czytany: 3852 razy

sAMORZĄD uCZNIOWSKI

Samorządność uczniowska
w Szkole Podstawowej
z Oddziałami Integracyjnymi
w Gąskach
RADA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO W ROKU SZKOLNYM 2007/2008
PRZEWODNICZĄCY: Anna Jarząbska (VI a)
Z-CA PRZEWODNICZĄCEGO: Stanisław Jezierski (VIb)
SEKRETARZ: Anna Kaszkiel (VIb)
OPIEKUN Aneta Wołodkiewicz - Warakomska

Samorządność to polskojęzyczna wersja słowa demokracja, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza wolę ludu. Dlatego też pod tym pojęciem rozumiem samodzielne, suwerenne rządzenie się grupy, społeczności dla osiągnięcia wspólnego dobra z poszanowaniem woli mniejszości ze zdolnością do kompromisu. Samorządność grupy pobudza jej członków do identyfikowania się z celami i zadaniami grupy oraz uznawania ich za własne. W dążeniu do realizacji zadań grupy istotną rolę odgrywa własna inicjatywa, własne poczynania z poczuciem własnej za nie odpowiedzialności.
Praca w szkolnym samorządzie uczy odpowiedzialności oraz przygotowuje do działania w imię dobra innych, dobra społecznego.
Członkami samorządu są wszyscy uczniowie z tytułu uczęszczania do szkoły. Członkowie samorządu wybierają spośród siebie organy przedstawicielskie - zarządy samorządów.
W programie przewiduję podział Samorządu na 3 sekcje:
1. sekcja organizacyjna
2. sekcja dekoracyjna
3. sekcja porządkowa
Każda sekcja odpowiada za przydzielone jej zadania.
Do zadań samorządu należy:
· współorganizowanie życia kulturalnego szkoły,
· organizowanie dyskotek szkolnych,
· organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących wsparcia,
· zachęcenie uczniów do samodzielnej, twórczej pracy i reprezentowanie dobrego imienia szkoły,
· reprezentowanie interesów ucznia w razie potrzeby i na jego prośbę,
· pomoc uczniom w nauce,
· organizowanie dyżurów uczniowskich na stołówce szkolnej oraz w szatni przy stołówce, podczas przerw obiadowych.
Aby ułatwić i usystematyzować pracę Samorządu Uczniowskiego, postanowiłam opracować ten program. Zostały w nim zebrane szczegółowe zasady funkcjonowania Samorządu Uczniowskiego w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Gąskach.

Program przewiduje spotkania zarządu samorządów klasowych.
Na tych zebraniach będą planowane i wyznaczane zadania dla poszczególnych sekcji na najbliższy okres, a także odbędą się podsumowania już wykonanych działań. Takie konstruktywne działania mają na celu ciągłe wzbogacanie i ulepszanie pracy samorządu, a jego członków uczą wnioskowania, ponoszenia współodpowiedzialności za swoje decyzje. W programie tym, będą realizowane wybrane cele i zadania szkoły wynikające z Podstawy Programowej nauczania w szkole podstawowej.

CELE OGÓLNE
· Organizowanie uczniów na rzecz wspólnej działalności na terenie klasy i szkoły.
· Kształtowanie cech osobowości uczniów do samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności.
· Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespołach uczniowskich.
· Kształtowanie umiejętności projektowania i organizowania imprez szkolnych.
· Wdrażanie podstawowych zasad wychowania.
· Kształtowanie właściwych postaw patriotycznych.
· Poznawanie tradycji regionalnych.
· Rozwój zainteresowań.
· Osobiste angażowanie się w zwalczanie zła.
· Organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących pomocy.
· Zaspokajanie potrzeby twórczej aktywności.
CELE OPERACYJNE
Uczeń:
· Poznaje strukturę i zadania samorządu.
· Przygotowuje się do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych.
· Uczy się postaw patriotycznych.
· Angażuje się w zwalczanie zła, włącza się do opieki nad młodszymi kolegami.
· Dostrzega potrzebę zadbania o porządek i estetykę w szkole.
· Potrafi zorganizować loterię, przygotować i rozprowadzić losy.
· Organizuje akcje na rzecz dzieci potrzebujących pomocy, wyczula się na potrzeby innych.
· Poznaje tradycje regionalne związane ze świętami, kultywuje przekazywanie tradycji.
· Potrafi współorganizować dyskoteki szkolne, kulturalnie bawić się w grupie, współdecydować o doborze zabaw.
· Potrafi dokonać samooceny.
· Zna poczucie odpowiedzialności.
· Potrafi dostarczać radosne przeżycia emocjonalne i estetyczne.
· Potrafi pracować w grupie.
· Tworzy pozytywne relacje między rówieśnikami.
· Wzmacnia więzi koleżeńskie.

Opiekun Samorządu Uczniowskiego
mgr Aneta Warakomska - Wołod