Informacja o projektach edukacyjnych i społeczno-kulturalnych realizowanych w gimnazjum

2005-01-04 1855
Art. czytany: 4849 razy

INFORMACJA O DOTYCHCZASOWEJ DZIAŁALNOŚCI POZALEKCYJNEJ GIMNAZJUM Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W KIJEWIE Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi w Kijewie rozpoczęło działalność od 1 września 1999 roku . W okresie od 7 listopada 2000 r . do 30 czerwca 2001 r .w szkole zrealizowane był program społeczno-kulturalny„ RAZEM WESELEJ , CIEKAWIEJ - ZDROWO „ . Program ten był ukierunkowany głównie na rozpoznanie zainteresowań młodzieży wiejskiej oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym na terenach wiejskich . Zajęcia odbywały się w zespołach : - sportowym - treningi drużyny tenisowej oraz rozrywka i rekreacja . Dorobek : wicemistrzostwo województwa warmińsko - mazurskiego gimnazjów w tenisie stołowym , udział w zawodach lekkoatletycznych na terenie gminy Olecko oraz powiatu Oleckiego , gdzie zawodnicy uzyskiwali od IV do VI miejsca . Ponadto zespół sportowy zorganizował mecz piłki nożnej pomiędzy Gimnazjum Publicznym w Kijewie a Szkołą Podstawową w Gąskach , rowerowy turniej sprawnościowy , turniej tenisa stołowego oraz zawody pod nazwą „ Zręcznościowy tor przeszkód „ ( sport na wesoło); - plastycznym - malarstwo , rzeźba , modelowanie w masie solnej , szycie , wyszywanie , wypiek pieczywa artystycznego . Dorobek : wystawa prac na zakończenie roku szkolnego ; - teatralnym - prowadzenie zajęć teatralnych z młodzieżą . Dorobek : adaptacja i wystawienie baśni J. Ch . Andersena „ Nowe szaty króla „ oraz przygotowanie spektaklu na konkurs organizowany przez Urząd Miejski w Olecku pod nazwą „ Życie poezją cudu istnienia „ . Spektakl „ Nowe szaty króla „ był prezentowany na pokazie dorobku w dniu 22 czerwca 2001 r . , natomiast spektakl konkursowy zdobył wyróżnienie i nagrodę w wysokości 500 zł . ; - komputerowym . Dorobek : wszyscy uczestnicy projektu nauczyli się podstawowej obsługi komputera oraz umieją posługiwać się prostymi edytorami tekstu . Część uczniów nauczyła się składać i drukować teksty do gazetki szkolnej . Powstał Uczniowski Klub Internetowy , liczący 10 członków . Uczniowie ci posiadają znaczne umiejętności w posługiwaniu się techniką komputerową ; - tanecznym . Dorobek : powstanie 16 osobowego zespołu tańca współczesnego oraz 14 osobowego zespołu tańca ludowego . Opracowany i wyćwiczony repertuar został zaprezentowany na podsumowaniu dorobku w dniu 22 czerwca 2001 r . Niektóre zajęcia obserwowane były przez wizytatora Warmińsko - Mazurskiego Kuratorium Oświaty w Olsztynie panią Dorotę Gniedziejko i uzyskały jej uznanie . W programie uczestniczyło 113 uczniów Gimnazjum Publicznego w Kijewie , 25 uczniów Szkoły Podstawowej w Gąskach oraz 5 uczniów szkół średnich , którzy mieszkają w Kijewie i okolicach . Program był finansowany przez Gimnazjum Publiczne w Kijewie , Gminną Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych , Program Młodzieżowy Fundacji Stefana Batorego i składek członków towarzystwa . Budżet programu zamknął się kwotą 9700 zł . Podsumowując realizację projektu i jej efekty należy z pełną odpowiedzialnością podkreślić , że dzięki wsparciu finansowemu Fundacji Stefana Batorego , innych instytucji i organizacji oraz wielu ludziom dobrej woli możliwe było zrealizowanie zainteresowań indywidualnych młodzieży ze środowiska wiejskiego . Bez tego wsparcia szkoła ograniczyłaby się do organizowania zajęć edukacyjnych ze względu na brak środków . W okresie od 01 .09 . 2001 r . do 30 . 06 . 2002 r . w szkole zrealizowano projekt „ UWIERZYĆ W SIEBIE - WARSZTATY TWÓRCZE „ - dotowany między innymi przez Polsko - Amerykańską Fundację Wolności. Celem projektu jest : 1 zagospodarowanie wolnego czasu dzieci i młodzieży , - ograniczenie zjawisk patologicznych wśród dzieci i młodzieży na terenach po byłych PGR - ach , 1 rozwój kultury regionalnej , - wyrównywanie szans edukacyjnych i kulturowych dzieci i młodzieży z terenów wiejskich , - ułatwienie dzieciom i młodzieży dostępu do technik komputerowych i internetu . Projekt przeznaczony był dla dzieci i młodzieży szkolnej z Gimnazjum Publicznego w Kijewie , Szkoły Podstawowej w Gąskach oraz młodzieży , zamieszkującej na terenach po byłych PGR - ach a uczącej się w szkołach średnich ( dojeżdżających do szkół ) . Osiągnięte efekty : 3 projekt umożliwił realizację osobistych zainteresowań uczniów , pochodzących ze środowisk wiejskich w warunkach likwidacji zajęć pozalekcyjnych w szkole , 4 ograniczył rozprzestrzenianie się zjawisk patologicznych wśród dzieci i młodzieży na terenach po byłych PGR - ach , 5 wyrównał szanse edukacyjne poprzez umożliwienie dostępu do technik komputerowych i internetu ( w porównaniu do środowisk miejskich ) , 6 wyrównywał szanse w dostępie do kultury muzycznej poprzez uczestnictwo w koncertach muzyki poważnej , 7 umożliwił udział w tworzeniu kultury regionalnej poprzez uczestnictwo w warsztatach rękodzielniczych i innych technik plastycznych , 8 wyrównywał szanse edukacyjne poprzez poznawanie sposobów przekazywania informacji, uczestnictwo w redagowaniu gazetki szkolnej i udział w warsztatach dziennikarskich . Podczas realizacji projektu gimnazjum współpracowało z Regionalnym Towarzystwem Oświatowo-Kulturalnym „Wspólnota Wiejska” w Kijewie , Polską Fundacją Dzieci i Młodzieży, Szkołą Podstawową w Gąskach , Ełckim Towarzystwem Kulturalnym i Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Realizacja projektu i ewaluacja zakończyła się w czerwcu 2002 roku. Projekt uznany został przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży za modelowy możliwy do realizacji w każdych warunkach. W roku szkolnym 2001/2002 w gimnazjum zrealizowano następujące projekty: 1. „TEN NIE BŁĄDZI KTO ZNA DROGĘ” - program profilaktyczno społeczny realizowany przy wsparciu Miejskiej Komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych W programie uczestniczyło 65 uczniów gimnazjum. 2. „NASZE MARZENIA SIĘ SPEŁNIAJĄ” - program turystyczno- krajoznawczy zrealizowany przy wsparciu finansowym Fundacji Wspomagania Wsi. W wycieczce do Warszawy wzięło udział 49 uczniów Gimnazjum w Kijewie i Szkoły Podstawowej w Gąskach wyróżniających się zaangażowaniem i aktywnym uczestnictwem w warsztatach organizowanych przez Regionalne Towarzystwo Oświatowo-Kulturalne „Wspólnota Wiejska” w Kijewie. 3.ŻYĆ ZDROWO-AKTYWNIE - CIEKAWIE - program profilaktyczno-społecz- ny dla młodzieży ze środowisk , w których mogą występować zjawiska patologi- czne. W programie uczestniczyło 43 uczniów. Zajęcia prowadzili nauczyciele Gimnazjum w Kijewie , którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia tego typu zajęć. Dotację na realizację projektu przyznała Miejsko-Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Gimnazjum w Kijewie. 4. DZIKIE WYSYPISKA- JAK Z NIMI WALCZYĆ -program ekologiczny dotowany przez Fundację Wielkich Jezior w Giżycku. Głównym celem programu była inwentaryzacja istniejących w środowisku dzikich wysypisk śmieci i odpadów oraz przekazanie dokumentacji i wniosków odpowiednim służbom. Ponadto w roku szkolnym 2002/2003 gimnazjum zrealizowało: 2. Projekt wyrównujący szanse edukacyjne i rozwojowe dzieci i młodzieży z terenów wiejskich pod nazwą „ WSZYSTKO JEST MOŻLIWE – RÓWNAĆ DO NAJLEPSZYCH” – warsztaty twórcze. Program dotowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży. W projekcie uczestniczy 110 uczniów gimnazjum, 68 uczniów szkoły podstawowej i 6 absolwentów gimnazjum jako wolontariusze. 3. Projekt podnoszący poziom nauczania języka angielskiego w Gimnazjum w Kijewie i Szkole Podstawowej w Gąskach pod nazwą „ NASZA WIEJSKA WIEŻA BABEL”. Projekt dotowany przez Nidzicką Fundację Rozwoju w ramach II edycji programu Englisch Teaching.W projekcie uczestniczy 55 uczniów gimnazjum i 58 uczniów szkoły podstawowej. 4. Projekt „ MŁODOŚCI - MYŚL SAMODZIELNIE – DZIAŁAJ WSPÓLNIE” zrealizowany w ramach programu „ Dla mojej wsi i sąsiadów” - dotowany przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności w tym dotacja na realizację projektów napisanych przez grupy młodzieżowe z Kukowa, Zajd i Kijewa W ramach projektu samodzielne grupy młodzieżowe zorganizowały wypoczynek letni dla dzieci z rejonu Zajd , zorganizowały zajęcia „Break dance” dla grupy chłopców. Ponadto postała grupa , która realizowała swoje zainteresowania muzyczne W roku szkolnym 2003/2004 zrealizowano: 1. Projekt kulturalno-edukacyjny „TU I TERAZ” dotowany przez Fundację Stefana 3Batorego Uczestnikami projektu było 105 uczniów gimnazjum. 2. Projekt kulturalno-edukacyjny „NASZ RODEM Z MAZUR PASZPORT DO EUROPY” W roku szkolnym 2004/2005 jest realizowany: 1. Projekt edukacyjny z języka angielskiego „NASZ WIEJSKI PASZPORT DO EUROPY” realizowany w ramach III edycji programu „English Teaching III” dotowany przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności . Realizacja tego projektu zakończyła się przekazaniem szkole wyposażenia edukacyjnego do nauki języka angielskiego w postaci mini pracowni językowej. 2. Projekt wydawniczy o charakterze popularno-naukowym pod nazwą „ RODEM Z MAZUR” dotowany przez Fundację Wspomagania Wsi i Burmistrza Olecka Efektem tego projektu jest między innymi powstanie pierwszej w historii szkoły publikacji o charakterze naukowym opracowanej przez grupę uczniów pod kierunkiem nauczyciela historii. W okresie działalności szkoły tj. od roku 2000 do 2004 zrealizowano 13 projektów oświatowo-kulturalnych , których realizacja wyzwoliła inwencję twórczą u uczniów oraz pozwoliła na wyrównanie szans edukacyjnych i rozwojowych młodzieży z obszarów wiejskich. Kilkuletnia realizacja różnych projektów edukacyjnych i społeczno-kulturalnych wyzwoliła u uczniów chęć do samodzielnego działania i planowania realizacji swoich marzeń i oczekiwań. I tak w roku szkolnym 2004/2005 spontanicznie powstały grupy młodzieżowe , samodzielnie realizujące swoje marzenia i zainteresowania . Nauczyciele spełniają tylko funkcje koordynacyjne w organizacji zajęć. Aktualnie pracują grupy: Plastyczna, historyczno-dokumentacyjna, taneczna , sportowa i wokalna. Jest to niewątpliwie sukces , który był możliwy poprzez realizację wymienionych wyżej projektów. Nie bez znaczenia jest tu również fakt iż młodzież wywodząca się ze środowisk po dawnych PGR posiada wiele luk edukacyjnych i osiągnięcie sukcesu w postaci wysokich wyników w nauce jest bardzo trudne. Natomiast uczestnictwo w projekcie, który stwarza możliwości na zrealizowanie swoich zainteresowań daje poczucie własnej wartości i pozwala na wzmocnienie wiary we własne siły. W przyszłości zaowocuje to dobrymi wynikami w nauce. Są już widoczne pierwsze symptomy wskazujące na prawdziwość tej tezy Fakt , iż około 70% absolwentów wybiera dalszą naukę w szkołach ponadgimnazjalnych kończących się maturą pomimo, że wyniki osiągnięte na egzaminie gimnazjalnym nie są zbyt wysokie jest na to dowodem. Ponadto ich osiągnięcia w nowej szkole są znacznie lepsze niż wyniki osiągnięte na egzaminie i dodatkowo cieszą się dobrą opinią u nowych nauczycieli. Dość znaczna grupa absolwentów kontynuuje naukę w szkołach posiadających opinię tzw szkół renomowanych i jak dotychczas nie było przypadku , aby któryś z uczniów zrezygnował lub nie ukończył.