Uchwała nr XXII/162/04

2004-07-06 1519
Art. czytany: 4088 razy

w sprawie zmian w Statucie Gminy Olecko.

UCHWAŁA Nr XXII/162/04
Rady Miejskiej w Olecku
z dnia 30 czerwca 2004 r.

w sprawie zmian w Statucie Gminy Olecko.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 18a ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity - Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; Dz.U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz. 558; Nr 113, poz. 984; Nr 153, poz. 1271; Nr 214, poz. 1806; Dz.U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717; Nr 162, poz. 1568; Dz.U. z 2004 r. Nr 102, poz. 1055) Rada Miejska w Olecku uchwala, co następuje:

§ 1. Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Olecku, stanowiący załącznik nr 4 do Statutu Gminy Olecko, otrzymuje brzmienie jak w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Olecka.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.


Przewodniczący Rady Miejskiej
Leszek Gałczyk





Załącznik do
Uchwały Nr XXII/162/04
Rady Miejskiej w Olecku
z dnia 30 czerwca 2004 r.

Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Olecku

§ 1. Komisja Rewizyjna, zwana dalej Komisją, powołana jest do wykonywania zadań związanych z realizacją funkcji kontrolnej Rady Miejskiej w zakresie wynikającym z:
1)ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami);
2)ustaw szczególnych;
3)statutu gminy;
4)innych uchwał Rady Miejskiej.

§ 2. 1. W skład Komisji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich Klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcję Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady.

2. Komisja ze swego składu wybiera Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Komisji.
§ 3. 1. Komisja kontroluje działalności Burmistrza oraz gminnych jednostek organizacyjnych w zakresie:
a)gospodarki finansowej;
b)gospodarowania mieniem komunalnym;
c)przestrzegania i realizacji postanowień Statutu Gminy, uchwał Rady oraz innych przepisów.

2. Komisja dokonuje kontroli, biorąc pod uwagę kryteria:

a)legalności;

b)gospodarności;

c)rzetelności;

d)celowości.

3. Komisja działa na podstawie rocznego planu pracy przyjętego przez Radę.

4. Komisja wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji, powołanych przez Radę.
§ 4. 1. Komisja przed rozpatrzeniem przez Radę sprawozdania z wykonania budżetu gminy dokonuje analizy gospodarki finansowej gminy.

2. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi.

3. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Olsztynie.

4. Wniosek w sprawie nieudzielenia absolutorium wymaga uzasadnienia.
§ 5. 1. Przewodniczący Komisji organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady.

2. Komisja rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji. W przypadku równiej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Komisji.

3. Komisja może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.
4. Komisja, za zgodą Rady Miejskiej, może korzystać z porad, opinii i ekspertyz rzeczoznawców, ekspertów i biegłych, posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania Komisji.
§ 6. 1. W celu przeprowadzenia kontroli Przewodniczący Komisji wyznacza zespół kontrolny, składający się z 3 członków Komisji i udziela im pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.

2. Przewodniczący Komisji, co najmniej na 7 dni przed przeprowadzeniem kontroli, zawiadamia na piśmie kierownika kontrolowanej jednostki o zakresie i terminie kontroli.

3. Członkowie zespołu kontrolnego, przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, są obowiązani okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie, o którym mowa w ust. 1.

4. Zespół kontrolny wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.

5. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.
§ 7. 1. Członek Komisji podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć jego praw
i obowiązków albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.

2. Członkowie Komisji podlegają również wyłączeniu od udziału w działaniach Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

3. O wyłączeniu członka Komisji z udziału w kontroli rozstrzyga Komisja.
§ 8. 1. Zespół kontrolny, po zakończeniu kontroli, sporządza protokół kontroli, który podpisują członkowie zespołu oraz kierownik jednostki kontrolowanej, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu. Protokół, o którym mowa wyżej, zespół kontrolny niezwłocznie przedstawia Komisji.

2. Protokół kontroli powinien zawierać:

a)nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane kierownika;

b)imiona i nazwiska osób kontrolujących;

c)wskazanie miejsca, przedmiotu i terminu kontroli;

d)opisu stanu faktycznego;

e)ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej;

f)wykaz załączników.

3. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi Przewodniczący Rady Miejskiej, trzeci pozostaje w aktach Komisji.

4. Komisja, na podstawie protokołu kontroli, sporządza i kieruje do kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza wystąpienie pokontrolne, zawierające wnioski i zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie.

5. Kierownik kontrolowanej jednostki, do której zostało skierowane wystąpienie pokontrolne, jest obowiązany zawiadomić Komisję o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie, z zastrzeżeniem ust. 6.

6. Kierownik kontrolowanej jednostki, w terminie 7 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego, może odwołać się do Rady. Rozstrzygnięcie Rady jest ostateczne.

7. Komisja przedstawia Radzie sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez Radę, wyników kontroli wykonania budżetu oraz realizacji rocznego planu kontroli.

8. Sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez Radę przedstawia się niezwłocznie po zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu kontroli – okresowo raz na rok.
§ 9. W związku z wykonywaną działalnością kontrolną Komisja ma prawo:
a)wstępu do pomieszczeń i innych obiektów jednostki kontrolowanej;
b)wglądu do wszystkich dokumentów i akt kontrolowanej jednostki w zakresie przeprowadzanej kontroli;
c)zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów;
d)żądania ustnych i pisemnych wyjaśnień od pracowników, a także od ich bezpośrednich przełożonych;
e)wzywania i protokolarnego wysłuchania innych osób związanych z zakresem przeprowadzanej kontroli.
§ 10. Członek Komisji, mając dostęp do dokumentów podlegających kontroli, ma obowiązek przestrzegania tajemnicy określonej przepisami prawa.
§ 11. Zadaniem Komisji jest:
a)rzetelne i obiektywne ustalanie stanu faktycznego;
b)ustalanie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania, jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie.
§ 12. W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń, Komisja przekazuje sprawę organom ścigania i w miarę potrzeby zawiadamia o tym organ nadrzędny jednostki kontrolowanej.
§ 13. Zmiany postanowień niniejszego regulaminu dokonywane są w trybie obowiązującym dla jego uchwalenia.