Rada Rodziców

2004-11-26 1131
Art. czytany: 4555 razy

W skład Rady Rodziców przy Szkole Podstawowej w Judzikach wchodzą: 1. Wioletta Dąbrowska - przewodnicząca 2. Katarzyna Stypułkowska- sekretarz 3. Halina Skrzypiec - skarbnik REGULAMIN RADY RODZICÓW PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ W JUDZIKACH Rada rodziców współdziała z nauczycielami i rodzicami, w celu jednolitego oddziaływania na dzieci i młodzieży przez rodzinę i szkołę w procesie nauczania, opieki i wychowania. Współdziałanie rodziców i nauczycieli powinno sprzyjać podnoszeniu kultury pedagogicznej i prawidłowemu realizowaniu funkcji wychowawczej przez rodzinę, która dzięki naturalnej więzi uczuciowej najwcześniej kształtuje postawy dziecka, jego system wartości i przekonań, ambicje i dążenia oraz daje pierwszą wiedzę o życiu i świecie. Udział rodziców w życiu szkoły powinien przyczyniać się do ciągłego podnoszenia poziomu nauczania, rozwiązywania problemów wychowawczych i zaspakajania potrzeb opiekuńczych dzieci i młodzieży – do angażowania środowiska społecznego w udzielaniu wydatnej pomocy szkole. I . Postanowienia ogólne § 1. Regulamin określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców w Szkole Podstawowej w Judzikach. II . Cele i zadania Rady Rodziców § 2. Rada Rodziców jest organizacją wewnątrzszkolną mającą na celu: 1. Zapewnienie współpracy rodziców ze szkołą w doskonaleniu organizacji nauczania oraz pracy wychowawczej i opiekuńczej w szkole i środowisku. 2. Przedstawianie nauczycielom, władzom szkolnym i oświatowym opinii rodziców (opiekunów) we wszystkich istotnych sprawach szkoły. 3. Współdziałanie z dyrektorem szkoły i radą pedagogiczną w zaznajamianiu ogółu rodziców uczniów z programem wychowania i opieki, organizacją nauczania oraz wynikającymi z nich zadaniami dla szkoły i rodziców. 4. upowszechnianie wśród rodziców – przy współpracy z organami oświatowymi i społecznymi – wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo-wychowawczych rodziny. 5. Pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania, wychowania i opieki oraz udzielanie pomocy materialnej w tym zakresie. § 3. Podstawowe zadania wynikają z celów określonych w § 2 ust.1-5 regulaminu. Do zadań tych należy: 1. Współudział w realizacji zadań ogólnoszkolnych, a w szczególności: - organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizacji programu wychowawczego szkoły, - popularyzowanie wiedzy o wychowaniu w placówkach oświatowych i w rodzinie, - dokonywanie wspólnie z samorządem mieszkańców analizy wychowawczych i oświatowych potrzeb środowiska, - pomoc dyrektorowi i radzie pedagogicznej w opracowaniu programu rozwoju szkoły, - organizowanie prac społecznie użytecznych rodziców i środowiska społecznego na rzecz szkoły, - działanie wspólnie z zakładami pracy i instytucjami współpracującymi ze szkołą, na rzecz stałej poprawy warunków pracy i wypoczynku uczniów i nauczycieli, - podejmowanie prac służących zwiększaniu funduszy szkolnych, - organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami. 2. Współpraca z dyrektorem szkoły, nauczycielami w podnoszeniu poziomu nauczania, a w szczególności: - występowanie do dyrektora szkoły z wnioskiem o dokonanie oceny pracy nauczyciela, - współdziałanie z dyrektorem szkoły i środowiskiem społecznym dla zapewnienia pełnej realizacji obowiązku szkolnego przez wszystkich uczniów, - dokonywanie, wspólnie z wychowawcami klas oraz z innymi nauczycielami, analizy i oceny zainteresowań i postaw uczniów, - współudział w organizowaniu zajęć wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce lub zaległości w opanowaniu materiału programowego, - udzielanie pomocy w organizowaniu pracy uczniowskich kół zainteresowań oraz otaczanie opieką uczniów szczególnie zdolnych, - organizowanie udziału rodziców mających odpowiednie przygotowanie, na wniosek nauczyciela, w realizacji wybranych tematów przewidzianych programem nauczania, - zapoznanie rodziców z czynnikami właściwego wyboru przez młodzież zawodu i kierunku kształcenia, - wzbogacanie wyposażenia szkoły. 3. Wspólpraca w rozszerzeniu i pogłębianiu oddziaływań wychowawczych szkoły i rodziny, a w szczególności: - dokonywanie oceny sytuacji wychowawczej w środowisku pozaszkolnym, - informowanie rodziców o organizacji czasu wolnego uczniów po zajęciach lekcyjnych, na terenie szkoły i środowiska zamieszkania, - współudział w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, - udzielanie pomocy wychowawczej i materialnej samorządowi szkolnemu, - branie udziału w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej uczniów, - organizowanie wspólnie z nauczycielami i instytucjami współdziałającymi ze szkołą prac społecznie użytecznych uczniów, - organizowanie udziału członków Rady Rodziców, na wniosek wychowawców, w omawianiu istotnych problemów wychowawczych w czasie godzin do dyspozycji wychowawców klas, - zapobieganie zjawiskom niedostosowania społecznego uczniów poprzez zapewnienie pomocy rodzinom niewydolnym w pełnieniu obowiązków opiekuńczych i wychowawczych, - rozwijanie przy pomocy nauczycieli i innych specjalistów, poradnictwa wychowawczego dla rodziców, - wzbogacanie ceremoniału i zwyczajów szkolnych zgodnie z tradycją środowiska i regionu. 4. Współudział w realizacji zadań opiekuńczych szkoły, a w szczególności: - udział w dokonywaniu analizy potrzeb uczniów w zakresie opieki, - pomaganie szkole w organizowaniu uczniom wypoczynku w czasie ferii szkolnych i w dniach wolnych od zajęć, - udział w działalności szkoły na rzecz ochrony zdrowia uczniów, podnoszenia poziomu higieny, utrzymania ładu i porządku, - udzielenie pomocy w organizowaniu żywienia i dożywiania uczniów, - współudział w przyznawaniu uczniom stypendiów i innych form pomocy materialnej. III . Skład i struktura Rady Rodziców. § 4. 1. Podstawowe ogniwo stanowi rada klasowa rodziców, w skład której wchodzą 3 osoby. 2. Rada klasowa rodziców wybierana jest przez ogólne zebranie rodziców uczniów danej klasy. 3. Wychowawca klasy wchodzi z urzędu w skład rady klasowej rodziców. 4. Ogólne zebranie rodziców uczniów danej klasy wybiera spośród członków rady klasowej jej przewodniczącego. § 5. 1. Rada Rodziców składa się z 9 osób wybranych w formie głosowania jawnego na ogólnym zebraniu rodziców. W skład wchodzi dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego członek rady pedagogicznej. 2. W skład mogą wchodzić ponadto inne osoby. § 6. 1. Działalnością kieruje przewodniczący wspólnie z wiceprzewodniczącym, sekretarzem oraz skarbnikiem. 2. Osoby wymienione w § 6 ust. 1 wybierane są do pełnienia swych funkcji, na pierwszym ogólnym zebraniu rodziców po zakończeniu kadencji. § 7. 1. Rada Rodziców wyłania ze swojego składu prezydium. 2. W skład prezydium wchodzą z urzędu: przewodniczący, wiceprzewodniczący, sekretarz, skarbnik, dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego członek rady pedagogicznej. 3. Do prezydium mogą zostać wybrane osoby spośród członków rady rodziców. § 8. W szkole podstawowej może być utworzona jedna Rada Rodziców. § 9. Członkowie Rady Rodziców pełnią swoje funkcje społeczne. IV. Organizacja pracy i zadania poszczególnych ogniw. § 10. Zadaniem rady klasowej rodziców jest przede wszystkim realizacja celów regulaminowych na terenie klasy, a w szczególności: - dostosowanie zadań zawartych w § 3 do konkretnych potrzeb klasy wyrażanych przez rodziców, uczniów i nauczycieli, - współdziałanie ze wszystkimi rodzicami i włączanie ich do realizacji swego planu pracy, - współdziałanie z przewodniczącymi i prezydium w celu realizacji zadań o charakterze ogółnoszkolnym, - zwoływanie, z własnej inicjatywy lub na wniosek wychowawcy klasy, zebrań rodziców w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku, - składanie ustnych sprawozdań ze swej działalności przed rodzicami uczniów klasy. § 11. Zadaniem przewodniczącego jest kierowanie całokształtem prac, a w szczególności: - dostosowanie do konkretnych potrzeb szkoły zadań zawartych w § 3, - opracowanie wspólnie ze skarbnikiem projektu planu działalności wraz z planem finansowym na dany rok szkolny oraz zadań wynikających z planu rozwoju szkoły i przedstawienie go do zatwierdzenia Radzie Rodziców oraz odczytanie na zebraniu ogólnym rodziców, - dokonanie podziału zadań i obowiązków między członków, - współdziałanie ze wszystkimi członkami, włączanie ich do realizacji planu pracy, - zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady Rodziców oraz prezydium, - kierowanie wraz ze skarbnikiem działalnością finansowo-gospodarczą, - przekazywanie opinii i postulatów wobec dyrektora szkoły i rady pedagogicznej, reprezentowanie rady rodziców na zewnątrz. § 12. Zadaniem sekretarza jest zapewnienie właściwej organizacji pracy, a w szczególności: - prowadzenie korespondencji i dokumentacji. § 13. Zadaniem skarbnika jest prowadzenie księgi dochodów i wydatków Rady Rodziców. § 14. Zadaniem Rady Rodziców jest bieżące kierowanie pracą a w szczególności: - koordynowanie działalności rad klasowych rodziców, - zatwierdzanie harmonogramu realizacji planu pracy, - decydowanie o działalności finansowo-gospodarczej, - odbywanie zebrań, zwoływanych przez przewodniczącego lub na wniosek dyrektora szkoły, w miarę potrzeby, - składanie ustnych okresowych sprawozdań z działalności przed zebraniem rodziców. V. Zasady działalności finansowo-gospodarczej. § 15. Rada Rodziców prowadzi działalność finansową w oparciu o przepisy o rachunkowości. § 16. 1. Fundusze powstają z dochodów osiąganych z własnej działalności statutowej, składek rodziców, z dobrowolnych wpłat osób prawnych i fizycznych. 2. Wysokość minimalnej dobrowolnej rocznej składki rodziców ustala się większością 2/3 głosów na ogólnym zebraniu rodziców. Rodzice mogą zdeklarować, równoważne minimalnej rocznej składce, świadczenia w naturze lub robociźnie. 3. Rodzice mogą indywidualnie zdeklarować wyższą składkę od określonej w ust. 2 4. Rada klasowa, na wniosek wychowawcy klasy, może w szczególnie uzasadnionych przypadkach zwolnić określonych rodziców z wnoszenia części lub całości składki. 5. Rodzice wpłacają składkę – według swego uznania i możliwości. 6. Środki pieniężne Rady Rodziców są gromadzone i przechowywane na rachunkach bankowych. § 17. Fundusze mogą być użytkowane na działalność określoną w § 3 ust. 1-4. VI. Postanowienia końcowe. § 18. 1. Działalność Rady Rodziców powinna być zgodna z obowiązującym prawem. 2. Uchwały zapadają z wyjątkiem § 20 ust. 2 zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności przynajmniej połowy uprawnionych. 3. Jeżeli uchwały i inne decyzje są sprzeczne z obowiązującym prawem lub interesem szkoły – dyrektor szkoły zawiesza ich wykonanie. § 19. 1. Kadencja Rady Rodziców trwa 2 lata. 2. Członkowie nie wywiązujący się z nałożonych obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji przez ogólne zebranie rodziców. 3. Na miejsce odwołanych lub ustępujących członków wybiera się nowych. 4. Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili i ukonstytuowania się nowej, co powinno nastąpić nie później niż po trzech tygodniach od rozpoczęcia roku szkolnego. 5. Wszelkie zmiany w regulaminie podejmowane są przez Radę Rodziców w formie aneksu. 6. Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.09.2017 r.