Formularze pełnomocnictw w sprawach podatkowych

2017-05-24 1054
Art. czytany: 3191 razy

Informujemy, że od 1 stycznia 2016 r. obowiązują nowe zasady i formularze, na których można udzielić pełnomocnictwa w sprawach podatkowych.
Obecnie pełnomocnictwa składane są na formularzach określonych przez Ministra Finansów.
Rodzaje pełnomocnictw:
1) do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej druk UPL-1P
2) do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej
druk UPL-1
3) szczególne
druk PPS-1
4) do doręczeń
druk PPD-1

Zmiana pełnomocnictwa:
1) zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej
druk OPL-1P
2) zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej
druk OPL-1
3) zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa do doręczeń
druk OPD-1
4) zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego
druk OPS-1

Ponadto od 1 lipca 2016 r. weszły w życie przepisy umożliwiające udzielenie pełnomocnictwa ogólnego, które upoważniać będzie do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej (art.138d § 1 Ordynacji podatkowej) z wyłączeniem uprawnień do podpisywania deklaracji. Pełnomocnictwo ogólne mocodawca będzie mógł zgłosić w formie elektronicznej do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych. Pełnomocnictwo ogólne będzie można również zgłosić za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Składanie pełnomocnictw ogólnych (ich zmiana i odwołanie) nie będzie podlegało opłacie skarbowej.